شناسهٔ خبر: 26800802 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تابستان داغ تئاتر و موسیقی در گیلان

رشت - ایرنا - تابستان و روزهای طولانی اش در گیلان گدازان هنر است و هر بار پیاپی نوای کنسرتی، آوای خوش تعزیه ای، کلام تئاتری ، گاه خط به خط شعری و پرده پرده اکرانی گروه گروه مردمان را دستادست هم به خویش می خواند.

صاحب‌خبر -

تئاتر و موسیقی در گیلان تنها در رشت متمرکز نشده و صحنه هنر شهرستان های استان نیز میزبان مخاطبان هنر در شاخه های مختلف فرهنگ و هنر شده است.
گروه تئاتری از پایتخت در تماشاخانه هامون با کمدی ' بلافیگورا ' و بازی بهاره رهنما و سپند امیر سلیمانی خنده بر لب مخاطبان می نشانند و اشوان خواننده نوظهور پاپ مخاطبان رده سنی نوجوان و جوان خویش را بر صحنه کنسرت شهرستان شفت به شنیدن ترانه هایش دعوت می کند ، سینما آینده به لنگرود می رسد و لقمان حسین زاده خواننده جوان گیلانی ترانه های فولکلور را در حمایت سیل زدگان خردادماه اشکورات در رودسر می خواند.
می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ این روزها تکرار پر بسامد شعر و موسیقی و تئاتر در گیلان بگونه ایست که وقت برای فرهنگ دوستان در سکوت نمی گذرد و این هنرمندان هستند که پر تلاش چشم بر مشکلات بسته و به یاری از قوت ها ، مخاطبان فرهنگ و هنر این سرزمین فرهنگ را به هنر اشباع می کنند.
نمایش کمدی «بلافیگورا » نوشته یاسمینا رضا و ترجمه بهروز سرو علیشاهی به کارگردانی سعید دشتی بر صحنه تئاتر تماشاخانه هامون رشت به اجرا درآمده و تا 27 تیرماه ادامه دارد.
سپیده صادقی دندانپزشک است و معتقد است مخاطبان هنر در گیلان بی نوا نمی مانند اما کاش!شرایطی فراهم شود تا بهترین ها و پر مخاطب ترین های تئاتر پایتخت پس از اجرا در استان هایی چون گیلان که مخاطبان بسیاری در این عرصه دارد، به اجرا درآید.
وی افتتاح دو تماشاخانه هامون و زنده یاد اکبر رادی را برای تئاتر استان خوش یمن توصیف کرد و گفت: پای تئاتر پایتخت به گیلان بیش از همیشه باز شده و تصور می کنم تئاتر گیلان نیز فعال تر شده است.
در نمایش کمدی « بلافیگورا » به تهیه کنندگی مریم شاملو ، بهاره رهنما ، سپند امیر سلیمانی ، نگار عابدی ، محمد نادری ، صحرا اسدالهی به ایفای نقش می پردازند .
علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت از طریق سامانه www.haftsaz.com اقدام کنند.
نمایش « کد ١٩١٧ » به نویسندگی و کارگردانی رضا جوینده اثری از یکی از آمورزشگاه آزاد هنرهای نمایشی گیلان است که امشب آخرین اجرا را پشت سر خواهد گذاشت .
تعزیه خوانی گروه های « مسلم ابن عقیل » و « مالک اشتر » به سرپرستی محمدحسین صمصام و ابراهیم رضایی مخاطبان تعزیه را تا پنجم مرداد ماه در روستای اژدها بلوچ بخش لشت نشاء میهمان نوای تعزیه می کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت بیان کرد: تعزیه مجموع هنرهای زنده ایست که هر یک به تنهایی امروز، صاحب استقلال و حیطه منحصر به فرد خود هستند.
محمد حسن پور پیشینه گیلان در تعزیه را بسیار غنی توصیف کرد و افزود: این هنر به تنهایی مجموعه ای از تئاتر، کارگردانی، آواز ، ساز، گریم و ده ها هنر دیگر را در راستای اصالت و ارائه پیام ویژه مذهبی در بر می گیرد و در گیلان مخاطبان ویژه ای دارد.
سهراب مقدسی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود نیز اعلام کرد: نخستین برنامه پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» توسط انجمن سینمای جوانان ایران - دفتر لاهیجان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود با نمایش فیلم های کوتاه شاخص سینمای ایران و جهان برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: برای داشتن آینده ای روشن در حوزه سینما و تولید فیلم فاخر در بخش های مختلف، نیازمند تقویت نسل جوان هستیم؛ نسلی که در آینده می خواهد سکان دار سینمای کشور باشد باید همین امروز مورد حمایت و توجه جدی قرار گیرد.
وی بیان کرد: کارگردانان بزرگ سینما ابتدا از فیلم کوتاه و مستند کار خود را شروع کردند و همین ایجاب می کند جوانانی که در این مسیر وارد شده اند، حمایت جدی شوند؛ در این ارتباط تقویت زیرساخت ها یک ضرورت است که سینمای جوان یکی از این زیرساخت ها برای توجه به خلاقیت و استعدادهای نهفته در جوانان است.
رسیتال گیتار و پیانو هنرجویان برنامه دیگریست که در فومن برگزار می شود و ترغیبی است برای نسل نویی که وارد حوزه هنر موسیقی می شوند.
تابستان و روزهای طولانی اش در گیلان گدازان هنر است و هر بار پیاپی نوای کنسرتی، آوای خوش تعزیه ای، کلام تئاتری ، گاه خط به خط شعری و پرده پرده اکرانی گروه گروه مردمان را دستادست هم به خویش می خواند.
می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ این روزها تکرار پر بسامد شعر و موسیقی و تئاتر در گیلان بگونه ای است که وقت برای فرهنگ دوستان در سکوت نمی گذرد.
1881/2007

نظر شما