شناسهٔ خبر: 26807890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در گفتگو با راشاتودِی؛

ولایتی: مخالف هرگونه حضور آمریکا در منطقه هستیم

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل چندی پیش در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشا تودی شرکت کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا دیدار وی و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روسیه به طور اتفاقی همزمان بوده است یا خیر، گفت: هیچ ارتباطی میان این ملاقات‌ ها در کشور شما و این افرادی که نام بردید نیست. من به طور مستقل و فقط برای گفتگو با مقامات ارشد و رئیس جمهور پوتین اینجا آمدم. من حامل پیام‌ های رهبری و رئیس جمهوری ایران برای پوتین بوده ام و فرصتی پیش آمد تا حدود ۲ ساعت درباره تمام مسائل دو جانبه، همکاری‌ های منطقه ای و بین‌ المللی صحبت کردیم.

علی اکبر ولایتی درباره احتمال معاوضه سوریه و اوکراین در دیدار پوتین با ترامپ و معامله بزرگ نیز گفت: این دو موضوع مستقل از هم هستند. از یک طرف موضوع اوکراین و شبه جزیره کریمه و از طرف دیگر سوریه. هیچ ارتباطی میان این دو مسأله مهم وجود ندارد. درباره اوکراین و کریمه هم ما از مواضع روسیه در رابطه با کریمه و اوکراین حمایت می‌ کنیم.

وی پاسخ خبرنگار این شبکه درباره آنچه رسانه ها درباره نقش ایران و عملکرد این کشور در عملیات غوطه شرقی در سوریه در اوایل سال جاری میلادی و نیز نقش محدودتر ایران در درعا واقع در جنوب سوریه در ارتباط با درخواست آمریکائی ها و صهیونیست ها می گویند، تصریح کرد: حضور ما درسوریه ربطی به تمایلات آمریکا و دیگر کشورهای غربی پیرو دیپلماسی آمریکا یا برخی کشورهای منطقه که با دیپلماسی آمریکا درارتباط هستند، ندارد. مادر سوریه بر اساس دعوت دولت قانونی هستیم و به دولت و مردم سوریه کمک کنیم. ما از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌ کنیم و ما به دولت و ملت سوریه کمک می‌ کنیم تا با کمک روسیه و دیگر کشورها با گروه های تروریستی بجنگند. خوشبختانه ما بر بسیاری از مشکلاتی که دولت و ملت سوریه با آن ها مواجه بوده اند، غلبه کردیم و کاملاً معتقدیم که جمهوری اسلامی ایران و روسیه که به صورت قانونی در سوریه حضور دارند باید آنجا بمانند تا پیروزی در برابر گروه‌ های تروریستی را حفظ نمایند. اگر ما سوریه را تَرک کنیم، آمریکا و متحدان این کشور به تلاش هایشان برای حمایت از گروه‌ های تروریستی ادامه خواهند داد و آنگاه دوباره دمشق در خطر قرار می‌گیرد و بار دیگر ما با تشکیل گروه‌ک های جدید تروریستی مواجه خواهیم شد.

خبرنگار راشا تودی از او درباره سیاست روسیه در سوریه در خصوص هماهنگی مسکو با همه طرف ها در راستای هدف نهائی تأمین امنیت در این کشور توسط ارتش دمشق سئوال کرد. دکتر ولایتی در پاسخ تأکید کرد: می‌ دانید که فدراسیون روسیه سیاست خود را دارد و ما نیز سیاست خود را دنبال می کنیم. همکاریهایی میان دو طرف با یک هدف مشترک وجود دارد. اگر روابط خاصی بین روسیه و آمریکا وجود دارد، به ما ربطی ندارد. مامنافع خود را دنبال می‌ کنیم و همچنین علاقمندیم که با کشور دوست خود روسیه، همکاری کنیم. بنابراین ممکن است در برخی مسائل، سیاست مستقلی در منطقه در پیش بگیریم، ولی تلاش می‌ کنیم بدون هیچ تضادی همکاری کنیم.

سئوال بعد درباره سازش های تاکتیکی میان روسیه و آمریکا در قالب عدم ‌مداخله آمریکا در سوریه بود. خبرنگار پرسید که آیا ایران این موضوع را مورد تمجید قرار می دهد؟

مشاور مقام معظم رهبری در این باره اضافه کرد: مخالف هرگونه حضور آمریکا در منطقه هستیم. اگر آنها بخواهند به سیاست هژمونیک خود ادامه دهند، ما مخالف هژمونی آنها در منطقه خود و تمام مناطق هستیم. اگر ما در مناطق خود حضور داریم، این کاملا قابل درک و قانونی است. چرا آمریکا تلاش می‌ کند که در منطقه ما باشد؟ زمانی که آنها آنجا هستند ،تنها کاری که آن ها نشان داده اند انجام می دهند این است که گروه‌ های تروریستی را ایجاد می‌ کنند، مانند آنچه که خانم کلینتون در دوره صدارت بر وزارت امور خارجه (انجام داد). شخص وی اذعان کرد که در ایجاد گروه های تروریستی در سوریه و عراق مشارکت داشته است. اگر شما به یاد آورید، در آستانه انتخابات آمریکا، رئیس جمهور ترامپ، کلینتون را متهم کرد: شما بودید که گروه های تروریستی را تشکیل دادید.

نظر شما