شناسهٔ خبر: 26805040 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بانک نگهداری گیاهان دارویی علوم پزشکی کرمانشاه افتتاح شد

کرمانشاه - ایرنا - بانک نگهداری گیاهان دارویی (هرباریوم) دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مستقر در دانشکده داروسازی این دانشگاه روز چهارشنبه با حضور جمعی از اساتید پیشکسوت رشته داروسازی ایران افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ این بانک در فضایی به مساحت حدود 30 متر مربع در دانشکده داروسازی و در فضایی مشابه کتابخانه افتتاح و راه اندازی شد.
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هدف از راه اندازی این هرباریوم را شناسایی گیاهان دارویی در منطقه غرب کشور دانست و گفت: اکنون حدود یک هزار و 500 گونه گیاه دارویی خشک شده و در این محل نگهداری می شود.
دکتر یلدا شکوهی نیا افزود: روند جمع آوری این گیاهان از سال 91 با همکاری اساتید دانشکده داروسازی شروع شده و اکنون در قالب این هرباریوم نگهداری می شود.
وی با بیان اینکه ابتدا نمونه های گیاهان دارویی جمع آوری شده را برای نگهداری به همدان منتقل کرده بودند، گفت: ما تشخیص دادیم که این هرباریوم به دلیل شرایط و موقعیت استان کرمانشاه باید اینجا راه اندازی شود.
وی اظهار داشت: این اولین هرباریوم گیاهان دارویی استان کرمانشاه است و یک هرباریوم مربوط به گیاهان نیز در دانشگاه رازی وجود دارد.
وی مجموع اعتبارات برای راه اندازی این مجموعه را 170 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در سال 1390 برای جمع آوری گیاهان حدود 50 میلیون ریال هزینه شد و امسال هم برای خریداری امکانات و تجهیزات، 120 میلیون ریال هزینه کرده ایم.
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به نامگذاری این هرباریوم به اسم پرفسور 'معطر' از اساتید پیشکسوت و بنیانگذار رشته فارماکونوزی به دلیل سال ها خدمت به رشته داروسازی نامگذاری شد.
شکوهی نیا همچنین افزود: به پاس قدردانی از زحمات اساتید این حوزه همچنین 2 کلاس درس دانشکده را نیز به اسم پرفسور 'قفقازی' و پرفسور 'صمصمام شریعت' نامگذاری کردیم.
در این مراسم پرفسور معطر و پرفسور قفقازی حضور داشتند که در سخنانی کوتاه از بانیان برگزاری این مراسم قدردانی کردند و گفتند که این جای خوشحالی دارد که در زمانی که فرد در قید حیات است از خدماتش تجلیل می شود.
آنها همچنین گفتند که پرورش دانشجویان و تربیت آنها برای خدمت به مردم بزرگترین هدیه به اساتید است که امروز ثمره آنها مشاهده می شود.
در این مراسم همچنین از اساتید پیشکسوت رشته داروسازی ایران و همچنین افرادی که در راه اندازی بانک اطلاعات گیاهان دارویی تلاش کرده اند با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال 82 راه اندازی شده و اکنون 475 دانشجو، 30 عضو هیات علمی و 70 تن کارمند دارد و در 14ورودی دانشجو می گیرد.
3033/8066

نظر شما