شناسهٔ خبر: 26805636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کابینه ترمیم می‌شود

صاحب‌خبر -
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت:رئیس جمهوری در حال بررسی اسامی‌مختلف هستند تا در فرصت مناسب برخی تغییرات در کابینه انجام شود.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی دیروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در باره تغییرات در کابینه و جوانتر شدن اعضای دولت، افزود: این که چند وزیر تغییر می‌کنند و این افراد چه کسانی هستند را شخص رئیس جمهوری پاسخ می‌دهند. یکی از مواردی که در آن تغییرات اعمال می‌شود در تیم اقتصادی دولت است.

وی درباره جلسه اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری و فضاسازی درباره این جلسه، گفت: قبل از این که جلسه تشکیل شود فضاسازی شد. خبری که دفتر مقام معظم رهبری منتشر کرد، کاملا مثبت و محتوای جلسه هم بسیار خوب بود. جلسه ای بسیار صمیمی‌بود و همه اعضای دولت بعد از جلسه گفتند انرژی مضاعف گرفتیم که با تمام وجود برای نظام و کشور کار کنیم.

واعظی افزود:کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند هنوز نمی‌دانند که جنگ اقتصادی شروع شده است و فشارهای آمریکا وجود دارد و متاسفانه هنوز دنبال تسویه حساب هستند.رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد:بالاخره انتخاباتی انجام شده و نتیجه انتخابات چیز دیگری در آمده است؛ باید این حرف‌ها را تمام کنند و مشکلات مردم حل شود.این‌ها همیشه دنبال این هستند که مردم و افکارعمومی‌را به حاشیه ببرند.

وی درباره اختلاف نظرهای حزب کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه و سهم خواهی از دولت از سوی این دو حزب، گفت: بحث سهم خواهی در این دولت هیچ وقت مطرح نبوده است و نیست. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند هیچ شناختی از روحیه رئیس جمهوری ندارند.

واعظی تصریح کرد: رئیس جمهوری هم در دولت یازدهم و هم در دولت دوازدهم شخصاً بر اساس آنچه در مبارزات انتخاباتی به مردم تعهد کرد تصمیم گرفتند و الان هم که بررسی می‌کنند اصلا به هیچ وجه این گونه ملاحظات را ندارند.

اعضای دولت باید امور را تنظیم کنند

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: پس از خروج آمریکا از برجام ما با شرایط جدیدی مانند اعمال تحریم‌ها مواجه هستیم، از سویی دیگر شاهد جنگ روانی، اطلاعات غلط و فشارهایی هستیم که آنان به ما تحمیل می‌کنند، از این رو اعضای کابینه باید با توجه به شرایط جدید، امور را تنظیم کنند.

وی با اشاره به دیدار روز یکشنبه اعضای هیات دولت و رئیس جمهوری با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: ما جلسه بسیار خوبی با رهبر معظم انقلاب داشتیم که در این جلسه رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت تشکر و قدردانی زیادی از حمایت‌های ایشان کردند.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این جلسه مطالب بسیار مهمی‌در ارتباط با شرایط کشور و وظایف دولت بیان کردند و تاکید کردند که اطمینان دارند دولت می‌تواند از این مرحله به خوبی و شجاعت عبور کند.

ترامپ ۸ بار تماس گرفت

رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر حمایت از آشوبگران و این که ترامپ گفته است ایرانی‌ها برای مذاکره تماس خواهند گرفت، گفت: آمریکا از چهل سال قبل همواره با نظام به دلیل اسلامی‌و مستقل بودنش، دشمنی داشت.

وی ادامه داد: به دلیل آن که ترامپ سیاستمدار نیست، هر مطلبی را می‌گوید، آنها تلاش می‌کنند اتاق جنگ روانی در وزارت خزانه داری و امور خارجه آمریکا علیه ایران تاسیس کنند.

واعظی افزود: تردیدی وجود ندارد که با ملت فهیمی‌مواجه هستیم که می‌داند برخی از مطالبات را از حکومت و دولت داشته باشد، ولی وقتی آمریکا می‌خواهد برای مردم ایران تصمیم بگیرد، مردم تحت تاثیر این مسائل قرار نمی‌گیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: درباره این موضوع که ترامپ گفته است ایرانی‌ها تماس می‌گیرند، تاکنون که برعکس بوده است؛ در سفری که سال گذشته رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی‌سازمان ملل به نیویورک رفتند ترامپ هشت بار برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران تماس گرفت.

وی تصریح کرد: این واقعیت با حرف‌هایی که زده می‌شود خیلی فرق دارد، در هر صورت ما سیاست بسیار شفافی داریم و موضع مان با آمریکا کاملا مشخص است.

واعظی ادامه داد: ویژگی مردم و نظام این است که زیر بار این فشارها نمی‌روند، ترامپ باید بداند مردم ایران با مردم کره شمالی متفاوت هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در مورد نقشه راه و انتخاب فرماندهی واحد برای تیم اقتصادی دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا گفت: پس از این که در اردیبهشت ماه مطمئن شدیم آمریکا از برجام خارج می‌شود، رئیس جمهوری به گروهی با محوریت سازمان برنامه و بودجه دستور داد که سناریوهای مختلفی را طراحی و تنظیم کند، در این زمینه سه سناریو هم مشخص شد و در مورد این گزینه‌ها در ستاد اقتصادی دولت بحث‌هایی انجام شد.

وی گفت: ان‌شاء‌الله در جلسه سران قوا در این مورد بحث می‌شود و بیانات مقام معظم رهبری را نقشه راهی برای این کار قرار خواهیم داد، طبیعی است زمانی که این کار انجام شود در ارتباط با فرماندهی و محوریت اقدام خواهد شد.

واعظی در مورد نظر مشورتی

آیت‌الله شاهرودی در بارهFATFو نامه حسن روحانی به دبیر شورای نگهبان، گفت: بحث ما FATFنیست و این اشتباهی است که می‌کنند، دولت فعلی و قبلی لوایحی را تنظیم کردند و برای مجلس فرستادند. ما هم اکنون بیشتر به دنبال بررسی این چهار لایحه هستیم ، مجلس هم کارش را شروع کرده است و فکر می‌کنم باید همین مسیر حفظ شود.

وی ادامه داد: نامه ای را که از سوی محسن رضایی امضا شده بود را بررسی کردیم، بخش‌هایی که از مطالب منتشر شده است، ارتباطی با مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: فکر کنم کارعجولانه ای شده است و رئیس جمهوری پاسخ آن نامه را دادند.

واعظی افزود: یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه ما در هیات دولت قرار دارد، انسجام در درون دولت است و این که همه بخش‌های دولت توجه بیشتر به آسیب‌های اقتصادی که به مردم وارد می‌شود داشته باشند.

وی تاکید کرد: در این جلسه آیین نامه برای کمک به پژوهش داشتیم و همچنین انتصاب دکتر سلیمانی به ریاست کل بیمه ایران مورد تصویب قرار گرفت و دکتر همتی سفیر ایران در چین منصوب شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: امروز فضای حاکم بر دولت، آماده شدن برای شرایطی است که با آن مواجه هستیم.

رئیس جمهوری در جریان تصمیمات مجلس است

معاون پارلمانی رئیس جمهوری هم در جمع خبرنگاران گفت: دکتر روحانی کاملا در جریان مطالبات، تذکرهای نمایندگان و تصمیمات مجلس است و همه مسائل به رئیس جمهوری منتقل می‌شود. حسینعلی امیری درپاسخ به سئوالی درمورد برنامه رئیس دولت دوازدهم برای ترمیم کابینه، از این موضوع اظهاربی اطلاعی کرد و افزود: آنچه که مربوط به شخص رئیس جمهوری است در نهایت شخصا جمع بندی و تصمیم گیری می‌کند.وی یادآور شد: تمامی‌اطلاعات در اختیار رئیس جمهوری قرار داده می‌شود و در نهایت اطلاعات کلی و برنامه های دولت را سخنگوی دولت اعلام می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین گفت: دکتر روحانی بخشی از مسائل مربوط به مجلس را از کانال های مختلف رسانه ها و مشروح مذاکرات مجلس می‌بینند و می‌شنود، بخش هایی را هم بنده در دولت مطرح می‌کنم.

امیری خاطرنشان کرد: در مواردی هم اگر نیازی باشد رئیس مجلس و نمایندگان مجلس مستقیم به شخص رئیس جمهوری پیام می‌دهند.

وی تصریح کرد: دکتر روحانی کاملا در جریان مطالبات و تذکرهای نمایندگان و تصمیماتی که در مجلس انجام می‌شود، قرار دارد، همه مسائل به رئیس جمهوری منتقل می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین درباره ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع لوایح مصوب مجلس شورای اسلامی‌از جمله لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو توضیح داد: شورای نگهبان مرجع تشخیص مغایرت و عدم مغایرت مصوبات مجلس با شرع مقدس و قانون اساسی است؛ این شورا نسبت به لوایح دولت مصوب مجلس، اظهار نظر و ابلاغ کرده است.وی با بیان این که این موضوع طبقه بندی هم ندارد و کاملا روشن است، یادآور شد: اختلافی نبود که مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد ورود کند.

وی از خبرنگاران خواست بقیه موارد را از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سئوال کنند.معاون پارلمانی رئیس جمهوری تاکید کرد: نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آیت الله جنتی زمانی به شورای نگهبان رفت که شورا نسبت به لایحه مذکور اظهارنظر کرده بود.

خبرهای خوب صنعت هوایی

وزیر دفاع از اعلام خبرهای خوب در حوزه صنعت هوایی در آینده‌ نزدیک خبر داد.

امیر حاتمی‌در جمع خبرنگاران گفت: روز ۳۱ مرداد خبرهای خوب و خوشی درباره دستاوردهای دفاعی خواهیم داشت که خاص نیروهای مسلح است.وی افزود: یکی از خبرهای خوب در حوزه هوایی است که ۳۱ مرداد رونمایی می‌شود.

ورود خانواده ها به ورزشگاه ها با مجوز شورای تامین

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: مجوز ورود خانواده ها به ورزشگاه ها را شورای تامین استان تهران صادر کرد.

معصومه ابتکار در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره پیامک های ارسالی از سوی برخی مراجع رسمی‌به خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان برای شکایت از استاندار تهران به دلیل صدور مجوز ورود خانواده ها به ورزشگاه ها اظهارداشت: ورود خانواده ها به ورزشگاه ها اتفاق خوبی است.

وی افزود: مجوز ورود خانواده ها به ورزشگاه ها را شورای تامین استان صادر کرد و صرفا استاندار تهران نبوده است.

ابتکار تاکید کرد: وزیر کشور و مقامات ذیربط در جریان این اتفاق بودند.

غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی شد

هیات وزیران در جلسه دیروز که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد، به آقای غلامرضا سلیمانی امیری به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران رأی اعتماد داد و از خدمات رئیس کل پیشین تقدیر کرد.

دکتر روحانی در این جلسه رئیس کل جدید بیمه مرکزی را به گسترش چتر حمایتی بیمه و پوشش کامل آن در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و همچنین بهره گیری از نیروهای جوان و خلاق و تحول در این صنعت از طریق گسترش شفافیت و رقابت توصیه کرد.

رئیس جمهوری همچنین بیمه قدرتمند و قوی را بیمه ‌ای با بیشترین پوشش در زندگی روزمره مردم و بنگاه‌های اقتصادی دانست و بر تلاش برای کاهش هزینه‌های مردم از مسیر توسعه حضور بیمه و تکمیل پوشش آن تأکید کرد.تقویت آمادگی بیمه‌ها برای مقابله با تحریم و لزوم ارتباطات منطقه ‌ای و بین ‌المللی بیمه‌‌ها برای حمایت از فعالیت‌‌های اقتصادی و جریان بهینه امور، از دیگر مطالبات رئیس ‌جمهوری از بیمه مرکزی در این جلسه بود.

عرضه ذرت و جو در بورس کالای ایران

دولت به منظور تداوم اجرای سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت و جو، افزایش شفافیت معاملات و کاهش بار مالی دولت، با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرد.بر این اساس، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد مابه‌التفاوت قیمت تابلوی بورس را با قیمت تضمینی محصولات فوق‌الذکر به علاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور تأمین و پرداخت کند.

سازمان بورس و اوراق بهادار هم مکلف شد نسبت به بسترسازی، اصلاح ضوابط و مقررات موجود در رابطه با تعیین انبارهای بخش خصوصی و نحوه اخذ تضمین از آنها و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود محصولات کشاورزی طبق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اقدام کند.

اجرای پروژه آزاد راه کنارگذر قم و

قم – سلفچگان- راهجرد

هیات وزیران به منظور توسعه شبکه آزادراهی کشور، افزایش ایمنی، سرعت در جابه جایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان سفر و آلودگی محیط زیست و افزایش ظرفیت ترافیکی، با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه آزادراه کنارگذر قم و قم – سلفچگان – راهجرد با برآورد تقریبی ۸۶۰۰ میلیارد ریال موافقت کرد.

تصویب آیین ‌نامه اجرایی دیگری از قانون بودجه

هیات وزیران در ادامه، آیین نامه اجرایی دیگری از قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مربوط به اختصاص بخشی از منابع شرکت‌های سودده، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت برای توسعه فناوری و ارتقای بهره ‌وری را بررسی و تصویب کرد.

به موجب آیین ‌نامه مذکور، شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات یاد شده موظفند در پایان هر سه ماه معادل ۲۵ درصد از مبلغ منابع مربوط به این آیین ‌نامه را با هدف ارتقای عملکرد شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات در زمینه توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره ‌وری، اصلاح ساختار، کاهش هزینه‌های تولید و توسعه بازار و همچنین هدفمند و کاربردی شدن پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و پروژه‌‌های پسا دکتری اختصاص دهند. همچنین هدف این آیین ‌نامه ایجاد ساز و کاری است تا شرکت‌های سود ده و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت بخشی از اعتبارات خود را در امور پژوهشی هزینه کنند و از سوی دیگر یکی از اهداف سیاست‌های کلی علم و پژوهش، یعنی کمک به حل مسائل و چالش‌های کشور

محقق شود.

دولت همچنین مقرر کرد حداقل ۶۰ درصد مبلغ هر پروژه به دانشجویان یا پژوهشگران پسا دکتری یا دانش آموختگان پژوهشگر یا نیروهای کارورز فعال در پروژه پرداخت شود.

برچسب‌ها:

نظر شما