شناسهٔ خبر: 26800445 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بازار شال و روسری ایران دست چه کسانی است؟

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی بازار شال و روسری گفت: درحال حاضر نساجی‌های داخلی تامین کننده این اقلام هستند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در هم اندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوششِ سر با اصحاب رسانه گفت: دولت هیچ سهمی در تزریق محصولات تولیدی شال و روسری ندارد و تولیدکنندگان در بخش خصوصی در مسیر رسیدن به خودکفایی گام برداشته اند.

وی با اشاره به اینکه برندهای بزرگ شال و روسری در تهران تا چند سال پیش تنها توزیع کننده بودند، گفت: حدود150 میلیون شال و روسری در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به تامین حجم قابل توجهی از این بازار توسط تولیدکنندگان داخلی به زودی خودکفایی محصولات پوشش سر را در کشور جشن خواهیم گرفت.

به گفته وی، نساجی‌های داخلی بازار شال و روسری کشور را تامین می کنند درحالی که تا پنج سال گذشته ماشین‌های های نساجی کشورهای همسایه با سفارش‌های تولیدکنندگان ایرانی می چرخید و این بازار بزرگ داخل کشور در اختیار کالاهای خارجی بود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: پوشاک یک مقوله حیاتی و استراتژیک برای هر کشوری است که بعد از آب و غذا در استقلال آن کشور اهمیت دارد. پوشاک به عنوان یک محصول فرهنگی، بیلبورد سیاریست که فرهنگ و تمدن کشورها را بازگو می‌کند.

وی بر ارتباط دانشگاه و صنعت تاکید کرد و افزود: طراحان دانشگاهی نگاه تجاری ندارند و این مشکل به سرفصل‌های دروس دانشگاهی بازمی‌گردد؛ برای مثال در رشته طراحی پارچه تنها دو واحد به اقتصاد بازار اختصاص دارد و این در حالیست که شناخت بازار از ضرورت های موفقیت در تولید روسری محسوب می‌شود. قبادی با شنیدن مشکلات تولید کننده‌ها و طراحان محصولات پوشش گفت : افزایش کیفیت و تولید نخ را باید به صورت جدی دنبال کرد. وی با اتاکید بر ضرورت برندسازی در محصولات ایرانی از رسانه ها خواست تا برندهای فعال را به مردم معرفی کنند.

وی براستفاده ازالگوهای ایرانی و تولید داخلی به عنوان یک فرهنگ در کشور تاکید کرد و افزود: وجود یک کمیته مستقل در بخش صنعتِ محصولات پوششِ سر ضروری است و از این طریق می توان با سایر دستگاه های و نهاد ها دیگر در استفاده از ظرفیت ها تلاش کرد.

وی برای رفع مشکل وارد کنندگان ماشین های نساجی در گمرک ابراز امیدواری کرد و گفت: ثبت سفارش برخی از محصولات قبل از وضع قوانین جدید صورت گرفته است و امیدواریم دولت این مهم را در نظر بگیرد. نشست هم اندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نظر شما