شناسهٔ خبر: 26807018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خروج از محاصره در قلب سوریه

دیروز سه سال و سه ماه و چهار هفته پس از زمانی که محاصره دو شهرک شیعه‌نشین فوعه و کفریا در حومه ادلب توسط مخالفان مسلح و تروریست‌ها آغاز شد، ده‌ها اتوبوس روانه این دو شهرک سوری شدند تا 6 هزار ساکن این شهرک‌ها را که در بدترین شرایط انسانی به سر می‌برند، از شهر خارج کنند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / این در حالی است که آژیر‌ها در مناطق اشغالی جولان همزمان با پیشروی ارتش سوریه به سمت مرزهای جنوبی خود به صدا درآمده است.

ارتش سوریه در حال پیروزی و پیشروی در بخش‌های شمالی و جنوبی این کشور است. به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، در شمال غربی سوریه ارتش این کشور موفق شد در مذاکراتی که با گروه‌های شورشی این کشور داشته است، با آنها برای خروج ساکنان شیعه شهرک‌های فوعه و کفریا، به توافق دست یابد. در این توافق بنا شده‌ است، دولت هزار و 500 نفر از زندانیان برخی گروه‌های مسلح را آزاد کند و در مقابل این گروه‌ها نیز به بیش از 6 هزار ساکن این شهرک‌ها اجازه خروج از محاصره بدهند. بر همین اساس دیروز نزدیک به 60 اتوبوس راهی این منطقه شدند. به نوشته رویترز، توافقی که انجام شده، بین دمشق و گروه مسلح هیأت تحریر الشام که یکی از شاخه‌های جدا شده از القاعده محسوب می‌شود، بوده‌ است. البته معارضان و برخی گروه‌‌های مسلح سوریه سال 2015 نیز به چنین توافقی با دمشق دست یافتند اما در مرحله اول این توافق که بهار سال 2017 صورت گرفت، درست در زمانی که اتوبوس‌ها در این منطقه مستقر شده بودند تا ساکنان دو شهرک را از منطقه خارج کنند، انفجاری عظیم بوقوع پیوست که منجر به کشته شدن ده‌ها شهروند سوری شد. 72 نفر از کشته شدگان کودک بودند. از همین رو دیروز بدبینی‌هایی نسبت به خروج ساکنان دو شهرک یادشده وجود داشت.
هرچند رویترز تأکید کرده است که این توافق در پی مذاکرات دمشق و حامیان آن با هیأت تحریر الشام به دست آمده است، اما برخی منابع مدعی شدند، خروج ساکنان فوعه و کفریا پس از توافق ترکیه و روسیه صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان سوریه نیز درباره این توافق اعلام کرد، روسیه و ترکیه پشت این توافق بودند. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت، به موجب این توافق، همچنین قرار است نیروهای ترکیه بخشی که استان ادلب را به اتوبان بین‌المللی حلب - دمشق متصل می‌کند، به دست بگیرند. همچنین قرار است روسیه تضمین کند که نیروهای سوریه هیچ عملیات نظامی علیه ادلب که تحت کنترل هیأت تحریر الشام است، انجام نمی‌دهد. به این ترتیب اولتیماتوم ترکیه به روسیه درباره حمله به ادلب کارساز شده است. زیرا ترکیه مخالفت خود را با عملیات ارتش سوریه علیه ادلب صراحتاً به روسیه اطلاع داده و تهدید کرده که اگر حمله‌ای به ادلب صورت بگیرد از روند آستانه خارج می‌شود.
   موفقیت‌های ارتش سوریه در جنوب
ارتش سوریه در جنوب این کشور همچنان در حال پیشروی است و پس از آزادسازی درعا در حال حرکت به سوی قنیطره است. پیشروی ارتش سوریه در این منطقه که نزدیک به جولان اشغالی است، باعث رصد دقیق این تحرکات از سوی رژیم صهیونیستی شده‌ است.
در همین راستا ارتش سوریه موفق شده‌ است ارتفاعات استراتژیک الحاره را تحت کنترل بگیرد که این دستاورد مهمی برای پیشروی در جبهه قنیطره در مجاورت جولان اشغالی محسوب می‌شود. همزمان با پیشروی ارتش سوریه در حومه قنیطره تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی به همراه خانواده‌هایشان مجبور به حرکت به سمت مرزهای جولان اشغالی شدند که این امر باعث به صدا درآمدن آژیرهای خطر در بلندی‌های جولان اشغالی شد. همزمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، کنگره امریکا در راستای منافع امنیت ملی این کشور، درباره به رسمیت شناختن حاکمیت ارضی اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه تشکیل جلسه داده‌ است.
 

نظر شما