شناسهٔ خبر: 26798561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

یادداشت منصور حقیقت پور درباره اهداف نشست هلسینکی

بوی الرحمان ناتو بلند شده است

منصور حقیقت پور در یادداشتی اهداف نشست هلسینکی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، منصور حقیقت پور در یادداشتی اهداف نشت هلسینکی را تشریح کرد.متن یادداشت به شرح زیر است:

نشست مهم دو رئیس جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی، پایتخت فنلاند در فضایی کاملا محرمانه صورت پذیرفت.

این نشست بعد از رفتارهای هنجارشکنانه رئیس جمهور آمریکا در صحنه های بین المللی و پس از برگزاری سران ناتو انجام گرفت. نشستی که بوی الرحمان ناتو از آن متصاعد شد و اتفاقا این ملاقات در این راستا کام دارای معنا و مفهوم معینی بود. ادبیات رئیس جمهور آمریکا قبل از ملاقات با آقای پوتین نیز حائز توجه است که اعلام می دارد اروپا و چین دشمنان آمریکا هستند. به نظر می رسد یکی از آثار این ملاقات افزایش فاصله سیاسی، اقتصادی فیمابین آمریکا و اروپا باشد. در ایجاد فاصله بین آمریکا و اروپا در این مقطع تاریخی نقش روسیه یک نقش تعیین کننده است و رویکرد آقای ترامپ در این ملاقات جذب روسیه به سمت آمریکا بوده و تعمیق فاصله و شکاف فیمابین اروپا و روسیه را در پی داشته باشد.

اهداف آمریکا در این ملاقات می تواند موارد ذیل باشد:

١- ترمیم و اصلاح رابطه تیره شده آمریکا و روسیه؛

۲- ایجاد شکاف فی مابین روسیه و اروپا؛

٣- ایجاد فاصله فی مابین روسیه و چین؛

4- اعلام اینکه می توان با روسیه دوست بود و همکاری کرد و پاک کردن صورت مسأله وجود ناتو که با تهدید تلقی کردن بلوک شرق شکل گرفت، بدین معنا که آمریکا از این پس روسیه را دشمن تلقی نخواهد کرد و دلیلی به ادامه حیات سازمان عریض و طویل ناتو وجود ندارد و با این بهانه آمریکا از ناتو خارج شده و هزینه های مورد تعهد آمریکا برای ناتو را در افزایش توان دفاعی خود تزریق نماید؛

5- توافق با روسیه به منظور توسعه امنیت اسرائیل؛

6- توافق با روسیه به منظور دستیابی به راه حل سیاسی مشترک جهت حل بحران سوریه؛

۷- محدودسازی جریان مقاومت در سوریه توسط روسیه؛

۸- ترمیم احتمالی کمبودهای انرژی جهانی پس از اعمال تحریم فروش نفت ایران

اهداف احتمالی نشست هلسینکی می تواند با رفتار هوشمندانه طرف روسی با تکیه بر سابقه تاریخی رفتار آمریکا همراه باشد و به نظر می رسد همراهی روسها و اتحادیه اروپا و چین می تواند ترمز رفتار یکجانبه گرایانه آمریکا را بکشد در صورت عدم درک شرایط تاریخی و گزینش منافع زودگذر غیر اسلامی توسط روسها احتمال آن می رود که در آینده آمریکا توافقات دو جانبه با روسیه را لغو و یا از آن عبور نماید.

 

نظر شما