شناسهٔ خبر: 26809130 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ماجرای رقابت بامباردییر با غول‌های هواپیماساز بزرگ جهان

مهمان ناخوانده‌ای به‌نام ایرباس ای220

پس از آن‌که آلمانی‌ها نخستین هواپیمای جت را در سال 1318/ 1939 برای نیروی هوایی این کشور ساختند، تا زمان به خدمت درآمدن هواپیمای کامت به‌عنوان جت مسافربری در سال 1331/ 1952 از سوی انگلیسی‌ها، شرکت‌های هواپیماسازی بسیاری با هدف طراحی و گسترش ناوگان هواپیماهای مسافربری جهان، پا به عرصه جدید هوایی گذاشتند. شاید اکنون فقط دو شرکت بوئینگ آمریکا و شرکت چندملیتی و اروپایی ایرباس مشهورترین سازندگان هواپیما در دنیا باشند، ولی نمونه‌های زیادی از هواپیماسازان را می‌توان از تمام نقاط دنیا مثال زد که در شاخه فعالیت خود در صنعت هوانوردی حرفی برای گفتن دارند. بامباردییر (Bombardier) یکی از همین شرکت‌هاست.

صاحب‌خبر -

شاید اکنون فقط دو شرکت بوئینگ آمریکا و شرکت چندملیتی و اروپایی ایرباس مشهورترین سازندگان هواپیما در دنیا باشند، ولی نمونه‌های زیادی از هواپیماسازان را می‌توان از تمام نقاط دنیا مثال زد که در شاخه فعالیت خود در صنعت هوانوردی حرفی برای گفتن دارند. بامباردییر (Bombardier) یکی از همین شرکت‌هاست.

بامباردییر شرکتی چندملیتی است که جوزف آرماند بامباردییر در سال 1321/ 1942 و با هدف ساختن ماشین‌های برف روب در یکی از شهرهای ایالت کبک کانادا تأسیس کرد. یک مکانیک که با ساخت نخستین خودرو با قابلیت حرکت روی برف توانست یک کمپانی با همین هدف راه‌اندازی کند.

جوزف در سال 1343/ 1964 در 56 سالگی و به‌خاطر بیماری سرطان درگذشت. پس از فوت موسس بامباردییر، پسران وی رویه تولید و فروش محصولات را تغییر دادند و توانستند با افزایش سود سالانه، نام این شرکت را در بین شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس مونترال و تورنتو جای دهند. بزرگ‌ترین ورشکستگی تاریخ کانادا فرصت خوبی بود که بامباردییر پوست‌اندازی کند. در سال 1345/ 1986 بامباردییر توانست یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی هواپیماسازی کانادا را بخرد و از این تاریخ به بعد بود که نام یک شرکت ماشین برف‌روب‌سازی، در فهرست هواپیماسازان جهان قرار گرفت. یک هواپیماساز موفق، که با پیگیری سیاست تمرکز روی جت‌های کوچک شخصی، توانست نبض یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنعت هواپیمایی را در دست بگیرد. سی‌آرجِی(CRJ)، گلوبال اکسپرس و لیرجت، همه خانواده جت‌های کوچک منطقه‌ای و از زیرمجموعه‌های کمپانی هواپیماسازی بامباردییر هستند که نام‌های آشنایی برای علاقه‌مندان و متخصصان هوانوردی به‌شمار می‌روند.

شرکتی که با بلندپروازی کار خود را آغاز کرده بود، با همین نگاه رو به جلو نیز پیش می‌رفت. با این‌که بامباردییر در عرصه فعالیت خود حرفه‌ای عمل می‌کرد، ولی بعید نبود اگر در این میان نیم‌نگاهی نیز به آینده و طراحی جت‌های مسافربری داشته باشد. پروژه سری سی (C Series) که از دیرباز به فکر پیشبرد آن بود، در سال 1395/ 2016 با تحویل نخستین هواپیما از این‌گونه به سوئیس‌ایر به تحقق رسید. طبیعی بود رقبای بزرگ این شرکت با داشتن هواپیماهای میان‌برد و هم‌رده بامباردییر درصدد کنترل بازار برآیند. ایرباس ای320 و بوئینگ737 هر دو از رقبای دیرین و قدرتمند بامباردییر محسوب می‌شدند.

از اواخر 1396/ 2017 وقتی که گروه ایرباس، نصف بیشتر یعنی 01/50 درصد سهام سری سی بامباردییر را خرید، مشخص بود که از آینده رقابت با بامباردییر نگران است. ایرباس با تأسیس خط تولید سری سی در کارخانه ایرباس ای 320 در ایالت آلابامای ایالات متحده، توانست این هواپیمای بیگانه را نیز به تسخیر خود درآورد و از 10 تیر 1397/ اول جولای 2018، این هواپیما را با نام ایرباس ای220 (A220) به پرواز درآورد. مهمان ناخوانده‌ای که الان صاحب خانه شده است!

خلبان محمدتقی امیرسام
جام‌جم

نظر شما