شناسهٔ خبر: 26808100 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علیرضا ادیب‌فر ,شهاب حسن‌پور ,سید رامتین باقری‎ ‎

مدل تخصیص خدمات کنترلی و نظارتی کاربر در شبکه معابر

در این مقاله سعی می‌شود با مطالعه امکانات مورد استفاده در بزرگ‌راه‌های اروپا و عوامل مهندسی تاثیرگذار، سلسله عوامل مهم تاثیرگذار بر کارایی آنها شناسایی شود.

صاحب‌خبر -

چکیده مقاله:

بزرگراه‌ها، مهم‌ترین عناصر در حمل‌ونقل شهری به‌شمار می‌روند. بزرگ‌راه‌ها با متصل‌کردن نقاط مختلف شهر، امکان تردد سریع را در شهر فراهم می‌کنند. از همین‌روی همه‌روزه افراد بسیار زیادی از این زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. عوامل بسیاری وجود دارند که کارایی بزرگ‌راه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این عوامل را می‌توان تحت دسته‌هایی هم‌چون طراحی، تعمیر و نگهداری، تسهیلات، قوانین و مقررات و عوامل دیگر دسته‌بندی کرد. در کشورهای اروپایی به ایجاد ساختارها و توسعه پایدار بزرگ‌راه‌ها و امکانات آن توجه ویژه‌ای شده است. از همین‌روی مطالعه اقدامات انجام شده و به‌کارگیری آنها با توجه به شرایط ایران می‌تواند به بهبود وضعیت سرویس‌دهی بزرگ‌راهی در ایران کمک نماید. در این مقاله سعی می‌شود با مطالعه امکانات مورد استفاده در بزرگ‌راه‌های اروپا و عوامل مهندسی تاثیرگذار، سلسله عوامل مهم تاثیرگذار بر کارایی آنها شناسایی شده و سپس با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی AHP، این عوامل اولویت‌بندی شده و در نهایت مدلی جهت اُلویت‌بندی این عوامل جهت تخصیص توجه و بودجه ارایه شود. نتایج نشان می‌دهد گشت‌های پلیس با 4/30% در مرتبه اول اهمیت، گشت‌های تعمیراتی با 3/25%، گشت‌های کنترل وضعیت جاده با 4/17% حائز مرتبه سوم، پلیس نامحسوس بزرگراه در مرتبه چهارم با 7/11%، دوربین‌های ثابت کنترل سرعت با 10% در مرتبه پنجم و در مرتبه آخر نیز گشت‌های هوایی و هلیکوپترها قرار دارند.

کلیدواژگان: زرگراه، ایمنی، خدمات، مدل اُلویت‌بندی، کنترل، نظارت

نویسندگان:

علیرضا ادیب‌فر ,شهاب حسن‌پور ,سید رامتین باقری

فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک - دوره دهم، شماره 39, زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما