شناسهٔ خبر: 26807692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

کوتاه آمدن وزیر علوم از موضع قبلی

بازرسی انجام شده اما من خبر نداشتم!

مواضع ضد و نقیض برخی مسئولان درباره بازرسی‌های آژانس از دانشگاه‌ها ادامه دارد و در حالی که وزیر علوم پیش از این گفته بود در دوره مسئولیت او از هیچ دانشگاهی، بازرسی نشده است دیروز تلویحا بازدید آژانس از یکی از دانشگاه‌ها را تائید کرد.

صاحب‌خبر -

چندی قبل بود که رسانهها از بازدید و نمونهبرداری بازرسان آژانس از برخی آزمایشگاههای دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت خبر دادند و بعد اعلام شد بازرسان از دانشگاه شریف هم بازدید کردهاند و مقصد بعدی، دانشگاه شهید بهشتی است. انتشار این اخبار با توجه به تجربه تلخ ترور دانشمندان هستهای کشورمان که نتیجه درز اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی ایران توسط آژانس بینالمللی انرژی اتمی بود نگرانیهای زیادی ایجاد کرد و واکنشهای زیادی از سوی محافل سیاسی و دانشگاهی به همراه داشت. اما با وجود این واکنشها مسئولان مربوط تا روز سهشنبه در این زمینه سکوت کردند. اولین موضعگیری که در این زمینه از سوی یک مقام مسئول انجام شد ظهر سهشنبه صورت گرفت و وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره بازرسیهای اخیر نمایندگان آژانس بینالمللی انرژی اتمی از دانشگاههای علم و صنعت و شریف تاکید کرد: بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی اخیرا و از زمانی که من مسئولیت وزارت را بر عهده گرفتهام بازدیدی از دانشگاههای کشور نداشتهاند. عصر سهشنبه نیز سخنگوی سازمان انرژی اتمی که چند هفته از او خبری نبود در یک نشست خبری در این زمینه موضعگیری کرد؛ موضعی که البته به قاطعیت موضع وزیر علوم نبود.

بهروز کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بازرسیهای اخیر بدون تائید یا تکذیب این بازرسیها گفت: ما در مورد دسترسیهایی که در داخل سایتهای هستهایمان به آژانس میدهیم هم اطلاعاتی نمیدهیم و از آژانس هم خواستیم اطلاعاتی ارائه ندهد و این سیاست کلی ماست. بهعلاوه دسترسیهای تکمیلی طبق پادمان و پروتکل الحاقی محرمانه است؛ به همین دلیل علاقه نداریم بگوییم از کجا و به چه دلیل بازرسی شده است. به دنبال این موضعگیری کمالوندی، منصور غلامی که روز سهشنبه قاطعانه، موضوع بازرسیها را رد کرده بود دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت تلویحا بازدید آژانس از یکی از دانشگاهها را تائید کرد و گفت: این امر براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و همه سازمانها باید از آن تبعیت کنند. به گزارش فارس، وزیر علوم تصریحکرد: موضوع دانشگاه مربوطه با هماهنگی وزارت علوم نبوده و دانشگاه مربوطه هم گزارشی به ما نداده است.

برچسب‌ها:

نظر شما