چکیده مقاله:
در این پژوهش به مقایسه برنامه آموزش ایمنی ترافیک به کودکان پیشدبستانی در کشور ایران و استرالیا پرداخته و شباهتها و تفاوتهای عناصر هر کدام از طرحهای کشورهای مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر تلاش میکند اجزای اصلی برنامه آموزشی که شامل اهداف، محتوا، رویکردهای آموزشی و نیز ابزار مورد نیاز برای اجرای آن را در این دو کشور مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزان برای دستیابی به هدفهای خود از راه رفع نواقص و کاستیها و ایجاد تغییرات لازم در برنامه فعلی و یا تدوین برنامهای جدید و جامعتر کمک کند. در این پژوهش مقایسهای، دادههای مورد نیاز برای پاسخ به پرسشها، به وسیله مطالعه توصیفی براساس تحلیل محتوای گردآوری اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای پژوهشی صورت پذیرفته است. براساس نتایج پژوهش، اهداف دو طرح در بسیاری از موارد دارای اشتراک بوده ولی از لحاظ رویکرد آموزشی طرح اجرایی در استرالیا مبتنی بر استفاده از موقعیتهای عملی (سازندهگرایی) و اصول تغییر رفتار میباشد و طرح اجرایی در ایران از محتوای آموزشی قابل استفاده در کلاس درس و یادگیری اجتماعی براساس بحث و گفتگو کلاسی بهره میگیرد. همچنین تفاوتهایی نیز در ابزار، محتوا و نیز اهداف میان این دو طرح وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز کرده است و حاکی از لزوم تغییر در محتوا، سطوح آموزش، ضریب نفوذ در کشور و هدفگذاری میباشد.
کلیدواژگان: برنامه آموزش ایمنی ترافیک، کودکان پیشدبستانی، اهداف، محتوا، رویکردهای آموزشی
نویسندگان:
صغری ابراهیمی قوام ,مهرداد اسفنانی ,محمد رضایی
فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک - دوره دهم، شماره 39, زمستان 1394.
∎
نظر شما