شناسهٔ خبر: 26802882 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

هوشنگ توکلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کاش به تله‌تئاتر هم مثل تله‌فیلم توجه می‌شد

متاسفانه امروز توجهی که به تله‌فیلم می‌شود، نصیب تله‌تئاتر نمی‌شود. تله‌فیلم‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند خیلی موفق باشند و کارهای فوق‌العاده‌ای بین آنها وجود دارد. استعدادهای فراوانی هم توانسته‌اند در این قالب دیده و معرفی شوند و اگر همین توجه همچنان به تله‌تئاتر وجود داشت، ما شاهد جهش‌ها و خلق لحظه‌های ناب فراوانی بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، متن گفت وگوی  هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان تئاتر با فرهیختگان به این شرح است:

تله‌تئاتر یک مدیوم بیانی مستقل در هنر است که در سال‌های دور برای ارتباط و جذب مخاطب و همین‌طور تاثیرگذاری و فرهنگ‌سازی در جامعه، تمرکز خیلی بیشتری روی آن وجود داشت. در زمان‌هایی که مدیران تلویزیون توجه بیشتری به این قالب‌بیانی داشتند، شاهد درخشش‌های بیشتری هم در این زمینه بودیم؛ اما متاسفانه امروز توجهی که به تله‌فیلم می‌شود، نصیب تله‌تئاتر نمی‌شود. تله‌فیلم‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند خیلی موفق باشند و کارهای فوق‌العاده‌ای بین آنها وجود دارد. استعدادهای فراوانی هم توانسته‌اند در این قالب دیده و معرفی شوند و اگر همین توجه همچنان به تله‌تئاتر وجود داشت، ما شاهد جهش‌ها و خلق لحظه‌های ناب فراوانی بودیم.

تله‌تئاتر یک مدیوم زبانی خاص است که از یک طرف تلویزیونی به حساب می‌آید و از طرف دیگر تئاتری. این قالب و مدیوم نباید به عکسبرداری یا همان فیلمبرداری از تئاترهای زنده و پخش آنها از تلویزیون تبدیل شود. به کار گرفته‌شدن کات به‌طور کل و شگردهای تدوینی یا دوربین متحرک در تله‌تئاتر هم باید به نحوی باشد که اتمسفر هنر نمایش به هم نخورد و این نیازمند یک ظرافت پیچیده است.

ما در اوایل انقلاب تئاترهای مختلفی کار کردیم که یکی از شاخص‌ترین‌هایشان مجموعه «مدرس» بود. در «مدرس» مرحوم خسرو شکیبایی سکانس یا پرده مشهوری داشت که در نقش شهید مدرس، سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای را با تمام فراز و فرود آن و حس‌های زیر و بم، ریز و درشت بازیگری بدون قطع دوربین اجرا کرد. این صحنه در خدمت حال و هوای کلی اثر بود و به دلیل پرهیز از کات یا هر شگرد تدوینی دیگری، به این شکل تهیه نشد. این کارها یک کارگردان تلویزیونی متبحر که به اصول هنر نمایش وارد باشد، هم می‌خواهد. مسعود فروتن که در مجموعه «مدرس» هم کارگردانی تلویزیونی را به عهده داشت، یکی از نوابغ این رشته بود؛ اما امروز متاسفانه می‌بینیم که مدیران تلویزیون با سوء مدیریت‌شان باعث شده‌اند که آقای فروتن به جای انجام کارهای فوق‌العاده‌ای که از عهده‌شان برمی‌آید، باید بیایند و یک برنامه در تلویزیون اجرا کنند که در آن مجموعه‌های قدیمی تلویزیون و چیزهای نوستالژیک معرفی می‌شوند.

نظر شما