شناسهٔ خبر: 26799371 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حلقه های دود بر باد دهنده سلامتی - مجید رحمتی*

کرمانشاه- ایرنا- پک های عمیق سرطانی پشت سر هم و خلق حلقه های دود در فضا و سبقت در انتشار این دودهای حلقه ای، حکایت این روزهای نوجوانان و جوانان است.

صاحب‌خبر -

همه ما بارها این موضوع را شنیده ایم که دخانیات و بویژه سیگار و قلیان عامل اصلی بروز بیماری های قلبی و انواع سرطان هاست، به ویژه قلیان که پزشکان همواره تاکید می کنند مصرف آن ده ها برابر بیشتر از سیگار ضرر دارد.
این روزها مصرف قلیان به یکی از تفریحات اصلی جوانان تبدیل شده و نکته قابل تامل دیگر این است که سن مصرف آن نیز بسیار پایین آمده است.
مضرات سیگار کشیدن که برای همگان روشن و واضح است، ولی معضل بزرگتری گریبانگیر جوانان کشور و به ویژه جوانان کرمانشاهی شده و آن هم بساط هایی است که قلیان پای ثابت آنهاست، قلیانی که دروازه ورود به مصرف مواد مخدر بوده و چراغ سبزی برای استعمال این مواد افیونی است.
سالهاست صدای صاحب نظران اجتماعی برای شکستن قبح قلیان بلند شده و دختران و پسرانی را می بینیم که بدون کوچکترین دغدغه ای به قلیان پک می زنند، پک هایی که هر یک ارمغانی برای زود رفتن و زود افتادن است.
امروزه قلیان نه سن و سال می شناسد نه زن و مرد و نه پیر و جوان، قلیان متاسفانه تبدیل به یکی از جذاب ترین سرگرمی های جوانان امروزی شده است و مانند دیگر مواد دخانی چهره زشت و منفوری به خود نگرفته است.
اینکه رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه اعلام می کند، چهار دختر کرمانشاهی 6 ساعت مشغول قلیان کشیدن بودن که به صورت دسته جمعی دچار مسمومیت شده و در نهایت راهی بیمارستان می شوند را نباید فقط یک خبر تلقی کرد، بلکه زنگ خطری است که صدای ناکوک آن سالهاست به صدا درآمده است.
آخرین آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، در کشور سالانه 50 تا 55 هزار نفر به ‌علت استعمال دخانیات می‌میرند و شاید یکی از مهمترین دلایل آن هم همین ارزان بودن دخانیات در کشور است.
دسترسی ساده به قلیان باعث شده، این روزها پای ثابت تفریح بسیاری از جوانان و خانواده های کنگاوری باشد و اکثر جوانان این شهر که هم از قشر تحصیلکرده هستند، قانون نانوشته ای برای خود ترسیم کرده اند که مصرف قلیان اعتیاد آور نیست و ضرر زیادی ندارد اما نمی دانند که با این کار مشغول دود کردن و سیاه کردن سلامت و آینده خود هستند.
با رفتن به بوستان کوهستان و سایر مکان های تفریحی کنگاور آنچه که بیش از هر چیزی به چشم می آید جوانان قلیان به دستی است که با خروج حلقه‌های دود قلیان همراه خنده‌های معصومانه مات شده خود در پس انبوه دود، دارند سلامتی خود را قربانی پُک های قلیان می کنند و این جوانان اسیر بازی با دودهای غلیظ قلیان‌هایی شده اند که با هر کام آن، خود را یک قدم به بیماری‌هایی همچون سرطان نزدیک می‌کنند.
متاسفانه در شهر کنگاور، جوانان ما به دلیل کمبود امکانات تفریحی سالم و ارزان روی به قلیان کشیدن می آورند؛ آنان به دلیل بیکاری و ناامیدی از شرایط اقتصادی و اجتماعی شان تنها تفریحی که برای رسیدن به آرامش مهیا می بینند، همان تجمع های دورهمی برای قلیان کشی است، تفریحی که نسبت به سایر تفریح ها ارزان تر است و این امکان را به جوانان و نوجوانان می دهد که زمان بیشتری را در کنار هم سپری کنند.
طبق آمار رسمی اعلام شده، بین 20 تا 25 درصد نوجوانان و جوانانی که با قلیان به اصطلاح تفریح زیرزمینی می کنند و نوعی نشاط این دوره که از آنان سلب شده را تجربه می کنند مبتلا به اعتیادهایی مهلک می شوند، واقعیتی تکان دهنده که اگر در افکار سیاسیون گم و کم رنگ شود نسل نوجوان و جوان ما بخصوص دختران ما در لبه پرتگاهی مخوف قرار خواهند گرفت و با تلنگری به عمق نیستی و بطالت سقوط خواهند کرد.
در بازه زمانی چند ساله، درصد دختران دبیرستانی و دانشگاهی کشورمان که به دنیای قلیان کشیده شده اند چند برابر پسران و مردان شده است!
سن استفاده از قلیان به 13 سال رسیده که دختران در این زمینه رشد مصرف بسیار بالایی را داشته اند و این هشداری است جدی در آستانه بحرانی عمیق و خطرناک، بحرانی که نمی توان با روش های معمول که کارش پاک کردن صورت مساله است جمع و جورش کرد.
اگر این بازی کثیف قلیان کشی، که در ذهن و فکر جوانان کم سن و سال این شهر جای خوش کرده، بی رویه و شتابان ادامه پیدا کند و دستگاه هایی متولی به نوعی در مقابل آن نرمش نشان دهند شاهد معضلات و پیامدهای ناگوار آن در حوزه سلامت افراد کم سن و سال در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود.
8066/7447/1772
*خبرنگار ایرنا

نظر شما