شناسهٔ خبر: 26808445 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دکه

غریب آشنا، فرهنگ و چیزهای دیگر

نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی تریبون اعلام مواضع و مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی را که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد، می‌نویسیم.

صاحب‌خبر -

سوژه روز

حتما شما هم اگر گذرتان به روزنامه‌فروشی‌ها افتاده باشد اندکی توقف می‌کنید و روی دور تند نگاهی به تیترهای صفحه یک روزنامه‌ها می‌اندازید. اما روزنامه‌های دیروز را وقتی مرور کردیم جز یکی دو مورد اغلب جذابیتی نداشتند و خواننده را ترغیب نمی‌کرد تا خم شود و یک نسخه بردارد و پولش را پرداخت کند و با ذوق و شوق ورق بزند. ولی یکی از موضوعاتی که همه روزنامه‌ها به آن پرداخته بودند، اظهارات وزیر اطلاعات از بازگشت 21هزار میلیارد در جریان مبارزه با فساد اقتصادی به خزانه بود.

FATF سوژه داغی برای تمام رسانه‌ها در روزی که گذشت بود. چپ و راست و وسط! همه از منظر خود سراغ این سوژه رفته بودند! تیترهای مختلف تا اعلام مواضع متفاوت این موضوع را در مرور صفحات روزنامه‌ها به چشم می‌آورد.

ایران متفاوت

روزنامه «ایران» که در این مدت با صفحه یک‌های خود توانسته تفاوتی را رقم بزند، دیروز نسبتا صفحه یکی بدون عکس یک بسته بود. صفحه‌ای که دو عکس در حاشیه آن را متفاوت از صفحه یک اغلب روزنامه‌ها کرده بود و دو تیتر اصلی با لید در صفحه یک توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد و به جای این‌که توجه خواننده به سوی عکس جلب شود به تیترها کشیده می‌شد.

صفحه یکی برای مراجع تقلید

روزنامه «عصر ایرانیان» تمام صفحه یک خود را به چهره‌هایی از آیات عظام و مراجع تقلید اختصاص داده بود. از عکس یک تصویر آیت‌ا... نوری همدانی تا تیتری از آیت‌ا... هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخصی مصلحت‌نظام درباره FATF همچنین استفاده از تیتر و عکسی از آیت‌ا... مکارم شیرازی درباره FATF جمع چهره‌های حوزوی را در صفحه یک این روزنامه تکمیل کرد.

فرهنگ از سیاست پیش افتاد!

روزنامه «قدس» در روزی که گذشت در حالی که اغلب رسانه‌ها عکس یک خود را به موضوعات سیاسی و اقتصادی اختصاص داده بودند با عکس یک کردن تصویری از بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «دارکوب» که این روزها بر پرده سینماها نقش بسته خلاف جریان حرکت کرده است. این رسانه علاوه بر این، تیتر دیگری نیز از موضوعات فرهنگی در صفحه یک خود آورده و به نوعی تلاش کرده مخاطب را با روبه‌رو کردن با مقولات فرهنگی از تنش و جنجال‌های اقتصادی و سیاسی این روزها دور کند و به او فرصت اندیشیدن و تامل بدهد. این رویکرد می‌تواند حال مخاطب را در شرایط فعلی دگرگون کند.

«غریب آشنا»

روزنامه «آفتاب یزد» با تیتر «پیشنهاد غریب آشنا» به تحلیل پیشنهادی که از سوی مشاور رئیس‌جمهور برای مذاکره با آمریکای ضدترامپ مطرح شده بود، سراغ این موضوع رفته بود. در واقع آنها با کنار هم قرار دادن دو واژه «غریب» و «آشنا» تضاد جالبی ایجاد کرده بودند که ضمنا اشاره‌ای به نام حسام‌الدین آشنا هم داشت. البته ما که اصلا متوجه نشدیم این تیتر برگرفته از بخشی از یک ترانه قبل انقلابی بود. شما هم به‌روی خودتان نیاورید.

حالا رشیدپور

رضا رشیدپور چند روزی است که تبدیل به سوژه یک رسانه‌ها شده است. او با برنامه «حالا خورشید» همواره خبرساز بوده و حالا هم با حضور مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما و پاسخگویی به برخی شبهات مطرح شده پیرامون برخی از برنامه‌های این شبکه، برنامه او را به صدر توجه‌ها برد. علاوه بر این حضور یک کمک ‌خلبان در این برنامه زمینه شکایت از مجری این برنامه را فراهم کرد تا باز هم رضا رشیدپور و برنامه‌اش در صدر توجه باشد تا جایی که برخی رسانه‌ها این موضوع را در صفحه یک خود جای دادند.

نظر شما