شناسهٔ خبر: 26807442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس از اعزام زائران خانه خدا گزارش می‌دهد

از برآورده شدن آرزوی یک شهید تا تصمیم برای عدم بازارگردی در حج

امسال 85 هزار و 200 نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اولین گروه زائران با شور و حال خاصی برای زیارت خانه خدا و مدینه منوره به عربستان اعزام شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، اولین گروه حجاج خانه خدا صبح چهارشنبه 27 تیرماه از فرودگاه امام خمینی(ره) به مدینه اعزام شدند و روند اعزام حجاج به مکه و مدینه منوره تا 24 مردادماه از طریق 19 ایستگاه پروازی ادامه دارد.

در مراسم بدرقه زائران حج 97 که با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت صورت گرفت، زائران بیت‌الله الحرام حال و هوای خاصی داشتند.

 

دل‌هایی که با زائران خانه خدا راهی مدینه شد

یکی از زائران قرآن می‌خواند و دیگری تسبیح به دست، ذکر می‌گفت؛ هر کسی مشغول کاری بود تا اینکه آیین بدرقه زائران حج برگزار شود.

این مراسم که با یک ساعت تأخیر برپا شد، خستگی بسیاری از زائران را در پی داشت، اما زائران خانه خدا آنقدر مشتاق زیارت بودند که یک ساعت تأخیر را با وجود خستگی راه از استان البرز تا فرودگاه امام خمینی(ره) به جان خریدند و عاشقانه در انتظار پرواز به مقصد مدینه منوره بودند.

 

 

اصحاب رسانه که در حال انعکاس مراسم بدرقه زائران خانه خدا بودند نیز در حین تهیه گزارش گاهی اشک می‌ریختند و گاهی هم با لبخند زائران را بدرقه می‌کردند و در حین این بدرقه دل خود را نیز با زائران بیت‌الله الحرام راهی مدینه منوره می‌کردند.

در هر گوشه و کنار سالن حج شور خاصی برپا بود؛ در این بین زوج‌هایی که پس از سال‌ها انتظار برای زیارت خانه خدا عمر خود را سپری کرده بودند و دوران میانسالی و پیری را طی می‌کردند، کنار هم نشسته و با حال و هوای خاصی منتظر تشرف به مدینه و مکه بودند. 

 

 

فیروز مسلمی از کرج نیز یکی از افرادی است که با وجود سن زیاد و انتظار 12 ساله امسال به حج تشرف می‌یابد، می‌گوید: از اوایل امسال که ثبت‌نام به حج قطعی شد، دیگر سر از پا نمی‌شناسم و هر لحظه در انتظار این سفر معنوی هستم.

با دیدن هر تصویری از خانه خدا اشک می‌ریختم/ امیدواریم همه عاشقان در جوانی به حج مشرف شوند

وی با بیان اینکه می‌خواهم در سفر حج به خودسازی بپردازم، می‌افزاید: وقتی در تلویزیون تصاویری از خانه خدا یا مدینه و قبرستان بقیع را می‌بینم دلم هر لحظه هوایی می‌شود و اشک از چشمانم جاری می‌شود. خدا رو شکر که در طول عمرم خداوند توفیق داد که به مکه و مدینه مشرف شوم و به آرزوی دیرینه خود برسم. با اینکه سن و سالی از من گذشته اما آرزو می‌کنم عاشقان این سفر در جوانی به حج مشرف شوند تا با توان بیشتری به انجام اعمال و مناسک حج بپردازند و ندای لک لبیک را سر دهند.

در گوشه و کنار سالن حج در فرودگاه امام خمینی(ره) افراد مختلفی با هر سنی حضور داشتند، از جوانان تا افراد میانسال و پیرزن و پیرمردهایی که شاید پس از بازنشستگی اقدام به نام‌نویسی حج کرده بودند و بعد از سال‌ها انتظار به زیارت معبود مشرف می‌شوند.

 

 

 

مصطفی سعیدی 43 ساله که از استان البرز که برای نخستین‌بار به حج تمتع مشرف می‌شد، به خبرنگار فارس می‌گوید: من تاکنون به مکه مکرمه و مدینه منوره مشرف نشده‌ام و تجربه‌ای در این زمینه ندارم و تنها از طریق رسانه‌ها حس و حال آن فضا را درک کرده‌ام؛ اما با این وجود حس و حال عجیبی دارم و برای این سفر لحظه‌شماری می‌کنم.

وی با بیان اینکه سال گذشته به صورت آزاد فیش خریداری کردم و امسال توانستم به حج مشرف شوم، ‌می‌افزاید: یکی از دوستان توصیه‌ای کرد تا در این سفر معنوی کتاب «پیوند معنوی با ساحت امام زمان(عج)» را مطالعه کنم، در این کتاب دعاهایی مربوط به ایشان در مکان‌های مختلف آمده است و چون یکی از جاهایی که امام زمان (عج) حاضر می‌شوند، روز عرفه در صحرای عرفات است، حس کردم با خواندن این کتاب معرفت بیشتری کسب می‌کنم.

سوغاتم را از بازار زنجان خریدم

مرضیه‌ نوردار یکی از بانوانی که امسال برای نخستین‌بار به حج مشرف می‌شود، در زمان پخش کلیپی درباره حج اشک می‌ریخت و با زبان ترکی زیر لب ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) را می‌گفت، معتقد است که سفر حج یکی از سفرهایی است که ممکن است برای هر کسی این توفیق حاصل نشود، یا حتی برخی در طول زندگی فقط یک بار بتوانند به حج مشرف شوند، بنابراین باید از لحظه لحظه آن استفاده کرد و از بازارگردی و کارهای متفرقه پرهیز شود تا از برکات حج به خوبی نه تنها حجاج بلکه سایر افراد که به حج مشرف نشدند، بهره‌ ببرند.

وی می‌افزاید: من برای اینکه در ایام حج و در عربستان بازارگردی نکنم از بازار زنجان سوغاتی‌های دوستان و اقوام را خریداری کرده‌ام و تنها تبرکی یا خرید کوچکی به یادگار از عربستان خواهم داشت. 

 

 

در هر کاروان که با نظم تقریبی در سالن حج نشسته بودند، یک روحانی و معین کاروان نیز حضور داشت تا راهنمایی‌های لازم را برای زائران حج تمتع بیان کند. بر همین اساس به سراغ رضا کمرلو یکی از معین‌های کاروان استان البرز رفتیم.

وی که چندین بار به سفر معنوی حج مشرف شده است، با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای کاروان استان البرز، می‌گوید: ما در طول این ایام برنامه‌ریزی و اقداماتی که باید در ایام حج صورت گیرد را تشریح کردیم و با اعضای کاروان نیز صحبت‌هایی در این زمینه و نداشتن ارتباط سیاسی با کشور عربستان داشتیم تا مناسک حج امسال به خوبی و با نظم مضاعف برپا شود و امیدوارم که امسال بتوانم در سفر حج خدمتگزار خوبی برای حجاج باشم. علاوه بر این، باید همه زائران در این سفر به نقاط اشتراک مسلمانان توجه کنند و همانطور که مسؤولان همواره تأکید دارند از مطرح کردن مسائل تفرقه‌افکن بپرهیزند تا مشکلی در روند حج ایجاد نشود.

آرزوی پسر شهیدم برآورده شد

در گوشه‌ای از سالن حج فرودگاه امام خمینی(ره) مادر شهیدی نشسته بود که با لبخند قرآن در دست داشت و آیات الهی را زمزمه می‌کرد. وی که خود را فاطمه زارع‌کار از شهرستان ساوجبلاغ معرفی کرد، از آرزوی دیرینه خود برای سفر به حج و درخواست پسر شهیدش که در نوجوانی برای دفاع از خاک و وطن‌مان به جبهه‌ها رفته بود، سخن گفت.

زارع‌کار با بیان اینکه پسرم در کودکی هم دوست داشت که ما به حج برویم، می‌گوید: خدا را شاکرم که امسال به همت بنیاد شهید به حج مشرف می‌شوم و به آرزوی خود و پسرم می‌رسم؛ اما امیدواریم روزی برسد که تمامی عاشقان خانه خدا با آرامش به حج مشرف شده و سایه ننگین شجره خبیثه آل‌سعود از مکه و مدینه برداشته شود، چرا که این امر آرزوی هر شیعه‌ و مسلمانی است.

 

 

وی درباره خرید سوغات حجاج از ایران، با تأکید فراوان درباره عدم بازارگردی می‌افزاید: با خرید سوغات از ایران شعار سال و مطالبه رهبر معظم انقلاب را نیز محقق می‌سازیم.

چهارشنبه 27 تیرماه اعزام زائران خانه خدا به مدینه منوره آغاز شد و روند اعزام زائران تا 24 مردادماه ادامه دارد، به طوری که زائران مدینه اول تا 19 تیر و زائران مدینه دوم از 8 تا 24 مرداد به حج اعزام خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امسال 85 هزار و 200 نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌‌شوند که 51.5 درصد را بانوان و 48.5 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند. همچنین 19 ایستگاه پروازی مسؤولیت اعزام حجاج به عربستان را بر عهده دارند که نیمی از پروازهای حج تمتع بر اساس قرارداد بین ایران و عربستان، از طریق هواپیمایی سعودی و نیمی دیگر از طریق ایران‌ایر صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/

نظر شما