شناسهٔ خبر: 26801497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پی بروز ناآرامی و اعتراضات در عراق /

مشاور العبادی نسبت به ظهور گروهای تروریستی در عراق هشدار داد

تهران-ایرنا- مشاور اقتصادی و مالی 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق هشدار داد که ادامه اعتراضات در شهرهای جنوبی عراق در واکنش به قطعی برق و بحران آب، ممکن است باعث ظهور گروه تروریستی دیگری مانند داعش شود.

صاحب‌خبر -

'مظهر محمد صالح' مشاور اقتصادی و مالی العبادی در مصاحبه با روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن گفت: مشکل بروز تظاهرات در استان های جنوبی تنها به بصره محدود نمی شود، بلکه سراسر عراق با مشکلاتی از این دست مواجه است و دلیل آن نیز نبود رویکرد اقتصادی در طول یک دهه و عدم وضوح چشم انداز اقتصادی عراق است.
وی ادامه داد :حل این مشکل، در چارچوب مسئولیت سیاست های کلی دولت است.
شهرهای مختلف عراق در استان های جنوبی از جمله نجف، بصره، میسان و غیره از چند روز گذشته شاهد ناآرامی هایی است که در آن شهروندان معترض خواستار پایان دادن به فساد و ناکارآمدی سیاستمداران و ضعف ارائه خدمات عمومی نظیر آب و برق هستند.
مشاور العبادی افزود: حکومت های محلی نیز در این زمینه کوتاهی کردند و به وظایف خود به شکل صحیح عمل نکردند وغرق در حزب بازی و فساد شدند. بنابرین بحران بی آبی، برق و ضعف در خدمت رسانی به مردم در بصره نتیجه انباشه شدن این مشکلات روی هم است.
وی برگزاری اعتراضات در استان بصره را از حقوق شهروندان دانست که در قانون اساسی عراق تضمین شده است و در عین حال ابراز نگرانی کرد که این موضوع به دخالت نیروهای خارجی منجر شود که خیر و مصلحت عراق را نمی خواهند.
مشاور مالی العبادی همچنین ابراز نگرانی کرد که ادامه روند اعتراضات به ظهور گروه ترورستی جدیدی مانند داعش در قامتی متفاوت بینجامد و یا این که تظاهرات از روند مسالمت آمیز خود خارج شود.
وی از رهبران معترضان خواست که بر سر میز مذاکره با مقامات دولتی بنشینند وبرای تحقق مطالبات خود و سقف زمانی اجرای آن به توافق برسند، نه اینکه به شرکت های نفتی حمله کنند و به دارایی های عمومی صدمه وارد سازند.
محمد صالح ادامه داد: باید به حکومت فرصت داد چون کشور در مرحله انتقالی قرار دارد. ما در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم، از این رو اکنون زمان مناسبی برای ایجاد ناآرامی نیست.
مشاور العبادی خاطرنشان کرد: عراق دو بحران امنیتی و اقتصادی را در سال های 2014 و 2017 در سایه مبارزه با داعش و کاهش شدید بهای نفت در جهان پشت سر گذاشته است. این بحران ها بر وضعیت استان بصره و سایر استان هایی که اوضاع بهتری از بصره ندارند، تاثیر مستقیمی گذاشت.
این مقام عراقی در ادامه بازسازی جامع مناطق مختلف عراق را بزرگترین مشکل پیش روی دولت این کشور دانست و فاش کرد: کشورهای ترکیه، امارات و عربستان در کنفرانس کویت، وام های کلانی به عراق اعطا کردند که به 30 میلیارد دلار می رسد که البته با این شرط که خودشان پروژه ها را در عراق به مرحله اجرا درآورند.
از دید برخی تحلیلگران، ادامه این ناآرامی ها در استان های جنوبی عراق می تواند سبب ساز تحولاتی شود که اوضاع را پیچیده تر از اکنون کند.
در وضعیت کنونی و در پی انتخابات 12 می (22 اردیبهشت)، جامعه سیاسی عراق درگیر تشکیل دولت است و چالش های متعدد ایجاد دولت ائتلافی بر فرایند پاسخگویی به مطالبات موجود سایه افکنده است.
خاورم**9329**1917

نظر شما