شناسهٔ خبر: 26808327 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت خبر داد

۸ بار درخواست ملاقات ترامپ از روحانی

دنیای اقتصاد : رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت در سفر قبلی روحانی به نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ ۸ بار درخواست گفت‌وگو و ملاقات با رئیس‌جمهوری را از تیم ایرانی مطرح کرده بود. محمود واعظی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر حمایت از آشوبگران و اینکه ترامپ گفته است ایرانی‌ها برای مذاکره تماس خواهند گرفت، گفت: آمریکا از ۴۰ سال قبل همواره با نظام به دلیل اسلامی و مستقل بودنش، دشمنی داشته است.

صاحب‌خبر -

او ادامه داد: به‌دلیل آنکه ترامپ سیاستمدار نیست و هر مطلبی را می‌گوید، آنها تلاش می‌کنند اتاق جنگ روانی در وزارت خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا علیه ایران تاسیس کنند. واعظی افزود: تردیدی وجود ندارد که با ملت فهیمی مواجه هستیم که می‌داند برخی از مطالبات را از حکومت و دولت داشته باشد، ولی وقتی آمریکا می‌خواهد برای مردم ایران تصمیم بگیرد، مردم تحت‌تاثیر این مسائل قرار نمی‌گیرند. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: درباره این موضوع که ترامپ گفته است ایرانی‌ها تماس می‌گیرند تاکنون که برعکس بوده است. در سفری که سال گذشته رئیس‌جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتند ترامپ ۸ بار برای ملاقات با رئیس‌جمهوری ایران تماس گرفت. او تاکید کرد: این واقعیت با حرف‌هایی که زده می‌شود خیلی فرق دارد، در هر صورت ما سیاست بسیار شفافی داریم و موضع‌مان با آمریکا کاملا مشخص است. واعظی ادامه داد: ویژگی مردم و نظام این است که زیر بار این فشارها نمی‌روند، ترامپ باید بداند مردم ایران با مردم کره شمالی متفاوت هستند.

علائم علاقه ترامپ برای مذاکره با ایران

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت شاید روزی ترامپ به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد. بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تاکید کرد: «رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید ایشان شوخی کرده‌اند، البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران زنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر محتمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری که پس از پایان نشست سران ناتو در بروکسل داشت، با اشاره به موضوع ایران مدعی شد: «ایران نسبت به گذشته با احترام بیشتری با ما رفتار می‌کند. زمانی می‌رسد که آنها به من زنگ بزنند و از من برای یک توافق درخواست کنند و ما هم توافق خواهیم کرد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، دونالد ترامپ در نشست هفته گذشته ناتو ضمن رد نکردن افزایش تنش میان ایران و آمریکا ادعا کرد: ایران با احترام بیشتری نسبت به گذشته با آمریکا رفتار می‌کند. آنها مشکلات زیادی دارند و اقتصادشان درحال فروپاشی است. او همچنین مدعی شد: بالاخره یک روز به من زنگ می‌زنند و می‌گویند بیا توافق کنیم و ما هم توافق می‌کنیم.

اشاره سخنگوی وزارت‌خارجه ایران به اینکه شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد، به این موضوع برمی‌گردد که برخی منابع آگاه دولت ترامپ تنها ساعاتی پس از سخنرانی شدیداللحن رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷، فاش کردند که حسن روحانی درخواست ترامپ برای مذاکره مستقیم از طریق میانجیگری فرانسه را رد کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست ۱۲ آبان ۱۳۹۶ در گزارشی نوشت: «در روز سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۹ سپتامبر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه خواسته است تا از طریق میانجیگری او یک مذاکره مستقیم میان ترامپ و روحانی انجام شود.» یک مقام دولتی آمریکا در این‌باره به واشنگتن‌پست گفت فرانسه پس از مطرح کردن درخواست آمریکا با ایران، اعلام کرده است که طرف ایرانی پاسخ منفی صریح خود را در این‌باره اعلام کرده و علت آن را جدی نبودن کافی آمریکا دانسته است. بنابر این ادعا، ایرانی‌ها این موضوع را یک «حقه آمریکایی» دانسته‌اند.

بنابراین گزارش، دونالد ترامپ پیش‌تر در نشستی در ماه جولای اعلام کرده بود که مایل است با برخی رهبران از جمله کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی و ولادیمیر پوتین به‌طور مستقیم گفت‌وگو کند اما به نظر می‌رسد شانس گفت‌وگوی مستقیم او با روحانی بسیار ناچیز باشد، چراکه ترامپ خواستار اصلاح برجام است در حالی که طرف‌های دیگر به شدت با این اصلاح مخالف هستند. بنا بر گفته این مقام دولتی آمریکا، پیش از مطرح شدن این درخواست، آمریکا از سوی تیلرسون ایده کلی گفت‌وگوی مستقیم با روحانی را در دیدار خود با رئیس‌جمهوری فرانسه مطرح کرده است. او در دیدار خود با مکرون گفت که با توجه به اینکه فرانسه رابطه خوبی با ایران دارد آیا امکان دارد که شما از این ارتباط خود با ایران استفاده کنید و تمایل آنها را برای مذاکره با آمریکا بسنجید؟ مکرون نیز در پاسخ گفته است که تلاش خود را انجام خواهد داد.

این مقام آگاه در مورد اینکه چرا ترامپ خواستار دیدار با روحانی بوده است، گفت: او می‌خواسته به روحانی در مورد اقداماتی که ایران انجام می‌دهد هشدار دهد و از او بخواهد این اقدامات متوقف شود، در غیر این صورت آمریکا در حال کار روی یک استراتژی است که با این اقدام مقابله کند. درچند ماه اخیر، به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام، تهدیدات و رفتارهای توهین‌آمیز این کشور درقبال ایران افزایش یافته است. سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در آن شروط دوازده‌گانه واشنگتن برای مذاکره با ایران مطرح شد، تقریبا باب هرگونه تفاهمی را با ایران بسته است. در این ١٢ شرط، مواردی وجود دارد که اجرای آن به معنی تسلیم بی‌قید و شرط است و با اصول مذاکره در تضاد است.

نظر شما