شناسهٔ خبر: 26798668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

نماینده مجلس خبر داد:

افزایش مهاجرت به شمال به خاطر خشکسالی

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه گفت: توسعه نامتوازن و ناعادلانه در کشور، عاملی مهم در شیوع مهاجرت به مازندران است.

به گزار ش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی محمد شاعری در این نشست که در محل جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، درباره تغییرات اقلیمی، مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور و مهاجرت استان های کم آب به استان‌های شمالی، اظهار کرد: توسعه نامتوازن و ناعادلانه در کشور شکل گرفته است و به همین دلیل استان های کمتر توسعه یافته به استان های توسعه یافته مهاجرت می‌کنند و تا زمانی که توسعه متوازن و پایدار در هر منطقه شکل نگیرد نمی توانیم از پدیده مهاجرت جلوگیری کنیم.

*مدیریت منابع آبی کشور اولویت 4 دهه اخیر در ایران نبوده است

شاعری با بیان اینکه در 4 دهه اخیر اولویت های درجه یک نظام جمهوری اسلامی از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پدیده بیابان زایی، جنگل زدایی، خشک شدن تالاب ها، مدیریت ناصحیح منابع آب در کشور و به راه افتادن موج سدسازی در چند دهه اخیر در ایران اتفاق افتاده در حالی که باید آبخیزداری در سر شاخه ها و کارهای اصولی برای حفاظت منابع آب انجام می‌شد.

وی ادامه داد: موج برداشت سفره های آب زیرزمینی اتفاق افتاده و در حال حاضر 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در ایران وجود دارد. حتی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی مجوز حفر 100 هزار حلقه چاه تصویب و صادر شد که همه این موارد نشان می دهد مدیریت منابع آبی کشور اولویت 4 دهه اخیر در ایران نبوده است و به همین دلیل نمی توانیم درهای استان مازندران، گیلان و گلستان را به روی مردم استان‌های کم آب کشور ببندیم.

واحد عبدالهیان، رئیس جهاد دانشگاهی مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: رویکرد جهاد دانشگاهی ورود عالمانه به مسائل توسعه‌ای استان است و در این راستا به خبرگزاری ایسنا نسبت به این امر تکلیف دارد.

*مهاجرت به مازندران به دلیل تغییرات اقلیمی، مشکلات آبی و خشکسالی

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه محیط زیست مشکلات عدیده ای در کشور و به ویژه مازندران وجود دارد و اگر به فکر چاره نباشیم و راهکار مناسبی برای حل آن ارائه نکنیم کشور گرفتار بحران های بسیار شدیدی می شود و مصیبت های بزرگی به بار می آید.

عبدالهیان گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی، مشکل کم آبی و خشکسالی در کشور، جمعیت استان های شمالی هر روز افزایش می یابد و مهاجرت هایی به مازندران صورت می گیرد و اراضی این استان توسط غیربومی‌ها خریداری می شود که قطعا تبعات سوء فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به وجود می آید و باید هر چه سریع تر به دنبال راه حل باشیم تا چند سال آینده افسوس نخوریم چراکه آن زمان حل این مسئله یا غیرممکن و یا بسیار دشوارتر از امروز است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران از شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای مخالفت و جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان که تبعات زیست محیطی بسیاری را در پی داشت، قدردانی کرد و خواستار توجه جدی به مسئله تغییر اقلیم و مهاجرت مردم استان های کم آب کشور به استان های شمالی شد تا راهکارهایی در سطح کلان کشور و در مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکل ارائه، تصویب و عملیاتی شود.


نظر شما