شناسهٔ خبر: 26809255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گل کاشت

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل برخورداری از اقلیم چهارفصل و تنوع آب و هوایی یکی از قطب های اصلی کشاورزی درکشور بوده و این استان همواره یکی از تامین کنندگان نیازهای اصلی وضروری جنوب کشور محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛  طی سالیان اخیر و به دلیل تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی درکشور، کشاورزی در کهگیلویه وبویراحمد نیز تحت الشعاع قرار گرفت. درچنین شرایطی کشت محصولات گلخانه ای از جمله مهمترین راهکارهایی بود که می توانست تا حدود زیادی رکود ایجاد شده دربخش کشاورزی را کمرنگ و از همه این ها مهمتر در راستای شعار اقتصاد مقاومتی گام بردارد واز طرف دیگر زمینه ساز اشتغال جوانان در سطح وسیع گردد ومنابع آبی را نیز باتوجه به نگرانی ها وچالش موجود مدیریت کند.

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند ایجاد گلخانه ها و افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای یکی از عوامل مهم افزایش تولید، اشتغال در بخش کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و از شاخصه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است ،که می تواند ضمن کاهش مصرف آب کشاورزی، افزایش کیفیت محصول، بهبود شاخص تولیدات وارزش افزوده، نقش مهمی در کاهش واردات وحتی افزایش صادرات این محصولات به خارج از کشور داشته باشد.

 

تولید سالانه بیش از۱۶میلیون شاخه گل رز،یکی از دستاوردهای مهم کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد

افزایش 2برابری سطح گلخانه های کهگیلویه وبویراحمد

بنابراین و باتوجه به مجموع شرایط این راهکار به عنوان نسخه ای اثربخش در دستور کار مسئولان قرارگرفت تا شاهد خروجی وبازدهی مثبت آن در استان باشیم. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد درهمین خصوص با بیان اینکه سطح گلخانه های این استان نسبت به سال 1392 حدود 2 برابر افزایش یافته است  گفت:سطح گلخانه های کهگیلویه و بویراحمد که در سال 1392، 25 هکتار بوده هم اکنون به 43.28 هکتار رسیده است.

زواره آزاد پور تصریح کرد: سال های 1395 و 1396 حدود 20 هزار تن انواع محصول گلخانه ای در این استان تولید و روانه بازار مصرف شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کمک به تعدیل قیمت ها درفصل سرما، سهولت استفاده از شیوه آبیاری نوین و بهینه سازی مصرف انرژی،استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تولید محصول کیفی و پایدار و اشتغال در تمامی فصل ها را ازجمله مزایای توسعه اجرای طرح های گلخانه ای عنوان کرد. این مسئول پرداخت تسهیلات با کارمزد 6 درصد و دوره باز پرداخت پنج ساله به متقاضیان از محل اشتغال روستایی و عشایر را از برنامه های دولت برای توسعه گلخانه ها در استان دانست.

 

تولید سالانه بیش از۱۶میلیون شاخه گل رز،یکی از دستاوردهای مهم کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد

تولید سالانه بیش از16 میلیون گل رز شاخه بریده درکهگیلویه وبویراحمد

تولید گل رز یکی از محصولات مهم گلخانه ای درکهگیلویه وبویراحمد است که به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بخش کشاورزی استان مطرح است وکهگیلویه وبویراحمد توانسته با تولید سالانه بیش از16 میلیون گل رز شاخه بریده به عنوان یکی از قطب های اصلی این محصول در کشور معرفی شود.

دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده دراستان کهگیلویه و بویراحمد است.

آزادپور اضافه کرد: صادرات گل رز به دیگر استان های کشور، کهگیلویه وبویراحمد را هم اینک به قطب تولید این محصول تبدیل کرده است.

 

تولید سالانه بیش از۱۶میلیون شاخه گل رز،یکی از دستاوردهای مهم کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد

اشتغالزایی 2هزارنفر درگلخانه های کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه حدود ۹۰ واحد گلخانه ای دراستان فعالیت دارند اظهار کرد:این تعداد واحد سالانه 6هزارتن انواع محصولات گلخانه ای تولید می کنند.

شهرام عسکری افزود: از مجموع 950 هکتارسطح زیرکشت گلخانه های استان حدود یک سوم این ظرفیت به تولید گل رز اختصاص دارد.

وی میزان اشتغالزایی به صورت مستقیم در هر واحد گلخانه ای را 30 نفر عنوان وگفت:درمجموع درسطح گلخانه های استان برای 2 هزارنفر ایجاد شغل شده است.

معاون جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: بیش از90 درصد گل رز تولیدی استان به استان های همجوار، تهران، اصفهان وفارس صادرمی شود که این امر تا مبلغ 300میلیارد ریال برای گلخانه داران سودآوری داشته است.

این مسئول فراهم کردن زمینه صادرات این محصول، توسعه گلخانه‌های انفرادی و فعال کردن مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها از عمده برنامه‌های جهاد کشاورزی استان دراین بخش دانست.

عسکری انجام آموزش‌های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز هلندی در این استان ذکر کرد.

 البته نبود فرهنگ وبازار مصرف گل رز درمیان مردم یکی ازگلایه های همیشگی تولید کنندگان این محصول در استان است،موضوعی که باید مسئولان امر آن را در دستور کار قرار دهند وبه فکر فرهنگ سازی مناسب دراین بخش باشند.

صادرات گل رز و بازار فروش مناسب درخارج از استان وکشور نیز مسئله مهم دیگری است که حتما باید دربرنامه ریزی مسئولان دیده شود،چرا که صرف صادرات به چند استان ،نمی تواند آنگونه که باید نقش اساسی خود را درتوسعه کهگیلویه وبویراحمد ایفا کند.

درمجموع باید گفت، تولید گل رز درشرایط موجود یک فرصت وظرفیت ارزشمند برای توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد است.ظرفیتی که نباید به سادگی از کنارآن گذشت،بلکه باید با یه برنامه ریزی هدفمند واصولی از آن وبرای مرتفع کردن مشکلات استان خصوصا دربخش کشاورزی بهره گرفت.

 

تولید سالانه بیش از۱۶میلیون شاخه گل رز،یکی از دستاوردهای مهم کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/س

نظر شما