شناسهٔ خبر: 26801483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کویت اجاره جزایر خود به چین را تکذیب کرد

دوحه - ایرنا - معاون وزیر خارجه کویت، گزارش برخی رسانه ها در مورد اجاره دادن برخی جزایر این کشور به چین را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ' خالد الجارالله' طی سخنانی که از تلویزیون دولتی کویت پخش شد، گفت: توافقنامه اخیر کویت با چین به معنی اجاره جزایر به این کشور نیست .
وی با دفاع از قرارداد اخیر همکاری های چین و کویت، افزود که متاسفانه برخی شبکه های اجتماعی با بزرگ نمایی مسئله، به شایعات از جمله موافقت دولت کویت با اجاره جزایر خود به چین دامن زدند.
معاون وزیر خارجه کویت گفت: توافق بین دو کشور شامل همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجارت است و اطمینان داریم که دوستان ما در چین برای تحقق چشم انداز همکاریها تمامی تلاش خود را به کار خواهند بست .
چین و کویت در حاشیه 'نشست عربی و چین' برای سرمایه گذاری 490 میلیارد دلاری چین در دو جزیره کویت و شهر 'الحریر' و 450 میلیارد دلاری در دو جزیره 'فلکه' و 'بوبیان' موافقت کردند .
بر اساس گزارش های منتشره، سرمایه‌گذاری چین در این دو جزیره 99 ساله بوده و شامل احداث تاسیسات صنعتی، تجاری، اداری، بیمارستان و درمانگاهها، پارک ها و فضاهای سبز، دانشگاه ها و مدارس و مراکز ورزشی و تفریحی و گردشگری و هتل ها خواهد بود.
شبکه 'الشرق' مصر در واکنش به این توافق، اعلام کرد: کویت با توافق خود با چین عملا مسایل امنیتی و استراتژیک دو جزیره فلکه و بوبیان را که پکن نزدیک به نیم تریلیون دلار در آنها سرمایه گذاری کرده، به این کشور سپرده است.
الشرق دلیل روی آوردن کویت به سمت چین را رفتار آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین چپاول اموال این کشورها از سوی 'دونالد ترامپ' دانست و نوشت: رییس جمهوری آمریکا اشتهای سیری ناپذیری دارد و با اینکه 450 میلیارد دلار از عربستان و چندین میلیارد دلار از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بابت فروش سلاح گرفته، اما باز هم به دنبال ثروث های آنها است.
روزنامه 'العربی الجدید' نیز در باره همکاری کویت و چین نوشت که سیاست جدید کویت، نفوذ هرچه بیشتر سیاسی و اقتصادی در منطقه است تا از طریق چین از خطرات آینده در منطقه در برابر همسایگانش در امان باشد.
این روزنامه اضافه کرد که شیخ «صباح جابر الصباح» امیر کویت در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در حاشیه نشست کشورهای عربی با چین علاوه بر توافق برای همکاری در طرح این کشور با نام «یک جاده – یک کمربند» که طرحی سیاسی و تجاری جدید در جهان است، به توافقات تجاری، اقتصادی و دفاعی و نیز به توافقی نفتی بین دو کشور برای خرید نفت کویت توسط پکن به عنوان مشتری دایمی آن، دست یافتند.
العربی الجدید افزود که طبق بیانیه نهایی بین دو طرف مبنی براینکه چین از کویت در سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد، باب جدیدی برای نفوذ سیاسی جدید پکن در داخل شورای همکاری خلیج فارس است.
خاورم**1508**1651

نظر شما