شناسهٔ خبر: 26800266 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارادتی دیرینه به شاهزاده ای مهجور

همدان-ایرنا- امامزاده حسین(ع) در همدان که به شاهزاده حسین(ع) معروف است از دیرباز نماد محبان اهل بیت(ع) و ارادتمندان ائمه اطهار بوده و اگرچه فضای ظاهری و فیزیکی بقعه آن محصور و مهجور مانده، اما همواره ارادت مردم به این امامزاده به عنوان عموی امام زمان(ع) شهره همگان بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا بارگاه شاهزاده حسین(ع) با گذشت قرن ها همچنان از زیارتگاه های شاخص و بقاع مورد ارادت و محبوبیت مردم همدان است که در گذشته جزو کانون های مورد توجه مردم شهر بوده است و هم اکنون نیز به دلیل قرار گرفتن مدارس علوم دینی و مسجد جامع در مجاورت این بقعه ، مرکزیتی را برای شهر تعریف کرده است.
آستان امامزاده حسین (ع) در محدوده مرکزی و بافت تجاری شهر و به فاصله اندکی از میدان مرکزی همدان (امام خمینی) قرار گرفته و ورود به این بقعه از حیاطی وسیع با درخت توتی کهنسالی در میانه حیاط می گذرد و در کنار مزار مطهر ایشان، قبر بسیاری از علما و مشاهیر و شعرا دفن شده است که گواهی بر اصالت این مکان است.
آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) به عنوان امامزاده ای بلافصل و مرتبط با امام معصوم بزرگترین سند حضور خاندان اهل بیت در همدان است و از آنجا که عموی بزرگوار امام زمان(عج) محسوب می شود می تواند همچون جمکران، پایگاهی سترگ برای توسل ارادتمندان در همدان باشد.

** شجره عظیم شاهزاده حسین(ع)
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از امامزاده های استان همدان، شجره های قوی دارند و آستان مطهر شاهزاده حسین(ع) نیز از جمله بقاع متبرکه ای است که در مورد امامزاده بودن این مکان بین مورخان و مشاهیر هیچ اختلافی وجود ندارد.
حجت الاسلام محمد کاروند افزود: امامزاده حسین(ع)، امامزاده اسماعیل(ع)، امامزاده محسن(ع) و امامزاده عبدالله(ع) چهار امامزاده ای هستند که در همدان شجره بسیار قوی دارند و جای دارد محققان بیش از گذشته بر روی زندگینامه و شخصیت والای این بزرگان تحقیق کنند.
وی ادامه داد: شاهزاده حسین (ع) جزو امامزادگانی است که هیچ اختلاف نظری در مورد شجره ایشان وجود ندارد و در واقع شاهزاده حسین(ع) عموی امام زمان (ع) است و از آنجا که بحث از مهدویت در دوران کنونی یک تکلیف است باید بیش از گذشته به ایشان پرداخته شود.
حجت الاسلام کاروند اضافه کرد: امامزاده محمد(ع)، برادر شاهزاده حسین(ع) است که بقعه او در عراق واقع شده و در بین تمام مردم عراق شناخته شده بوده و بسیار مورد احترام مردم عراق است از سوی دیگر شاهزاده حسین(ع) امامزاده ای هم تراز امامزاده شاه چراغ(ع) شیراز است ولی بقعه متبرکه او در میان بازار و ساختمان بانک ملی محصور شده و این امر بر مهجوریت این امامزاده والامقام افزوده است.

** ترویج گردشگری مذهبی سنت دیرینه همدانی ها
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان اظهار داشت: سنتی حسنه در گذشته در شهر همدان بوده که در دیگر شهرها کمتر دیده می شود و آن این است که در کنار بقعه امامزاده های بزرگ، محل گردشگری مذهبی تعریف می شده و به عبارت امروزی، فضایی باغ مانند برای توقف و استراحت مردم تعبیه می شده است.
حجت الاسلام کاروند افزود: قسمتی وسیع از فضای اطراف مزار امامزاده به سقاخانه یا باغ امامزاده معروف بوده است که محل استراحت مردم بوده و در اطراف مزار شاهراده حسین(ع) نیز خانه ها و اتاق هایی برای در راه ماندگان تعبیه شده بود که قسمتی از این موقوفات امروزه از بین رفته است.

** موقوفه شاهزاده حسین(ع) در تملک بانک ملی
وی با بیان اینکه در گذشته 2 موقوفه بزرگ و یک قبرستان در کنار مزار شاهزاده حسین(ع) وجود داشته که برخی از بین رفته و برخی واگذار شده است اظهار داشت: پس از سال 1300 به خاطر تغییرات بافت شهری، محوطه امامزاده حسین(ع) دستخوش تحولاتی شد و رفته رفته فضای فیزیکی آن محصور تر و محدود تر شد و به شکل فعلی در آمد.
حجت الاسلام کاروند بیان کرد: دایره املاک امامزاده حسین(ع) وسیع است که برخی از بین رفته و برخی موجود بوده و در مراکز ثبتی به عنوان ملک امامزاده حسین(ع) شناخته شده است اما هم اکنون بیش از یک هزارو 200 متر از موقوفات این امامزاده در تصرف بانک ملی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان توضیح داد: در سال 1312 اشخاصی، ملک موقوفه امامزاده را تصرف کردند و در سال 1336 به بانک ملی فروختند و از آن زمان بانک ملی در فضایی که در گذشته به عنوان سقاخانه و توت زار امامزاده معروف بوده است احداث شد.
حجت الاسلام کاروند ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به فرمایش امام راحل که به قانونی برای بازگشت موقوفات به حالت اولیه خود تبدیل شد، کمیسیون ماده 2 تشکیل شد و در سال 1377 این کمیسیون رای به ابطال سند مالکیت اعصار و اعیان بانک ملی داده شد و شورای عالی ثبت نیز سال 1383 گواهی کرد که سند عرصه و اعیان به اسم امامزاده ثبت شده است.
وی با تاکید بر اینکه اوقاف و امور خیریه استان همدان به هیچ وجه دنبال تخریب ساختمان بانک ملی نیست گفت: این اداره کل معتقد است سند مالکیت عرصه و اعیان ملک بانک ملی متعلق به امامزاده حسین(ع) است و این پیگیری حقوقی است و مذاکراتی درحال انجام است و کارهایی صورت گرفته و پیشرفت هایی حاصل شده است.
حجت الاسلام کاروند اضافه کرد: امامزاده حسین(ع) هم تراز امامزاده شاه چراغ است که بین بازار و ساختمان بانک ملی محصور شده و این بر مظلومیت امامزاده افزوده است.

**چاپ کتابی در خصوص شخصیت شاهزاده حسین(ع)
وی از چاپ کتابی در خصوص شخصیت والای امامزاده حسین (ع) خبر داد و گفت: این کتاب با استناد به نظرات مراجع موثق در حال چاپ است تا بتوان از آن طریق شخصیت این امامزاده بزرگوار را بیش از قبل به جامعه معرفی کرد.
حجت الاسلام کاروند بیان کرد: یکی از مطالبات به حق مردم از مسئولان، پرداختن به این امامزاده بزرگوار است که می تواند با همت خیران و مسئولان یکی از مراکز بزرگ فرهنگی استان باشد.

**همدان 2018 فرصتی برای پیگیری موقات شاهزاده حسین(ع)
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: باید در سال 2018 که به خیلی از مباحث در عرصه های مختلف پرداخته می شود در عرصه فرهنگی و مذهبی، بدون حاشیه سازی و تعصب گرایی در بحث شاهزاده حسین (ع) بررسی و مطالبه گری کنیم و موقوفات شاهزاده حسین را که خواسته مردم است پیگیری کنیم.
امید است که پنجم ذیقعده که به عنوان روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است فرصت مناسبی برای پرداختن به شان و جایگاه امامزادگانی باشد که همچون شاهزاده حسین(ع) همدان با شجره عظیم خود در بین امامزاده ها چه از نظر اعتبار شجره و چه از نظر ارادت و تعداد زائران برجسته اند و اقداماتی بنیادی در راستای تبدیل این بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی برداشته شود.
1181/2087

نظر شما