شناسهٔ خبر: 26799832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مراسم گرامی داشت روز بین المللی نلسون ماندلا مطرح شد

«ماندلا» با موفقیت آزمون احترام به آزادی را پشت سر گذاشت/نژادپرستی هنوز پایان نیافته است

ظهر امروز مراسم گرامیداشت روز بین‌المللی نلسون ماندلا و فرا رسیدن صدمین سالگرد تولد وی از سوی سفارت آفریقای جنوبی در تهران با همکاری دفتر سازمان ملل در ایران و با حضور تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه کشورمان و همچنین نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار شده بود، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه طی سخنانی، ‌تصریح کرد: ما امروز جمع شده‌ایم که خاطره یکی از بزرگ‌ترین رهبران قرن حاضر که خودش را وقف مبارزه با آپارتاید موجود در آفریقای جنوبی کرد و مردمش را از استعمار نجات داد، گرامی بداریم. نلسون ماندلا نه تنها از سوی مردم آفریقای جنوبی مورد تقدیر قرار گرفته بلکه همه مردم جهان برای او احترام قائلند.

وی با بیان اینکه نلسون ماندلا یکی از بزرگ‌ترین رهبرانی است که در راستای ایجاد صلح تلاش‌های زیادی انجام داد، گفت: او با تلاش‌های بی‌امان خود در راه ایجاد آزادی نه تنها به الگوی مردم آفریقا بلکه به الگوی همه صلح‌جویان جهان تبدیل شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ماندلا پس از روی کار آمدن به عنوان رییس‌جمهور آفریقای جنوبی از هیچ کس انتقام نگرفت و کسانی را که مخالف او بودند مورد عفو قرار داد، افزود: او دارای شخصیت چند بعدی بود و همه اعتقادات و ایده‌های مختلف موجود در آفریقای جنوبی را درک می‌کرد و همین مساله باعث ایجاد وحدت و مشارکت بیشتر در بین مردم آفریقای جنوبی شده بود.

سرمدی با تاکید بر اینکه ماندلا پس از پیروزی تعهد خود را به عدالت و آزادی اثبات کرد، اظهار کرد: او در واقع با موفقیت آزمون احترام به آزادی را پشت سر گذاشت و توانست کشورش را از خطر انتقام‌جویی حفظ کند. او تنها به فکر آزادی مردم آفریقای جنوبی نبود، او به تمام مردم تحت فشار در نقاط مختلف جهان توجه ویژه‌ای داشت و در همین چارچوب از مردم فلسطین نیز حمایت می‌کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه در همین چارچوب افزود: من در اینجا می‌خواهم نقل قولی را از آقای ماندلا بیان کنم. او می‌گفت «ما می‌دانیم که آزادی ما بدون آزادی فلسطینی‌ها تکمیل نمی‌شود» نه فقط مردم آفریقای جنوبی، بلکه همه مردم آفریقا او را پدر آزادی خود می‌دانند. من معتقدم که یادبود شخصیت‌هایی چون گاندی و ماندلا را نمی‌توان به مراسم‌هایی چون برگزاری یک جشن و صحبت در پشت تریبون محدود کرد.

سرمدی با اشاره به وضعیت موجود در جهان و بحران‌هایی که وجود دارد، افزود: برای عبور از چنین شرایطی ما باید درس‌هایی را از افرادی چون نلسون ماندلا برای رهایی از افراطی‌گری، خشونت و انزوا بیاموزیم، مسائلی که از سوی همه شخصیت‌های صلح‌جوی جهان رد شده است.

به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم ثریا جیکوب کاردار کشور آفریقای جنوبی در تهران در سخنانی با اشاره به شخصیت نلسون ماندلا و مبارزات او، تصریح کرد: آفریقای جنوبی تلاش می‌کند که از طریق پایبندی به قانون اساسی و توسعه ملی خودش، پایبند به ارزش‌های ماندلا باقی بماند.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات آزادی‌بخش نلسون ماندلا و همچنین رابطه دوستانه و برادرانه دو کشور، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در راستای حمایت از حرکت‌های آزادی‌بخش مردم آفریقای جنوبی، دولت آپارتاید حاکم بر این کشور را تحریم کرد و از عرضه نفت خود به این کشور خودداری کرد.

جیکوب با بیان اینکه نلسون ماندلا دو سال بعد از آزادی از زندان به ایران آمد، تصریح کرد: وقتی که به تهران رسید،‌ گفت ما به اینجا آمده‌ایم که از دولت و ملت ایران برای حمایت‌شان از مبارزات سیاه‌پوستان علیه آپارتاید تشکر و قدردانی کنیم. در سال 1996 نیز رییس‌جمهور ماندلا میزبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و در سال 1999 نلسون ماندلا بار دیگر به ایران آمد و با مقامات ایران دیدار کرد.

این دیپلمات آفریقایی جنوبی در تهران ادامه داد: در سال 2016 نیز وقتی رییس‌جمهور وقت آفریقای جنوبی آقای زوما به ایران آمد، ‌آیت‌الله خامنه‌ای در دیداری که با ایشان داشتند به آقای نلسون ماندلا ادای احترام و تاکید کردند که ایشان نقش کلیدی در براندازی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی داشته است.

کاردار آفریقای جنوبی در تهران همچنین با اشاره به اینکه در تهران  خیابانی به عنوان نلسون ماندلا نامگذاری شده است، تصریح کرد: آقای نلسون ماندلا علیه امپریالیسم مبارزه کردند و تاکید داشتند که هر ملتی حق دارد حاکمیت خود را داشته باشد. در همین چارچوب از مبارزات مردم فلسطین علیه اشغال سرزمین‌شان حمایت می‌کردند.

جیکوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر به روابط ایران و آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: آفریقای جنوبی از توافق برجام حمایت می‌کند و نگرانی خود را از وقوع برخی از تهدیدها در ارتباط با این توافق بین‌المللی اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم خانم ماریا دوتسنکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، تصریح کرد: امروز 18 جولای روز ویژه‌ای است، یکصد سال پیش در چنین روزی نلسون ماندلا به دنیا آمد، نلسون ماندلا 67 سال از زندگی خود را به عنوان وکیل مدافع حقوق بشر، زندانی سیاسی، منجی بین‌المللی صلح و نخستین رییس‌جمهور آفریقای جنوبی که به گونه‌ای دموکراتیک انتخاب شد وقف خدمت به انسانیت کرد.

این مقام سازمان ملل در تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیان کرد: نلسون ماندلا الهام‌بخش جهان و همه ما بود. شجاعت ایشان به مردم آفریقای جنوبی، قاره آفریقا و فراتر از آن امید داد. نلسون ماندلا زندگی قابل تحسین طولانی را سپری کرد و میراث خارق‌العاده آشتی، گذار سیاسی و تحول اجتماعی را از خود به جای گذاشت.

دوتسنکو همچنین افزود: سازمان ملل متحد دیگر آپارتاید را در دستور کار خود ندارد اما هنوز با نژادپرستی و سایر گونه‌های تبعیض روبرو هستیم که موجب سوء رفتار و خشونت در همه کشورها می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکسی از دیدارهای نلسون ماندلا با مقامات جمهوری اسلامی ایران در جریان سفرهایی که به تهران داشت، به نمایش گذاشته شده بود.

همچنین در این مراسم فیلمی از حضور نلسون ماندلا در دانشگاه تهران و تجلیل از وی در این دانشگاه به نمایش گذاشته شد. پخش سخنرانی نلسون ماندلا در سازمان ملل متحد و دیدارهایش با مقامات جمهوری اسلامی ایران کلیپ دیگری بود که در این مراسم برای حضار پخش شد. در این مراسم همچنین پیام دبیرکل سازمان ملل  متحد به مناسبت روز بین‌المللی نلسون ماندلا پخش شد.

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نوامبر 2009، در راستای به رسمیت شناختن کمک رییس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی به ایجاد فرهنگ صلح و آزادی 18 جولای روز تولد این رهبر آفریقای جنوبی را به عنوان روز بین‌المللی نلسون ماندلا نامگذاری کرد.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در این ارتباط ارزش‌های نلسون ماندلا و تعهد وی به خدمت به انسانیت در زمینه‌های حل و فصل درگیری‌ها، حمایت و ارتقای حقوق بشر، آشتی، برابری جنسیتی و همچنین توجه به حقوق کودکان و سایر اقشار آسیب‌پذیر و ارتقای وضعیت افراد فقیر و جوامع توسعه نیافته را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام

نظر شما