شناسهٔ خبر: 26802421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس

- همشهری آنلاین: دولت سعودی در جهت ناکارآمد کردن هر چه بیشتر شورای همکاری خلیج فارس، ایجاد شورای هماهنگی با کویت را به تصویب رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، هیات دولت عربستان در نشست هفتگی خود که به ریاست 'سلمان بن عبدالعزیز ' برگزار شد ، تشکیل شورای هماهنگی با دولت کویت را به تصویب رساند .

هیات دولت عربستان همچنین 'عادل الجبیر' وزیر خارجه را مامور پیگیری و امضای موافقتنامه با دولت کویت در این زمینه کرد.

منابع خبری سعودی جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نکردند.

دولت عربستان طی ماههای گذشته با شماری از کشورهای عربی از جمله امارات ، مصر و عراق هم برای ایجاد شورای هماهنگی میان دو طرف توافق کرده بود اما این تصمیم در خصوص امارات بازتاب گسترده ای در منطقه و جهان داشت و از آن به تلاش دو کشور برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس تعبیر شد.

عربستان و امارات ماه گذشته میلادی نخستین جلسه شورای هماهنگی میان دو کشور را برگزار و اعلام کردند که روابط ریاض و ابوظبی با امضای 44 طرح راهبردی مشترک در زمینه های اقتصادی ، نظامی و توسعه ای بیش از گذشته افزایش خواهد یافت .

تلاش عربستان برای نزدیکی هر چه بیشتر به کویت در حالی است که تلاش های شخص امیر کویت برای حل تنش میان ریاض و قطر تاکنون نتیجه ای نداشته است .

عربستان ، امارات ؛ بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 میلادی (15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

این کشورها برای ازسرگیری روابط با قطر 13 شرط تعیین کردند اما دوحه می گوید شروط اعلامی به حاکمیت ملی آن خدشه وارد می کند لذا به هیچ یک از آنها عمل نخواهد کرد.

به گفته قطر کشورهای تحریم کننده هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعای خود در اختیار ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما