شناسهٔ خبر: 26807162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ائتلاف تجاری اروپا و ژاپن علیه آمریکا

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: اتحادیه اروپا و ژاپن یکی از بزرگترین توافقنامه‌های تجارت آزاد را امضا کرده‌اند که تقریبا یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان و جمعیتی معادل ۶۰۰ میلیون نفررا در بر می‌گیرد.
به گزارش بی‌بی‌سی طبق این سند لبنیات از بزرگترین اقلام صادراتی اتحادیه اروپا به ژاپن و اتومبیل از بزرگترین صادرات ژاپن به اروپا خواهد بود. این توافق در تقابل با اقدامات دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا است که به تازگی تعرفه‌های وارداتی گسترده‌ای را معرفی کرده است.
«ژان کلود یانکر»، رئیس کمیسیون اروپا، ۲۶ تیر گفت این توافق تصمیم متقابلا سودمندی است که تجارت آزاد شرایط آن را فراهم کرده است. براساس این قرارداد بیش از ۹۰ درصد تعرفه‌های گمرکی برای ورود کالاها بین دو اقتصاد بزرگ جهان لغو می‌شود.
حدود ۱۸ ماه پیش ایالات متحده با ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی برای امضای توافقنامه تجارت آزاد ترنس-پسیفیک مذاکره می‌کرد، اما «دونالد ترامپ»، پس از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا، به عنوان یکی از نخستین اقدامات خود از این مذاکرات خارج شد.
از آن زمان آقای ترامپ در هماهنگی با سیاست «اول آمریکا» تعرفه‌‎های وارداتی برای آمریکا وضع کرده است، از جمله تعرفه واردات فولاد که اتحادیه اروپا و ژاپن هر دو از صادرکنندگان آن به آمریکا هستند.
در حال حاضر شرکت‌های اتحادیه اروپا، که بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری در جهان به شمار می‌رود سالیانه به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات به ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان صادر می‌کنند.
«تاشیمیتسو موتگی»، وزیر بازسازی اقتصادی ژاپن می‌گوید: «زمانی که اقدامات حمایت‌گرایانه در سطح جهانی در حال افزایش است، امضای توافقنامه ژاپن و اتحادیه اروپا بار دیگر اراده راسخ سیاسی ما برای گسترش تجارت آزاد را به جهان نشان می‌دهد.»
آثار جنگ تجاری آمریکا و چین
در ادمه خط و نشان‌های تجاری ترامپ برای جهان، برخی صاحبنظران و کارشناسان روابط بین الملل هشدار می‌دهند که جنگ تجاری که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، علیه چین به راه انداخته است کل منطقه جنوب شرق آسیا را نیز درگیر خواهد کرد. به گزارش ایرنا، این کارشناسان حتی معتقدند جنگ تجاری علیه چین و اتحادیه اروپا نه تنها بر اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا بلکه در شرایط امنیتی دریای چین جنوبی و کل اقتصاد جهان از جمله خاورمیانه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
بر این اساس، تایوان ، کره جنوبی و 10 کشور مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و فیلیپین درمنطقه جنوب شرق آسیا ، که صادر کننده اصلی کالاهای واسطه ای به چین هستند از جنگ تجاری ایجاد شده آمریکا علیه پکن آسیب خواهند دید.
«گرت لدر» کارشناس اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا در تارنمای دولتی و چند رسانه ای سی ان بی سی استرالیا گزارش داد: جنگ تجاری آمریکا- پکن ضربه بدی بر اقتصاد کشورهای یاد شده وارد می کند، زیرا آنها ناگزیر از کاهش صادرات خود به چین می شوند.
این گزارش حاکی است: در مجموع جنگ تجاری که ترامپ علیه چین به راه انداخته کل منطقه جنوب شرق آسیا را درگیر خواهد کرد. وی افزود: مبارزه تجاری ترامپ علیه بزرگترین اقتصاد جهان و آسیا عجیب و غریب و بسیار عظیم است. بنابراین شعله های جنگ دامن سایر کشورها را نیز در منطقه خواهد گرفت.
حلیلگران می گویند آمریکا با یکجانبه گرایی تجاری به بهانه حراست از امنیت اقتصادی این کشور، منافع مردم آمریکا و حفظ فرصت های شغلی برای آمریکایی ها در حال فشار آوردن بیشتر نه تنها به چین بلکه تمام اقتصادهای بزرگ در دنیا در عرصه تجاری است.
رئیس جمهوری آمریکا حتی تهدید کرده است تعرفه 20 درصدی بر واردات خودروهای مونتاژ شده در اتحادیه اروپا وضع می کند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا که به تازگی در حیطه جنگ تجاری آمریکا قرار گرفته است با نگاه به شرق در دیپلماسی فعال اقتصادی درصدد ایجاد توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه جنوب شرق آسیا از یکسو و با تک تک کشورهای دهگانه این بلوک اقتصادی از سوی دیگر است .
ناظران منطقه‌ای معتقدند اتحادیه اروپا از یکسو و آسه آن به عنوان دو قدرت اقتصادی در دو قاره در تلاش هستند تا با گام‌های موثر خود راهکارهای سازنده‌ای در قبال جنگ تجاری که واشنگتن به راه انداخته و بنیان‌های اقتصادی جهان را هدف قرار داده ، پیدا کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما