شناسهٔ خبر: 26801090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشروی ارتش سوریه در استان القنیطره

ارتش سوریه پس از آزاد کردن شهرک الطیحه در شمال غرب استان درعا، پیشروی به سوی نبع الفجر را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ؛ ارتش سوریه پس از آزاد کردن شهرک الطیحه در شمال غرب استان درعا، پیشروی به سوی نبع الفجر در بخش مرکزی استان القنیطره را آغاز کرد. ارتش سوریه در ادامه عملیات نظامی در شمال غرب استان درعا، ارتفاعات راهبردی المال را که مشرف به تپه های الفرس، ابوالندا و الغسانیه در منطقه اشغالی جولان است، آزاد کرد.
یک افسر میدانی ارتش سوریه درباره اهمیت راهبردی ارتفاعات المال به المیادین گفت:«ما اکنون بر روی ارتفاعات المال قرار داریم که در مرزهای اداری دو استان درعا و القنیطره است. کنترل بر این ارتفاعات، امکان تسلط آتشباری و نظارت و دیده بانی بر مناطق گسترده ای را فراهم می کند.»

mp4
<div id="video-display-embed-code_2414315" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2180563/2414315?width=400&height=300"></script></div>
از سوی دیگر، ستاد تبلیغات جنگ ارتش سوریه تصاویری را از تسلط ارتش بر تپه مسحره در استان القنیطره را پخش کرد. در این تصاویر، استفاده گروه های مسلح از کنسروهای ارسال شده از سوی اسرائیل دیده می شود.
ارتش سوریه همچنین روستای المال، تپه عقربه و تپه المسح در جنوب روستای نمر را هم آزاد کرد. ارتش سوریه همچنین روستاهای تپه الحاره و روستای ام العوسج در شمال غرب استان درعا را به کنترل خود درآورده بود.
محمد الخضر خبرنگار شبکه المیادین در روستای الطیحه در شمال غرب استان درعا گفت:«عملیات نظامی در دو روز گذشته در این منطقه متمرکز بر پس گرفتن ارتفاعات و تپه ها بوده است، زیرا اجازه کنترل مناطق و روستاهای اطراف این ارتفاعات را می دهد. باید یادآور شویم که در تنگنا قرار گرفتن گروه های مسلح در بیشتر این روستاها باعث شد توافق های آشتی با ارتش سوریه را بپذیرند و از بعضی از این مناطق عقب نشینی کنند.»
 
اهالی الفوعه و کفریا خواستار خروج از منطقه در یک مرحله هستند تا حادثه سال گذشته تکرار نشود
اتوبوس ها برای اجرای طرح انتقال اهالی الفوعه و کفریا به مناطق امن تحت سیطره نیروهای ارتش سوریه به تدریج وارد این مناطق می شوند و این در حالیست که مردم این مناطق برای جلوگیری از تکرار حادثه سال گذشته اصرار دارند این انتقال در یک مرحله انجام شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، خالد سکیف خبرنگار شبکه در حومه جنوبی حلب در گفتگویی با استودیوی خبر شبکه در بیروت درباره انتقال اهالی الفوعه و کفریا به مناطق تحت سیطره نیروهای سوری گفت: از ساعات اولیه صبح امروز اتوبوس ها در دو مرحله وارد گذرگاه العیس در حومه جنوبی حلب شدند که در مرحله اول 57 دستگاه اتوبوس و در مرحله دوم سی دستگاه اتوبوس وارد این گذرگاه شده است و در مجموع حدود 87 دستگاه اتوبوس از این گذرگاه به سمت مناطق الفوعه و کفریا که حدود سه سال و نیم است تحت محاصره قرار دارند حرکت کردند. به طور کلی با احتساب سومین دسته از اتوبوس ها، حدود 121 دستگاه اتوبوس برای ورود به این مناطق و انتقال مردم آماده می شوند که حدود 10 دستگاه آمبولانس هلال احمر را نیز باید به آنها افزود.
وی افزود: هلال احمر سوریه در حال ارزیابی شمار بیماران و موارد خاص در الفوعه و کفریا است تا به عنوان موارد اضطراری به بیمارستان حلب منتقل شوند. به طور کلی حدود یکهزار بیمار و زخمی ناشی از درگیری ها در طول سه سال و نیم گذشته از این مناطق به حلب منتقل شده اند.
خبرنگار ادامه داد: هم اکنون منتظر حرکت سومین دسته از اتوبوس ها به سمت الفوعه و کفریا هستیم تا توافق به دست آمده بین دولت سوریه و عناصر مسلح که این مناطق را تحت محاصره خود دارند به اجرا در آید. بر اساس این توافق قرار است شماری از ربوده شدگان منطقه شبرا نیز که شمار آنها به حدود چهل نفر می رسد آزاد شوند و در مقابل آزادی این افراد و انتقال اهالی الفوعه و کفریا، حدود یکهزار و پانصد تن از افراد مسلح از زندان های نظام سوریه آزاد خواهند شد.
خبرنگار در ادامه در خصوص مقصد اتوبوس هایی که از الفوعه و کفریا خارج می شوند گفت: این اتوبوس ها مردم را به حلب منتقل خواهند کرد. مقدمات این کار انجام شده است تا این افراد به حلب منتقل شوند و پس از آن آزاد هستند که به هر جا که می خواهند بروند.
وی در خصوص درخواست اهالی الفوعه و کفریا برای خروج از این مناطق در یک مرحله برای جلوگیری از تکرار حادثه ای که در توافق سابق اتفاق افتاد و گروه های تحریر الشام و جبهه النصره به اتوبوس های حامل مردم حمله کردند، گفت: انتقال اهالی ظرف 24 ساعت انجام خواهد شد اما به هر حال مردم نگران هستند بخصوص که از حادثه سابق که طی آن کشتاری در محله راشدین اتفاق افتاد و شمار زیادی از اهالی این مناطق هنگام اجرای توافق قبلی شهید و زخمی شدند، مدت زیادی نگذشته است. بر همین اساس مردم برای جلوگیری از تکرار حادثه قبلی خواستار خروج در یک مرحله هستند.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2414424" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2180563/2414424?width=400&height=300"></script></div>
 
افراد مسلح در شهر نوی در حومه غربی درعا به طرح آشتی پیوستند
افراد مسلح در شهر نوی در حومه غربی درعا در جنوب سوریه در پی مذاکرات با ارتش این کشور به طرح آشتی پیوستند.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، افراد مسلح در شهر نوی در غرب استان درعا با پیوستن به آشتی در پی مذاکرات با ارتش سوریه موافقت کردند. این تحولات پس از آن صورت می گیرد که ارتش سوریه سیطره خود را بر چند روستا و بلندیهای راهبردی که آخرین آنها بلندی حوران بود گسترش داد. دهها اتوبوس نیز وارد کفریا و الفوعه در استان ادلب شدند تا روند خارج کردن ساکنان این دو شهر تحت محاصره بر اساس توافقی که به دست آمده است آغاز شود. حدود 90 اتوبوس از گذرگاه جنوب حلب وارد کفریا و الفوعه شده اند تا تخلیه ساکنان این دو شهر را آغاز کنند. قرار است ساکنان این دو شهر در یک مرحله انجام شود. این اقدام بر اساس توافق به دست آمده مبنی بر تخلیه ساکنان این دو شهر مقابل آزادی هزار و پانصد بازداشتی در زندانهای دولت سوریه ، صورت می گیرد.
خبرنگار شبکه روسيا اليوم گفت : به نظر می رسد سراسر مناطق غرب استان درعا با سیطره نیروهای ارتش سوریه بر بلندیهایی که ما درحال حاضر بر روی آن قرار داریم تحت سیطره دولت سوریه قرار گرفته است. از اینجا می توان مشاهده کرد که نیروهای ارتش سوریه کنترل نوار مرزی با جولان اشغالی را به دست گرفته اند. روستایی که درحال حاضر مقابل ما قرار دارد روستای نبع الصخر در استان قنیطره است که نیروهای ارتش سوریه برای پیشروی به طرف آن آماده می شوند. پس از موافقت گروههای مسلح با آشتی با نیروهای مسلح سوریه درحال حاضر نیروهای ارتش سوریه برای پیشروی به طرف استان قنیطره آماده می شوند. باسیطره نیروهای ارتش سوریه بر تل حوران که در غرب این شهر واقع شده است به طرف شهر جاسم پیشروی می کنند. نیروهای ارتش سوریه درحال حاضر در اطراف شهر نوی مستقر هستند و مذاکرات در خصوص تحویل تسلیحات سنگین و نیمه سنگین گروههای مسلح و ورود نیروهای سوریه به این شهر آغاز شده است. امروز با تکمیل روند آشتی شهر نوی و با سیطره نیروهای ارتش سوریه بر تمام بلندیها ، از این منطقه تا تل الحاره در غرب و از اینجا تا جنوب غربی و همچنین تل حوران و تل الجابیا ، سراسر منطقه غرب استان درعا از کنترل گروههای مسلح خارج می شود. چند گروه از افراد مسلح به طرف قنیطره رفته اند و می توانیم آرامش کامل در این جبهه را مشاهده کنیم و بیشتر شهرهای استان قنیطره نیز که درخواست آشتی با نیروهای سوری داده بودند منتظر پاسخ هستند تا نیروهای سوری بر اساس آشتی و تحویل تسلیحات سنگین و نیمه سنگین و رسیدگی به وضعیت افراد مسلح وارد این مناطق شوند. همه این اقدامات با فشار ساکنان این مناطق صورت می گیرد و مذاکرات با کمیته های آشتی و کمیته های داخلی در استان قنیطره ادامه دارد. در غیر این صورت نیروهای ارتش سوریه عملیات خود را به طرف آخرین پایگاههای گروههای مسلح تکمیل خواهند کرد.›
mp4
<div id="video-display-embed-code_2414320" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2180563/2414320?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما