شناسهٔ خبر: 26798964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی:

فراهم کردن درآمدهای سالم برای مرزنشینان جزو برنامه های دولت است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: کنترل درآمدهای مرزی سبب مبادله کالاهای مجاز شده و کاهش دغدغه های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را در پی دارد و همچنین هرچقدر برای مردمانمان درآمدهای سالم ایجاد کنیم به همان اندازه پدیده ها و معضلات اجتماعی را مدیریت کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، "رضا حسینی" امروز در کمیسیون ویژه قاچاق کالا و ارز شهرستان که با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی، فرماندار سردشت و اعضا در محل بازارچه کیله سردشت برگزار شده بود، افزود: بخشی از درآمدهای مرزنشینان به مبادلات مرزی گره خورده و برای فاصله گرفتن از این واقعیت نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم.

وی همچنین هدف از برگزاری این جلسه را بررسی ظرفیت های مرزی سردشت عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های استان بنا داریم بخشی از درآمدهای این منطقه از طریق تجارت کالا و همچنین از ناحیه مشاغل خدماتی تامین شود و چنانچه بخش خدمات را فعال کنیم قطعا ارزش افزوده آن از بخش صنعتی هم موثرتر و کاراتر خواهد بود.

وی در رابطه با ظرفیت مرزی سردشت، به نزدیکی ۲۵۰ کیلومتری این شهرستان به عتبات عالیات به نسبت سایر مرزهای غربی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از محورهای امن برای اعزام زائران استان های شمالغرب کشور به عتبات عالیات که به هزینه و زمان کمتری نیازدارد مرز سردشت است اما به برنامه ریزی در این خصوص نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: ذهنیت جنگ و درگیری در دوران دفاع مقدس هنوز هم بر توسعه بسیاری از مناطق استان سایه انداخته و مشکلاتی را از این نظر ایجاد کرده است که باید در راستای زدودن این ذهنیت گام برداشته شود.

حسینی بیان کرد: برای رسیدن به توسعه امنیت پایدار باید در کنار امنیت، زمینه های اشتغال و درامد را ایجاد کرد چون تامین نیازها و معاش جزو الزامات بشری است و حکمران خوب آن است که بتواند زیرساخت های درامدی را برای مردم فراهم کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به توسعه پایدار به همگرایی، همزیستی و پذیرش همدیگر به عنوان یک واقعیت نیاز است تا با هم افزایی از ظرفیت های بومی استفاده شود که این امر مستلزم روشها و مدلهای جدیدی است که متناسب با ظرفیت های منطقه نیز هستند.

رسمی شدن مرز کیله دور شدن از فضای کارگری است

در این جلسه همچنین فرماندار سردشت با تاکید بر رسمی شدن مرز کیله، گفت: بازارچه بودن مرز کیله شاید از لحاظ درگیری اشتغال کارگری شرایط بهتری داشته باشد اما اصل قضیه رسمی شدن و تردد از این مرز است و باید نگاه بلند ما از فضای کارگری دور شده و به توسعه پایدار برسیم.

نژاد جهانی بیان کرد: در صورتی که تردد مسافری از مرز کیله سردشت انجام شود با اطمینان خاطر تنها مرز کشور است که ورودی و خروجی آن نسبت به سایر مرزها معکوس بوده و میزان ورودی مسافران از آن به نسبت سایر مرزها در شرایط بهتری قرار دارد.

وی ادامه داد: مردم آنطرف مرز در اقلیم کردستان عراق تمایل بیشتری به سفر به ایران از مرز کیله را دارند و این استعداد ویژه سردشت به علت دسترسی این شهر به سایر مراکز جمعیتی است.

جهانی تصویب دو بازارچه در سردشت را نگاه ویژه دولت به این شهرستان دانست و گفت: برای حصارکشی محوطه بازارچه کیله از اعتبارات استانی ۱۰ میلیارد ریال مصوب شده که ۳ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و به علت بهره بردار بودن گمرک و لزوم اجرای الزمات، دستگاه اجرایی هم گمرک معرفی شده است.

وی بیان کرد: استاندار نیز برای معابر کولبری ۶ میلیارد ریال به صورت جهشی تزریق کرده که ۲ میلیارد ریال آن در اختیار گمرک قرار گرفته است اما علیرغم مکاتبات با گمرک غیر از تعدادی تجهیزات هنوز گزارشی از مابقی هزینه کردها ارائه نداده است.

وی مطالبات اصلی شهرستان را اعمال کارت بازرگانی همانند کارت پیله وری در بازارچه، مجاز کردن تولیدکننده ها و صنایع شهرستانی به واردات مواداولیه در قبال فروش صد در صد به همراه ارزش افزوده به کشور عراق، با جذب سرمایه گذار واحدهای تجارت چمدانی و خرده فروشی ایجاد شود.

وی با درخواست از معاون هماهنگی امور اقتصادی توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی گفت: امیدوارم فرایند مکاتبات درخواست رسمی شدن مرز کیله از ناحیه کشورمان مجددا به جریان بیافتد و با پیگیری های شما به دولت منعکس شود.

سردشت دارای دو معبر موقت مرزی اشکان و قاسم رش و همچنین بازارچه رسمی کیله است که در تاریخ ۱/۵/۹۶ بر اساس مصوبه دولت، معبر اشکان بازارچه و معبر قاسم رش در بازارچه کیله ادغام شد.

بازارچه اشکان هنوز هم به علت نبود زیرساخت فعال نشده اما در قاسم رش فرایند کولبری اجرا می شود.

صادرات بازارچه کیله سردشت در ۳ ماهه اول امسال با ۳۵ میلیون دلار رتبه برتر استانی را به خود اختصاص داده است و روزانه به طور متوسط ۲۰۰ کامیون ایرانی و ۲۰۰ کامیون عراقی تردد می کنند.

در بازارچه کیله ۲۵ غرفه زیر نظر فرمانداری فعالیت کرده و به صورت خرده فروشی اقدام به صادرات کالاهای مجاز می کنند و سالانه بیش از ۳۰ میلیون دلار از همین محل صادر می شود و به صورت روزانه ۱۵۰ مسافر عراقی از بازارچه خرید می کنند.

سامانه جامع مدیریت گمرکی، سامانه و کانکس کولبری در کیله راه اندازی و نصب شده است.

انتهای پیام/

نظر شما