شناسهٔ خبر: 26799935 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرگ طبیعت در جولان بی پایان قاتل پلاستیکی

همدان- ایرنا- در هیاهوی زندگی های ماشینی و غفلت مردم از محیط زیست اطراف خود، رد پای قاتل پلاستیکی عمیق تر و سهمگین تر از گذشته دامان طبیعت را به مرگ تدریجی وا داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روزها استفاده بی رویه از نایلکس در زندگی روزمره و دفع نادرست آن به یک معضل زیست محیطی و آفتی مرگبار برای محیط طبیعی تبدیل شده است.
در این بین خانواده ها نیز بدون توجه به این فرهنگ نادرست ، رها ساختن نایلکس و کیسه های پلاستیکی در دامن طبیعت را رویه ای عادی تلقی می کنند.
این در حالیست که به گفته کارشناسان و براساس نوع استحکام حدود 500 تا 800 سال برای تجزیه یک نایلکس طول می کشد و طبق بررسی های صورت گرفته حدود 25 تا 35 درصد از زباله های همدان را پلاستیک تشکیل می دهد.
بی توجهی به قاتل پلاستیکی بدون تردید عمق فاجعه ای دردناک را در آینده ای نه چندان دور ترسیم می کند و اگر درک صحیح از این معضل محیطی زیستی داشته باشیم قطع به یقین برای نجات نسل خود و تامین زندگی آیندگان چاره اندیشی می کنیم.
بر اساس آمارها، میزان پلاستیک تولید شده در ایران، سالانه بیش از 177 هزار تن تخمین زده می شود که این رقم چیزی حدود 500 تن در هر روز است.

** یاد زنبیل های قرمز بخیر
در دهه های قبل از 70 بانوان برای خریدهای روزمره خود هرگز از نایلکس و کیسه های پلاستیکی استفاده نمی کردند و در زنبیل های قرمز رنگ اقلام مورد نیاز خود را جای می دادند.
سبدهایی توری شکل که تحمل و ظرفیت همه نوع جنس و خرید روزانه بانوان را داشت اما امروزه اثری از این سبدها نیست و از سوی دیگر حتی پارچه هایی که خانواده ها در زمان های نه چندان دور برای خرید نان به همراه داشتند نیز به کیسه های پلاستیکی تغییر یافته است.
این در حالیست که نگهداری نان داغ در نایلون می تواند بسیار خطرناک باشد و سلامت انسان را به چالش بکشد، همان طور که نوشیدن آب داغ در لیوان پلاستیکی می تواند سلامت جسم را به مخاطره بیندازد.
در واقع تغییر در سبک زندگی ها و مصرف بی رویه نایلون ها و نایلکس ها سبب شده تا استفاده از زنبیل های قرمز، پاکت های میوه و پارچه های مخصوص خرید نان به خاطره ها بپیوندد.

** دفع روزانه 12 تن نایلکس در همدان
براساس اعلام سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان روزانه 420 تن زباله در همدان جمع آوری می شود که از این مقدار 12 تن نایلکس دفع می شود.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در این باره می گوید: برای دفع پسماند هر خانواده همدانی در سال گذشته شهرداری یک میلیون و 400 هزار ریال هزینه کرد و در طول یکسال 260 میلیارد ریال در مجموع برای دفع پسماند و پاکیزگی شهر هزینه شده است.
حسین سیبی افزود: این در حالیست که با این رقم عنوان شده می توانستیم عملیات چند طرح عمرانی برای شهروندان اجرا کنیم.
وی با ابراز نگرانی از مصرف و رهاسازی بی رویه نایلکس و کیسه های پلاستیکی در سطح همدان اضافه کرد: این نایلکس ها قابل تجزیه نیستند و در سطح محیط زیست و اطراف محل دفع پراکنده می شوند و معضلات بزرگ را برای شهرداری و کل شهرداری های سراسر کشور ایجاد کرده اند.
وی اضافه کرد: امروزه سرانه مصرف نایلون در شهر همدان روزانه بیش از 2 کیسه است که رقم بالایی محسوب می شود.
سیبی خاطرنشان کرد: اگر هر شهروند همدانی روزانه یک نایلکس کمتر مصرف کند 6 تن از پسماندی که به محل پسماند انتقال می یابد نیز کاهش خواهد یافت که رقم امیدوار کننده ای است.
وی بیان کرد: تهیه ساک های پارچه ای یا سبد خرید یکی از ملزومات زندگی خانواده ها است تا بتوانیم با کاهش چشمگیر استفاده از نایلکس ، به طبیعت جان تازه ای بدهیم.

** طرح های تشویقی فروشگاه ها
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با محوری دانستن نقش فروشگاه ها در کنترل مصرف بی رویه نایلون و کیسه های پلاستیکی گفت: فروشگاه ها می توانند به هنگام عرضه محصول، تا جایی که امکان دارد از نایلون استفاده نکنند.
سیبی افزود: ارائه تخفیف از سوی فروشگاه ها در ترغیب مردم برای استفاده نکردن از نایلون اقدامی موثر در پیشگیری است.
وی اضافه کرد: هر اندازه کار فرهنگسازی انجام دهیم به مراتب می توانیم ضمن کاهش مصرف نایلون ها، به محیط زیست کمک کنیم.

** پویش همدانی ها برای نه به کیسه های پلاستیکی
رئیس اداره پردازش سازمان پسماند شهرداری همدان نیز از جشن بزرگ پویش نه به کیسه های پلاستیکی در روز پنجشنبه بیست و هشتم تیرماه در پیاده راه میدان امام (ره) با حضور هنرمندان خبر داد.
اقدس خداکرمی افزود: این جشن از ساعت 18:30 آغاز خواهد شد و منتظر حضور پرشور شهروندان هستیم.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های فرهنگی مستمر در بین خانواده های همدانی گفت: برنامه آموزش چهره به چهره را از منازل شهروندان همدانی آغاز می کنیم و تشکل های مردم نهاد نیز در این راستا به ما کمک می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در راستای طرح های تشویقی نیز قرعه کشی فصلی را در 14 کانکس بازیافت سطح شهر داریم که ابتدا پسماند خشک را تحویل می گیرند سپس مواد شوینده و سایر اقلام تشویقی را تحویل می دهد ضمن اینکه هر فصل با ارائه کارت قرعه کشی ، جوایز ارزنده به قید قرعه به شهروندان اهدا می شود.

** مصرف بی رویه کیسه نایلونی و مرگ پرندگان
مسئول کمیته حمایت از محیط زیست انجمن گردشگری ورزشی کشور نیز در این باره گفت: سرانه مصرف هر ایرانی سالانه یک هزار نایلون پلاستیک است در حالیکه این تعداد برای هر آلمانی 65 عدد اعلام شده است.
زهرا طهماسبی افزود: اگر هر خانواده هفته ای یک کیسه نایلونی کمتر مصرف کند می توانیم در طی سال بیش از هشتصد میلیون کیسه کمتر مصرف کنیم و این اوج بی مهری ما است که نسبت به محیط زیست خود بی توجه باشیم.
وی اضافه کرد: در ایران سالی سه میلیون تن پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد و عامل اصلی انواع سرطانها همین کیسه های پلاستیکی هستند.
طهماسبی بیان کرد: ما ایرانی ها با مصرف بی رویه کیسه نایلونی هر چهار سال یک پستاندار مثل فلامینگو را از بین می بریم و این کیسه ها قابلیت بازیافت ندارند.
وی خاطرنشان کرد: دربسیاری از کشورها با مالیات های سنگین استفاده از این کیسه ها را ممنوع کرده اند اما ما به جنگ زمین آمده ایم زمینی که خود ساکن آن هستیم وهمه این اتفاقات از نبود آگاهی است.
وی افزود: در زمینه بازیافت هم بسیار ضعیف عمل شده و هنوز هم خیلی ها نمی دانند بطری های پلاستیکی، شیشه ای و فلزی زباله نیستند ضمن اینکه کاغذ هم زباله نیست بلکه قابل بازیافت است.
طهماسبی یادآور شد: به همین مناسبت کمیته حمایت از محیط زیست انجمن گردشگری ورزشی کشور ساعت 7 صبح روز پنجشنبه 28 تیرماه در بوستان ارم همدان همایشی را برگزار خواهیم کرد و هدف برنامه جایگزین کردن کیسه های پارچه ای اهدایی به جای کیسه نایلونی است.
وی افزود: امروزه تغییر رویه استفاده از کیسه های پلاستیکی نیاز به فرهنگسازی مستمر دارد نه اینکه تنها در سال به صورت مقطعی به چند برنامه بسنده کنیم.
7520/2087

نظر شما