شناسهٔ خبر: 26807585 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

با وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدرسه مجازی برنامه­ نویسی به زبان­ مادری راه اندازی می شود

بتازگی وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات در صفحه کاربری خود در اینستاگرام از تلاش برای راه‌اندازی «اولین مدرسه مجازی برنامه‌نویسی به زبان‌ مادری» با همکاری دانشگاه صنعتی‌شریف خبر داد و نوشت: «در دانشگاه صنعتی‌شریف با کودکانی مواجه شدم که با فعالیت در یکی از زیر پروژه‌های زیست‌بوم کودکان با نام «برنامه‌نویسی به زبان‌ مادری» برای برنامه‌نویسی، ساخت انیمیشن و نیز ساخت بازی توانمند شده‌اند.»

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /در پی اعلام این خبر روزنامه ایران به سراغ مسئولان مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان دانشگاه شریف رفت و درباره کلاس‌های برنامهنویسی به زبانمادری با «امیرحسین اسدی» رئیس هیأت مدیره و «فاطمه صبری» مدیر این مرکز به گفت‌و‌گو نشست و درباره اهداف راهاندازی این مرکز پرسید.

برنامه‌نویسی نیاز ضروری کشور
امیرحسین اسدی رئیس هیأت مدیره مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان دانشگاه صنعتی شریف درباره راهاندازی کلاس برنامهنویسی به زبان مادری در دانشگاهشریف به «ایران» گفت: دنیا با سرعت زیادی به سمت علوم پیشرفته در حرکت است و یکی از این علوم کدنویسی (Coding) است. در آینده فروشگاه‌های آنلاین، دوره‌های مجازی آنلاین، خدمات آنلاین، زندگی مجازی و بسیاری از امکانات دیگر که بر بستر وب و تلفن همراه هستند، زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد بنابراین در زندگی خود ناگزیر خواهیم بود با فناوری‌ها در تعامل باشیم.
اسدی افزود: باید فضا را برای این تعامل در کشور فراهم و نسل فردا را آماده کنیم و یکی از راهها، تربیت نیرو از دوران کودکی است تا در آینده با کمبود نیرو مواجه نشویم بنابراین تصمیم گرفتیم آموزش برنامهنویسی به زبان مادری را برای رده سنی کودکان و نوجوانان راه‌اندازی کنیم.
وی با بیان اینکه شاید عده‌ای بگویند دانشگاه نیروهایی را در زمینه برنامه‌نویسی برای آینده تربیت خواهد کرد، گفت: فضای آموزشی و کسب‌وکار ایران تاحدودی متفاوت از سایر کشورهای دنیا است، از سوی دیگر امروزه تنها دانشگاه رفتن کافی نیست و باید مهارت آموخت. کدنویسی یک مهارت محسوب می‌شود بنابراین باید آموزش آن پیش از مدرسه رفتن کودکان آغاز شود تا همان‌طور که کودکان و نوجوانان بزرگ می‌شوند، بتوانند این مهارت را آموخته و خلاقیت به خرج داده و ابداع‌کننده باشند.
اسدی در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش برنامه‌نویسی به زبان مادری در دنیا نیز مرسوم است؟ گفت: بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه یافته، مدرسه برنامهنویسی راهاندازی کرده‌اند. از آنجایی که کدنویسی به زبان مادری، سادهسازی علم کدنویسی برای همه افراد جامعه است به همین دلیل کشورها به‌دنبال آموزش این علم از دوران کودکی هستند. در امریکا و بریتانیا کلاس‌های آموزشی برنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان بالای 5 سال برگزار می‌شود. بسیاری از کشورها از جمله استونی برای آموزش برنامهنویسی به کودکان و نوجوانان بالای 7 سال بودجه اختصاصی در نظر می گیرد. چینی‌ها آموزش کدنویسی را حتی از قبل از ورود به پیش‌دبستانی آغاز کرده‌اند و به کودکان و نوجوانان برنامه‌نویسی آموزش می‌دهند. حتی برخی از کشورهای تراز اول دنیا تصمیم گرفتهاند تا آموزش برنامه‌نویسی را همچون دروس ریاضی، علوم و غیره در مدارس اجباری کنند بنابراین ما نباید صبر کنیم تا نیاز به کدنویسی در سطح گسترده در کشور احساس شود سپس به فکر چاره باشیم، چراکه آن زمان دیگر دیر است.
رئیس هیأت مدیره مرکز شکوفایی استعداد کودک و نوجوان دانشگاه صنعتی شریف افزود: امروزه کدنویسی مانند زبان دوم یکی از نیازهای ضروری کشورها است. حتی برنامه‌نویسی باید به‌عنوان درسی اجباری در مدارس ایران تبدیل شود و البته با وعدهای که وزیر ارتباطات داده‌اند دور از ذهن نیست که در آیندهای نه چندان دور با همکاری وزارت ارتباطات و دانشگاه شریف برنامهنویسی به زبان مادری در مدارس کشور تدریس شود.
وی درباره اهداف و مزایای آموزش برنامهنویسی از دوران کودکی نیز گفت: فراگیری اصول برنامه‌نویسی می‌تواند تأثیرات شگرفی در آینده کودکان و نوجوانان بگذارد. با این کار استعدادها شناسایی می‌شود. کودکان یاد می‌گیرند به صورت تیمی با هم کار کنند. با آموزش از دوران کودکی آگاهی‌های عمومی نسبت به کارآفرینی و فرصت‌های نهفته در بستر دیجیتالی افزایش می‌یابد و می‌توان فرهنگ کارآفرینی را توسعه داد و کارآفرینان بالقوه را جذب و تربیت کرد.
اسدی با بیان اینکه با آموزش برنامه‌نویسی کودکان، نوجوانان به سوی فضای دیجیتال کارآمد هدایت می‌شوند، افزود: آنها می توانند با تولید محصول به وسیله کدنویسی آشنا شوند و محصولات فاخر تولید کنند. مهمتر اینکه آنها به شغل‌های فناوری اطلاعات ترغیب می‌شوند و همین موضوع به کسب‌وکار آینده آنها کمک می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه هر ایرانی می‌تواند با دانستن علم برنامه‌نویسی یک تولیدکننده، صادرکننده و مصرف‌کننده هوشمند دیجیتال باشد، گفت: این بچه‌ها می توانند در آینده با حداقل سرمایه‌گذاری، اشتغال پایدار ایجاد کرده و نقشی اساسی در صادرات محصولات و خدمات دیجیتالی داشته باشند چرا که امروزه با فناوری دیجیتالی، تولید ناخالص ملی کشورها افزایش یافته است بنابراین برنامهنویسی به زبان مادری می‌تواند در شیوه‌های فروش و بازاریابی دگرگونی ایجاد کرده و حتی ارتباطات را متحول و پژوهش و تحقیقات را تسهیل کند.
نیاز کودکان به سلاح فناوری
فاطمه صبری مدیر مرکز شکوفایی استعداد کودکان دانشگاه شریف نیز درباره چگونگی برگزاری کلاسهای آموزش برنامهنویسی به زبان مادری گفت: برنامهنویسی و کدنویسی دارای زبان مخصوص به خود بوده و در دنیا یکسان است ولی آموزش برنامهنویسی به زبان مادری به کودکان از طریق یک اپلیکیشن تحت وب ایرانی به نام «سیمرغ» صورت میگیرد. با این نرمافزار زبان برنامهنویسی به فارسی برگردان شده بنابراین کودکان و نوجوانان با این نرم افزار تحت وب بومی براحتی می توانند مرحله به مرحله برنامهنویسی و کدنویسی را به زبان فارسی آموزش ببینند.
مدیر مرکز شکوفایی استعداد کودکان دانشگاه شریف افزود: این نرمافزار ابتدا به صورت پایلوت با انتخاب 10 نفر از کودکان، آزمایش و نواقص و باگ‌های آن  رفع شد. بتازگی نیز این نرم افزار و اولین کلاس برنامه‌نویسی به زبان مادری بعد از دریافت مجوزهای لازم به صورت رسمی با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال می‌توانند در این کلاس‌ها حضور یابند، گفت: شرکت در این کلاسها شرایط خاصی ندارد و علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند. هر دوره برنامه‌نویسی نیز شامل 8 مرحله است که سه ماه بسته به استعداد فرد طول می‌کشد.
صبری گفت: فعلاً این کلاس در مرکز شکوفایی استعداد کودکان دانشگاه شریف که به «روشا» معروف است، راه‌اندازی شده ولی در حال رایزنی هستیم تا این طرح را به کل کشور تعمیم دهیم. این طرح، یک طرح ملی بوده و حتی قرار است با وعده‌ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داده اند، در آینده مدرسه مجازی کدنویسی دیجیتالی نیز در کشور راه‌اندازی شود تا تمام علاقه‌مندان در کشور بتوانند از کودکی برنامه‌نویسی را به صورت الکترونیکی و مجازی آموزش ببینند.
وی درباره تبعات مثبت ایجاد زیست بوم مخصوص کودکان و نوجوانان که وزیر ارتباطات نیز به آن تأکید دارد، گفت: اساس آینده بر فناوری اطلاعات است و کودک آینده باید مسلح به سلاح فناوری شود. توجه به همه نیازهای کودکان با هدف توسعه و پیشرفت، نیاز به زیستبومی همه جانبه برای پرورش کودکان دارد و اساس این زیست بوم هم باید بر پایه فناوریاطلاعات باشد.
حسین خوشرو و لعیا گنجی دو دانش‌آموز 10 و 12 ساله هستند که در دوره آزمایشی آموزش برنامهنویسی به زبان مادری تحت وب در مرکز شکوفایی استعداد کودکان دانشگاه شریف شرکت کرده‌اند. لعیا گنجی 12 ساله به «ایران» گفت: کلاس برنامه‌نویسی خیلی خوب بود. نرم افزار کدنویسی چون به زبان فارسی بود براحتی می‌شد برنامهنویسی را یاد گرفت. درکل 10 جلسه که هر کدام هم یک ساعت بود، در این کلاس شرکت کردم. من پیش از این اطلاعی درباره برنامه‌نویسی نداشتم و در این مرکز به صورت تصادفی با این کلاس آشنا شدم و اکنون دوست دارم به برنامه‌نویسی ادامه دهم
حسین خوشرو نیز از شرکت در کلاس آزمایشی برنامه‌نویسی به زبان مادری ابراز خرسندی کرد و گفت: موضوع جدیدی بود و وقتی در حال یادگیری کدنویسی بودم احساس خوبی داشتم. تصادفی با این کلاس آشنا شدیم و مسئولان مرکز پیشنهاد دادند اگر علاقه‌مند هستم در این کلاس شرکت کنم ،که من نیز شرکت کردم و با موضوع جدیدی که پیش از این نمی‌دانستم آشنا شدم.

نظر شما