شناسهٔ خبر: 26801501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ثروتمند یا فقیر بودن را با دیدن چهره اشخاص تشخیص دهید

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تورنتو و همکارانش انجام گرفته است می توان فقط با نگاه کردن به صورت یک شخص تشخیص داد که آن شخص، ثروتمند است یا فقیر.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /تورا بیورنسدوتیر در این رابطه می‌گوید:"رابطه بین رفاه و طبقه اجتماعی با تحقیقات قبلی نشان داده شده است.

به طور کلی، افرادی که پول دارند، در مقایسه با افرادی که در معرض جنگ و فقر و مصیبت هستند، زندگی شادتر و بهتری را تجربه می کنند و ما در این تحقیق نشان دادیم که این تفاوت ها در رفاه و سبک زندگی در چهره های مردم منعکس می‌شود."

این تیم تحقیقاتی کانادایی یا همکاری یک استاد روانشناسی به نام نیکلاس رول، افراد مختلفی را با سطح رفاه گوناگون مورد مطالعه قرار دادند. عکس های حدود 80 مرد و 80 زن سفید پوست در این مطالعه بررسی شد. نیمی از عکس ها از افرادی بودند که بیش از 150،000 دلار در سال درآمد داشتند که به عنوان طبقه بالای جامعه مشخص شده بودند و نیمی دیگر افرادی بودند که زیر 35،000 دلار در سال درآمد داشتند. این افراد بیشتر از طبقه کارگر جامعه بودند.

پس از این، از افراد مختلف درخواست می‌شود که سطح ثروت و طبقه اقتصادی و اجتماعی صاحبان عکس ها را حدس بزنند. جالب این جا است که نزدیک 70 درصد از حدسهای شرکت کنندگان در این آزمون درست بوده است.

پروفسور رول در این رابطه می‌گوید: "من به شخصه فکر نمی‌کردم که حدسیات افراد درست باشد.... به خصوص با توجه به این نکته که افراد حاضر در این نظر سنجی ویژگیهای فیزیکی کاملا متفاوتی داشتند.... نتایج تحقیق، کاملا شگفت انگیز بود".

تورا بیورنسدوتیرهم در این رابطه گفت: "مردم واقعا هیچ آگاهی از ثروت و درآمد اشخاص ندارند... تنها ملاک آنها برای انتخاب ثروتمند بودن یا فقیر بودن اشخاص، حس درونی آنها است".

اما محققان می‌خواستند بدانند که افراد طبق چه ملاکی ثروتمندان را بر اساس صورتشان تشخیص می‌دهند؟ محققان دانشگاه تورنتو برای کشف این معما روی ویژگیهای چهره افراد متمرکز شدند. آنها متوجه شدند که افراد شرکت کننده در آزمون وقتی به چشمان و دهان افراد نگاه می‌کردند، می‌توانستند با درستی بیشتری حدس بزنند که عکسها مربوط به افراد ثروتمند هستند یا افراد فقیر.

از نظر محققان دانشگاه تورنتو، این امر احتمالا به دلیل الگوهای عاطفی است که در طول زمان در چهره افراد قرار گرفته و به صورت ثابتی ضمیمه صورتشان شده است. انقباض مزمن عضلات می‌تواند به تغییراتی در ساختار چهره افراد منجر شود که دیگران می توانند آن را درک کنند، حتی اگر از آن الگوها و حرکات عضلانی آگاه نباشند.

یکی از افراد تیم تحقیقاتی دانشگاه تورنتو در این رابطه گفت: "در طول زمان، چهره شما به طور دائم عقاید و احساسات شما را بازتاب می‌دهد... حتی اگر شما سعی کنید آن را مخفی نگه دارید، باز صورتتان آن را افشا می‌کند."

نهایتا تیم تحقیقاتی تورنتو به این نتیجه رسیدند که در اکثر مواقع با دیدن چهره افراد، قادر خواهید بود از طبقه اجتماعی آنها و سطح رفاه و ثروتشان آگاه شوید.

در انتهای این تحقیق، سوال دیگری از افراد شرکت کننده پرسیده می شود و آن اینکه کدام یک از افراد صاحب عکس ها حسابدار هستند؟ اکثر افراد، کسانی را انتخاب می کنند که سطح اقتصادی و اجتماعی بالاتری دارند.
این نشان می دهد که افراد شرکت کننده در این ازمون به خوبی سطح اجتماعی و اقتصادی افراد را از طریق چهره هایشان حدس می زنند.

منبع: CNBC

نظر شما