شناسهٔ خبر: 26807591 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار

ایسنا| دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، از تدوین دستورالعمل ضوابط فعالیت شرکت‌های امدادخودرویی و ارسال آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تصویب و اجرا خبر داد.

صاحب‌خبر -

دستورالعمل فعالیت امدادخودروها به وزارت صنعت

ایسنا| دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو، از تدوین دستورالعمل ضوابط فعالیت شرکت‌های امدادخودرویی و ارسال آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تصویب و اجرا خبر داد.

عباسعلی غیاثی اظهار کرد: اخیرا هیات دولت ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اصلاح کرد که براساس آن وظیفه صدور مجوز و ساماندهی فعالیت تمام شرکت‌های امداد خودرویی، به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است. وی با بیان اینکه به دنبال آن تدوین ضوابط فعالیت شرکت‌های امداد خودرویی در انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو آغاز شد، خاطرنشان کرد: تدوین این دستورالعمل به پایان رسیده و اخیرا برای بررسی، تصویب و اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو ادامه داد: با اجرایی شدن این دستورالعمل تمام شرکت‌های امداد خودرویی باید براساس ضوابط جدید، مجوز فعالیت را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند. همچنین مجوزهای پیشین صادر شده برای شرکت‌های امداد خودرویی نیز باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمدید شود. وی افزود: با اجرایی شدن دستورالعمل جدید، فعالیت شرکت‌های امداد خودرو ساماندهی شده و از برخی مشکلات و تخلفات صورت گرفته از سوی شرکت‌های امداد خودروی متفرقه و غیرمجاز، جلوگیری خواهد شد.

غیاثی تصریح کرد: در قانون سابق، مجوز فعالیت امداد خودروها از سوی چند مرجع مختلف صادر می‌شد که این موضوع ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده و باعث زمینه‌سازی برای بروز برخی تخلفات شده بود. گران‌فروشی و استفاده از قطعات یدکی تقلبی و دست دوم از جمله تخلفاتی است که از سوی برخی شرکت‌های امداد خودروی متفرقه و غیرمجاز صورت می‌گیرد.

امکان صادرات قانونی «سیر» به عراق

سازمان توسعه تجارت| رایزن بازرگانی ایران در عراق اعلام کرد واردات محصول سیر ایران که از سال 2015 بر اساس تصمیم وزارت کشاورزی عراق متوقف شده بود با پیگیری‌های رایزن بازرگانی ایران در عراق رفع

ممنوعیت شد.

ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: واردات محصول سیر ایران که از سال ۲۰۱۵ براساس تصمیم وزارت کشاورزی عراق متوقف شده بود با پیگیری‌های صورت گرفته توسط دفتر رایزنی ایران در عراق دوباره از سر گرفته شد. بهزاد افزود: باتوجه به اینکه استان‌های خراسان، همدان، سمنان، مازندران، خوزستان، هرمزگان، مرکزی و زنجان بیشترین تولید سیر را دارند، استفاده از این فرصت برای توسعه صادرات به عراق موثر خواهد بود. رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار داشت: در ایران سالانه بیش از یکصد هزارتن سیر تولید می‌شود که باتوجه به کیفیت محصول، بخش عمده آن قابل صدور است.

گفتنی است، بازار عراق ظرفیت زیادی برای واردات محصول سیر ایران به صورت تازه، گرانول، پودر و خشک شده در بسته‌بندی مناسب را دارد.

قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید ابلاغ شد

مهر| قانون الحاق موادی به «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» مصوب ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی به شبکه بانکی ابلاغ شد.

در ماده (۶۱) الحاقی، مقرر شده است برای بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی، به ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، تامین مالی، تعیین تکلیف بدهی‌های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و معادن و رفع موانع صادراتی، «ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» پس از تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، توسط دولت ایجاد شود و متعاقباً در همین راستا، کارگروه‌هایی نیز در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شوند.

همچنین در ماده (۶۲) الحاقی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و صندوق‌های حمایتی موظف شده‌اند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در کارگروه تسهیل، حداکثر ظرف مدت یک ماه موافقت کرده یا دلایل مخالفت خود را همراه با مستندات مربوط به هیات موضوع تبصره آن ماده تسلیم کنند.

طبق تبصره ماده (۶۲) مقرر شده است در صورت مخالفت بانک با اعطای تسهیلات مصوب کارگروه تسهیل، دلایل و مستندات بانک‌ها برای استنکاف از پرداخت تسهیلات موردنظر، توسط هیاتی متشکل از خبرگان مورد وثوق بانکی و اقتصادی در هر استان مورد بررسی و اظهارنظر قرار گیرد و در صورتی که دلایل بانک برای استنکاف از پرداخت تسهیلات مورد نظر، مورد تایید هیات مذکور واقع نشود، بانک موظف به پرداخت تسهیلات مورد نظر به متقاضی شود.

 

نظر شما