شناسهٔ خبر: 26803056 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عصر چهارشنبه؛

معاون رئیس جمهور از خانه تاریخی «افتخارالاسلام» بروجرد بازدید کرد

بروجرد- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی از خانه تاریخی «افتخارالاسلام» بروجرد بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی از خانه تاریخی «افتخارالاسلام» شهرستان بروجرد بازدید کرد.

در این بازدید استاندار لرستان، نمایندگان مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بروجرد، و ... حضور داشتند.

بنابر این گزارش، خانه تاریخی «افتخارالاسلام طباطبایی» از گونه های شاخص منازل مسکونی بروجرد و مشتمل بر سه بخش اصلی شامل بیرونی، اندرونی و خلوت است، این خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در بروجرد، خیابان صفا، کوچه هلال احمر، کوچه آقا احمدی واقع شده است.

این خانه متعلق به یکی از روحانیون برجسته شهر و از خانواده سادات طباطبایی بروجرد به نام حاج افتخارالاسلام نبوی طباطبایی بوده است، خانه در کوچه معروف به حاج افتخار از محله صوفیان واقع شده که در زمان خود یکی از بزرگترین خانه های مسکونی شهر بوده و در حال حاضر از زیباترین منازل مسکونی قدیم در شهر بروجرد است.

بخش بیرونی این اثر تاریخی سالها پیش تجدید بنا شد و قسمت اندرون و خلوت شامل فضاهای تعریف شده ای نظیر حیاط اصلی، تالار هفت دری، پس تالار، شبستان زمستانی، آب انبار، حمام اختصاصی ، مطبخ و ... است که به طرز ماهرانه ارتباط بین فضاهای آن برقرار شده است.

این خانه تاریخی با تزئینات زیبایی نظیر آجر، کاشی، نقاشی روی چوب تزئین شده است.

این بنای تاریخی در حدود اوایل قاجاریه ساخته شده و مشتمل بر یک ورودی با سردری بزرگ و زیبا ست، در دو لنگه چوبی بر آن نصب شده است که پس از عبور از فضای هشتی بر حیاط خانه وارد می شود.

حیاط خانه از سه جهت با فضاهای معماری و از سمت غرب با دیوار بزرگ و قطور محصور است که با طاقنماهای نیم دایره کوچک و بزرگ و تزیینات زیبای آجر کاری و کاشی معرق نما سازی شده است.

ساختمان اصلی عمارت در سمت شمال حیاط قرار دارد این بخش در دو طبقه ساخته شده که در نمای بیرونی با دو پلکان قرینه به سه قسمت تقسیم شده است. طبقه زیرین بنا دو اتاق بزرگ سه دری قرینه در طرفین پلکان با پوشش سقف طاق آهنگ، دواتاق کوچک در زیر پله ویک تالار پنج دری در قسمت میانی است.

این تالار در داخل از یک تالار در جلو یک پس تالار پشت آن تشکیل شده است. راه ورود به طبقه بالا از دو پلکان آجری قرینه است که نمای فوقانی آنها باکاشی های زیبای معرق و خشتی مزین شده است.

طبقه بالا نیز همانند پایین دو اتاق قرینه در طرفین ورودی دارند و اروسی سه دری مشرف به حیاط بر آن است.

سراسر سمت شرقی حیاط با اتاقها و فضاهایی متنوع معماری پوشیده است و حمامی زیبایی در انتهای جنوب شرقی آن قرار دارد حمام همامند تمامی حمام های سنتی شامل بخش های مختلف سربینه، گرمینه است.

این اثر زیبا با معماری منحصر به فرد در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما