شناسهٔ خبر: 26800998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یکصدمین سالگرد تولد ماندلا در تهران برگزار شد

تهران-ایرنا- مراسم بزرگداشت یکصدمین سالروز تولد نلسون ماندلا با حضور قائم مقام وزیر امورخارجه ایران، رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و کاردار سفارت آفریقای جنوبی و جمعی از سفرای خارجی در تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نوامبر 2009 برای به رسمیت شناختن کمک رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی به فرهنگ صلح و آزادی، 18 جولای را روز بین المللی نلسون ماندلا نامگذاری کرد.
مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه که یکی از سخنران اصلی این مراسم بود، گفت: امروز جمع شده‌ایم که خاطره یکی از بزرگ‌ترین رهبران قرن حاضر که برای مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی از هیچ تلاش کوتاهی نکرد و مردم کشورش را از استعمار نجات داد، گرامی بداریم.
وی با بیان این که نلسون ماندلا نه تنها از سوی مردم آفریقای جنوبی بلکه از طرف همه مردم جهان مورد احترام است ، گفت: او یکی از بزرگ‌ترین رهبرانی است که برای تحقق صلح تلاش‌های زیادی کرد و با سعی بی وقفه خود در راه آزادی نه تنها الگویی برای مردم آفریقا بلکه به الگویی برای همه صلح‌جویان جهان تبدیل شد.
سرمدی افزود: او تنها به فکر آزادی مردم آفریقای جنوبی نبود، او به تمام مردم تحت فشار در نقاط مختلف جهان توجه ویژه‌ای داشت و در همین چارچوب از مردم فلسطین نیز حمایت می‌کرد.
قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: یادبود شخصیت‌هایی چون گاندی و ماندلا را نمی‌توان به مراسم‌هایی چون برگزاری یک جشن و صحبت در پشت تریبون محدود کرد.
وی در ادامه به بحران های موجود در جهان اشاره کرد و گفت: برای عبور از چنین شرایطی ما باید درس‌هایی را از افرادی چون نلسون ماندلا برای رهایی از افراطی‌گری، خشونت و انزوا بیاموزیم.

** ایران از حرکت های آزادی بخش مردم آفریقای جنوبی حمایت کرد
در این مراسم ثریا جیکوب کاردار آفریقای جنوبی در تهران گفت: آفریقای جنوبی تلاش دارد تا از طریق پایبندی به قانون اساسی و توسعه ملی خود، به ارزش‌های ماندلا پایبند بماند.
وی در ادامه به حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات آزادی‌بخش نلسون ماندلا و رابطه دوستانه و برادرانه دو کشور اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران در راستای حمایت از حرکت‌های آزادی‌بخش مردم آفریقای جنوبی، دولت آپارتاید حاکم بر این کشور را تحریم و از عرضه نفت خود به این کشور خودداری کرد.
جیکوب در ادامه به سفر نلسون ماندلا به ایران اشاره کرد و گفت: او زمانی که به تهران رسید،‌ گفت ما به اینجا آمده‌ایم که از دولت و ملت ایران برای حمایت‌شان از مبارزات سیاه‌پوستان علیه آپارتاید تشکر و قدردانی کنیم.
کاردار آفریقای جنوبی افزود: در سال 1996 نیز رییس‌جمهور ماندلا میزبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و در سال 1999 نلسون ماندلا بار دیگر به ایران آمد و با مقامات ایران دیدار کرد.
این دیپلمات آفریقایی جنوبی در تهران ادامه داد: در سال 2016 نیز وقتی رییس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی آقای زوما به ایران آمد، ‌آیت‌الله خامنه‌ای در دیداری که با ایشان داشتند به آقای نلسون ماندلا ادای احترام و تاکید کردند که ایشان نقش کلیدی در براندازی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی داشته است.
جیکوب در پایان به روابط ایران و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: آفریقای جنوبی از توافق برجام حمایت می‌کند و نگرانی خود را از وقوع برخی تهدیدها در ارتباط با این توافق بین‌المللی اعلام کرده است.

** سازمان ملل متحد دیگر آپارتاید را در دستور کار خود ندارد
در این مراسم خانم ماریا دوتسنکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: نمایشگاهی براساس میراث نلسون ماندلا به افتخار کمک های وی درباره موضوعات مرتبط به سازمان ملل متحد یعنی صلح ، امنیت، حقوق بشر و توسعه پایدار از 9 جولای تا 2 سپتامبر در مقر سازمان ملل متحد برپا است.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران یادآور شد: نلسون ماندلا 67 سال از زندگی خود را به عنوان وکیل مدافع حقوق بشر، زندانی سیاسی، منجی بین المللی صلح وقف خدمت به انسانیت کرد؛ وی نخستین رییس جمهور افریقای جنوبی است که به گونه ای دمکراتیک انتخاب شد.
دوتسنکو همچنین افزود: هرچند که سازمان ملل متحد دیگر آپارتاید را در دستور کار خود ندارد اما هنوز با نژادپرستی و سایر گونه‌های تبعیض روبرو هستیم که موجب سوء رفتار و خشونت در همه کشورها می‌شود.
در این مراسم نمایشگاه عکسی از دیدارهای نلسون ماندلا با مقام های جمهوری اسلامی ایران در جریان سفرهایی که به تهران داشت، به نمایش گذاشته شده بود.
در ادامه فیلمی از حضور نلسون ماندلا در دانشگاه تهران و تجلیل از وی در این دانشگاه با حضور معین وزیر وقت علوم به نمایش گذاشته شد.
در پایان این مراسم پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز بین‌المللی نلسون ماندلا منتشر شد که در آن آمده است: امروز که خدمات ابدی نلسون ماندلا را گرامی می داریم، بهترین تکریم این بزرگ مرد، ادای کلمات و مراسم نیست، بلکه اقدامات برای بهبود وضعیت جهان است. هریک از ما می توانیم تغییری در ارتقای صلح، حقوق بشر، توسعه پایدار و زندگی با کرامت برای همه ایجاد کنیم.
در بخش دیگر این پیام آمده است: هریک از ما می توانیم از سرمشق و جملات مشهور نلسون ماندلا الهام بگیریم؛ همواره هرکار تا هنگام اجرا به نظر غیر ممکن می آید اجازه دهید تلاش خود را برپایه میراث نلسون ماندلا بنا نهیم.
سیام**1058**1553

نظر شما