شناسهٔ خبر: 26807361 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

چرا ایرانی ها هیچ وقت ملت شفافی نبوده اند/ ابهام در مسائل مالی به فرهنگ سیاسی ضربه زده است

از منظر دکتر حسین ایمانی جاجرمی؛ ما به لحاظ تاریخی بویژه در حوزه مالی هیچ وقت ملت شفافی نبوده‌ایم چرا که همیشه این ترس وجود داشته حاکمان ثروت را تصاحب خواهند کرد، در واقع ترس از دادن پول زور موجب شده جریان فرهنگ مالیاتی در ایران جا نیفتد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /این استاد جامعه شناسی درباره لزوم تدوین لایحه «شفافیت برای مبارزه با فساد»به « ایران» توضیح می‌دهد: امروز ما با تشکیلات دولتی مدرن سر و کار داریم که از یک سو می‌خواهد در قالب مالیات و عوارض درآمدهایی را کسب کند و از سوی دیگر نیز باید پول خرج کند بنابراین جریان پرداخت و دریافت باید شفاف باشد.او در ادامه می‌افزاید: بخش قابل توجهی از حقوق بنده به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه بابت مالیات کسر می‌شود، در مورد کارمندان و کارگران نیز همین اتفاق می‌افتد. اگر دولت شفاف‌سازی کند که پول حاصل از کسر مالیات از حقوق کارمندان و کارگرانش کجا و برای چه اموری هزینه می‌شود در آن‌صورت مردم با رغبت بیشتری حاضرند در بحث پرداخت مالیات مشارکت کنند.

به گفته دکتر جاجرمی، ابهام و تیرگی در مسائل مالی به فرهنگ سیاسی و مدنی ضربه زده است. دولت باید قراردادهای مربوط به امور خدماتی را برای مردم شفاف‌سازی کند البته قرار نیست دولت در حوزه‌های امنیتی و نظامی نیز همه چیز را برای مردم آشکار کند همین که مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم در جریان امور قرار بگیرد کافی است.این عضو هیأت علمی دانشگاه در این باره می‌افزاید: دولت برای ارائه امور خدماتی از منابع عمومی هزینه می‌کند و چون این منابع به اصطلاح جزو بیت المال هستند، حق همه شهروندان است که از ساز و کار و گردش مالی این منابع مطلع شوند.او با اشاره به اینکه شفاف‌سازی چگونگی هزینه کرد بیت المال و قابلیت محاسبه پذیری جزو شاخص‌های خوب حکمرانی است و نشان می‌دهد یک حکومت تا چه اندازه خرد سیاسی دارد، می‌گوید: ساز و کار نظارتی مستقل مانند انواع دیده‌بان‌ها که از دل مردم بیرون آمده باشد و نحوه هزینه کرد منابع عمومی را رصد کند و به مردم گزارش دهد، اقدام خوبی است. البته نکته مهم‌تر آن است که لایحه شفافیت برای مبارزه با فساد که به تازگی از سوی دولت تدوین شده اجرا شود و گرفتار سرنوشت تصمیماتی که هیچ اثری از نتایج شان نیست، نشود. برای مثال رئیس جمهوری درخواست کرد که با واردکنندگان خودرو برخورد شود اما همچنان با گذشت 10 روز هنوز هیچ خبری از گزارش دهی مسئولان نیست.

نظر شما