شناسهٔ خبر: 26798517 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کردهای سوریه قربانی سیاست های ترکیه و آمریکا

دمشق- ایرنا- کردهای سوریه بارها مورد خیانت های کشورهای غربی و آمریکایی قرار گرفتند و منافع ملی کشورشان و قومیت کرد را قربانی اعتماد به آنها کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آمریکا و ترکیه در قبال سوریه یک سیاست واحد را دنبال می کنند و هر کدام آنان می خواهند جایی در تعیین آینده سوریه داشته باشند.
سکوت امریکا در قبال اقدامات ترکیه در منطقه عفرین نشان دهنده هم پوشانی سیاست های این کشور با آنکارا است.
برای چندمین بار است که ترکیه با هماهنگی آمریکا بخش های گسترده ای از خاک سوریه را اشغال و ساکنان آن را آواره می کند.
ترکیه با هماهنگی آمریکا داعیه اشغال مناطق دیگری از خاک سوریه را در سر دارد و منبج و مناطق اطراف آن نیز با هماهنگی آمریکا به عنوان متحد اصلی کردهای سوری روز گذشته به کنترل ارتش ترکیه و تروریست های هم پیمان آن در آمد.
سرکردگان خوش خیال کرد سوری نیز بدون اینکه کاری از دستشان برآید با ناباوری کامل شاهد برباد رفتن آرزوهای مبنی بر هم پیمانی با آمریکا هستند.
آن ها که روزی سرمست از حمایت ظاهری آمریکا بودند و داعیه رسیدن به دریایی مدیترانه را داشتند اکنون به دنبال جایی برای سکونت پس از خروج از آخرین شهرهای خود در شمال سوریه دارند.

**اهداف ترکیه در مناطق کردنشین سوریه

قطعا اشتهای ترکیه تا گرفتن تمام مناطق کردنشین سوریه با همکاری آمریکا روی سیرایی نخواهد دید. براساس توافق آستانه میان کشورهای ضامن، ترکیه می تواند 12 نقطه و مرکز نظارت در خاک سوریه ایجاد کند.
براساس این توافق ترکیه باید مخالفان مسلح را از گروه های تروریستی داعش و تحریرالشام (جبهه النصره) جداسازی و با این دو مبارزه کند ولی ترکیه تاکنون اقدامی در این باره انجام نداده است و به اعتراف جبهه النصره روابط خوبی با این گروه ها دارد.
ترکیه 12 مرکز نظارت بر آتش بس در مناطق کاهش تنش در خاک سوریه دارد که 6 مرکز در استان ادلب، 4 مرکز در استان حلب و 2 مرکز در استان حماه قرار دارد.
کردهای سوریه تاکنون براساس اعتماد به هم پیمانی خود با آمریکا و دوری از حکومت مرکزی و دولت قانونی کشورشان، از مناطق بسیاری توسط ترکیه رانده شده اند و هر بار نیز با نادیده گرفتن تجربه های پیشین، قربانی اعتماد به واشنگتن شده اند.
نگاهی به تجربه های پیشین کردهای سوریه در این باره می تواند سیر شکست های پیاپی آن ها در سایه هم پیمانی با آمریکا را روشن تر سازد.

**نزدیکی آمریکا به ترکیه

بدون تردید، نزدیکی آمریکا به کردها می‌تواند عاملی تاثیرگذار در افزایش عمق استراتژیک این کشور در آینده تحولات سوریه باشد اما در ماه های گذشته شاهد آن هستیم که واشنگتن با فاصله گرفتن از آنان به ترکیه نزدیک تر شده است.
هدف اصلی نزدیکی آمریکا به ترکیه، پیروزی های اخیر این کشور در برابر کردهای سوری است زیرا برای آمریکا مهمترین هدف ماندن در سوریه است.
از سوی دیگر روسیه نیز نفوذ خود را در اکثر مناطق سوریه افزایش داده به همین منظور آمریکا نیز برای عقب نماندن از روسها با هر گونه تغییر تاکتیکی خواهان ثبات خود در این کشور است.
برای آمریکا فرقی ندارد که مناطقی که هم اینک کردها در اختیار دارد، ترکیه آن را به اشغال خود در بیارد زیرا هدف اصلی آمریکا آرامش برای نیروهای خود و غارت منابع سوریه از جمله نفت این کشور است.
مهم ترین، بزرگ ترین و راهبردی ترین پایگاه های آمریکا در شرق سوریه در نزدیک میدان نفتی العمر قرار دارد.
امریکا با تجاوز به سوریه تاکنون 10 پایگاه نظامی در شرق این کشور و نزدیک مرز با عراق ایجاد کرده که یکی از مهم ترین آنها معروف به پایگاه التنف در نزدیکی مثلث مرزی بین سوریه ، اردن و عراق است.

** اشغال عفرین توسط ترکیه

سال گذشته نیروهای دموکراتیک سوریه برنامه ای برای گسترش اراضی تحت سلطه خود در سوریه را داشتند که خشم ترکیه را به دنبال داشت به همین دلیل ترک ها از واشنگتن خواستند دیگر از کردها حمایت نکند.
نیروهای کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق از حامیان اصلی گروه دموکراتیک سوریه به شمار می‌روند و آنکارا بارها از امریکا خواسته بود تا اتحاد نظامی خود را با یگان‌های مدافع خلق لغو کند.
ترکیه با چراغ سبز آمریکا پیشتر به بهانه مبارزه با شبه نظامیان کرد و خطر آنان برای مرز‌های جنوبی ترکیه به شمال سوریه حمله کرد و بخش‌های قابل توجهی را به اشغال خود درآورد تا جای پای خود را در این منطقه مستحکم کند و قدرت چانی زنی را در مذاکرات سیاسی به دست آورد.
از ابتدای تجاوز نظامی ارتش ترکیه از دی ماه سال گذشته به منطقه عفرین، گروه های مسلح کرد از آمریکا درخواست کمک و یاری کردند، اما واشنگتن نه تنها به حمایت کردها نپرداخت، بلکه به صراحت اعلام کرد که منطقه عفرین در اولویت عملیاتی ارتش این کشور نیست.
این موضع واشنگتن در واقع نشان داد که آمریکایی ها به ارتش ترکیه برای حمله به عفرین در آن زمان چراغ سبز نشان داده اند.
آنچه که آمریکا در سوریه به دنبال آن می باشد، تنها سیطره بر منطقه شرق فرات است و حمایت قبلی واشنگتن از کردها یک ابزار سیاسی بوده است.
اگر آمریکا واقعا حامی کردها بود، باید از آنها در هر نقطه از خاک سوریه دفاع می کرد نه اینکه منطقه مهمی همچون عفرین را به حال خود رها کند تا ترکیه آن را به اشغال خود در آورد.

**منبج خط قرمز کردها؟

عضو شورای نظامی منبج وابسته به اتحاد دمکراتیک سوریه ابتدای سال جاری با خط قرمز خواندن شهر منبج اعلام کرد که ترکیه نمی تواند به آن دست یابد اما دو روز گذشته مشخص شد این تنها بازی است که آمریکا برای حمایت از ترکیه با کردها انجام می دهد.
حکمت الحبیب افزود: توافق های بین المللی درباره منبج وجود دارد و ترکیه نمی تواند عملیات نظامی در این منطقه انجام دهد.
وی اضافه کرد: منبج از مناطق حضور آمریکاست و این کشور به ترکیه اجازه نزدیک شدن به پایگاه های نظامی خود در منطقه منبج را نخواهد داد.
این درحالی است که پیش از این آمریکا همزمان با عملیات سپر فرات و تجاوز ترکیه به مناطق شمالی استان حلب، کردها را تنها گذاشته بود.

**خارج شدن کردهای سوریه از منبج

یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) اعلام کرد که به درخواست آنکارا همه نیروهای خود را از شهر منبج خارج کرده اند.
واشنگتن و آنکارا ماه گذشته بر روی عقب نشینی یگان های مدافع خلق از شهر منبج و استقرار نیروهای ترکی و آمریکایی به جای آن ها، توافق کرده بودند.
یگان های مدافع خلق سوریه دو روز قبل در بیانیه ای اعلام کرد که آخرین گروه از نیروهای خود را بر اساس خواست ترکیه از شهر منبج خارج کرده اند.
در بیانیه یگان های مدافع خلق سوریه آمده است که آخرین گروه از مستشاران نظامی یگان های مدافع خلق پس از این که ماموریت آموزشی خود را با همکاری ائتلاف بین المللی به پایان رساندند، از منبج خارج شدند.
شهر منبج (در 360 کیلومتری پایتخت سوریه) در استان حلب در مرز سوریه و ترکیه قرار دارد که نیروهای دمکراتیک (کردها) سال گذشته در درگیری با گروه تروریستی 'داعش' کنترل این شهر را به دست گرفتند.
خیانت های آمریکا و غرب به مردم منطقه همواره وجود داشته است اما هر بار افراد ذی نفوذ برای ماندن در قدرت قربانی سیاست های استکباری غرب می شوند.
نمونه بارز آن حمایت اولیه آمریکا از کردهای سوریه بود که با تضعیف این نیروها، آمریکا به دنبال جایگزین کردن افراد دیگری است که بتوانند منافع این کشور را تامین کنند.
آمریکا به همین دلیل ترکیه را وارد بازی در مناطق کرد نشین سوریه کرد تا بدون هیچ گونه هزینه جانی و مالی به اهداف خود برسد و آنکارا نیز به سرعت بخش های زیادی از این کشور را از جمله عفرین و منبج بدون کمترین هزینه به اشغال خود درآورد.
همچنین حضور آمریکا در منطقه فرات که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، با حمایت ترکیه در حال افزایش است ، زیرا منابع عظیم نفتی در این منطقه وجود دارد.
سوریه از هشت سال قبل شاهد بحران ناشی از حدود 100 گروه تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای غربی و عربی از جمله عربستان است و بر اساس آخرین آمارها اتباع 120 کشور در این گروه ها حضور دارند.
گزارش :حسینعلی راشکی
خاورم**8005*1049

نظر شما