شناسهٔ خبر: 26798237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیریت شهری در شناسنامه دار کردن باغات کوتاهی کرده است

R1491/P1014143/S2,25/CT12

عضو پیشین شورای شهر تهران گفت:طبق قانون باید شناسنامه باغات تهیه می‌شد و هر پنج سال این شناسنامه به‌روزرسانی می‌شد اما این قانون تاکنون اجرانشده است و متأسفانه مدیریت شهری این قوانین را زیر پا گذاشته و اجرا نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم رحمت اله حافظی در نشست باغ‌های گمشده؛ چالش‌ها و راهکارها بابیان اینکه در حفظ و تثبیت باغات قوانین متعددی وجود دارد اما متأسفانه مدیریت شهری این قوانین را زیر پا گذاشته و اجرا نمی‌کند، اعلام کرد: طبق قانون باید شناسنامه باغات تهیه می‌شد و هر پنج سال این شناسنامه به‌روزرسانی می‌شد اما این قانون تاکنون اجرانشده است.

وی با اشاره به حضور بیش از چند دهه آقای مختاری به‌عنوان رئیس سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهرداری تهران، گفت: سؤال این است که آقای مختاری که سال‌ها مدیریت این سازمان را بر عهده دارد چرا تاکنون شناسنامه باغات را تهیه نکرده است، در شورای چهارم سه سال متوالی پیگیر این موضوع بودیم و درنهایت در اواخر دوره چهارم مقدمات آن فراهم شد درحالی‌که باید وفق قانون شناسنامه باغات در 20 سال گذشته حداقل چهار بار به‌روزرسانی می‌شد.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به سایر قوانین مرتبط با حفظ و گسترش باغات، افزود: دو هزار و 200 پرونده تخلفات باغات به قوه قضائیه ارسال‌شده است اما حتی در یک مورد شاهد این نیستیم که باغات مصادره شده باشد و به‌عنوان فضای عمومی در اختیار مردم قرار گیرد که دل‌خوش آن باشیم. اگر در یک مورد از تخلفات دستگاه حاکمیتی یا دولتی نه شخصی مصادره انجام می‌شد، مالک خصوصی باغات متوجه می‌شدند که در صورت خشک‌کردن باغ، ملک خود را از دست خواهد داد. متأسفانه قوه قضائیه با وظایف خود عمل نمی‌کند.

حافظی به تبصره یک ماده 10 قانون حفظ و گسترش فضای شهر در شهرها نیز اشاره کرد و گفت: طبق این تبصره شهرداری موظف به شناسایی باغات واقع در محدوده و حریم شهر در درج آن بر روی نقشه و سامانه است. وفق این قانون حتی در صورت قطع تمام درختان باغ بدون اخذ مجوزهای قانونی از عنوان باغ خارج نخواهد نشد. چرا به مالک اجازه ساخت‌وساز در باغ داده می‌شود؟

وی ادامه داد: ادله دوستان برای تصویب مصوبه برج باغ‌ها این بود که برای اینکه مالک باغ را خشک نکند، اجازه ساخت‌وساز در 30 درصد از مساحت باغ را داده شود تا حداقل 70 درصد از باغات حفظ شود اما شاهد این بودیم که این مصوبه منجر به نابودی باغات شد زیرا به‌جای ساخت دوطبقه در باغ، برج ساخته شد. مدیریت شهری قانون را زیر پا گذاشت زیرا مصوبه برج باغ‌ها به مالک باغ اجازه ساخت‌وساز داد خروجی این کار نابودی 400 هکتار باغات شهر تهران بود.

حافظی به فرمایشات رهبری برای حفظ باغات اشاره کرد و افزود: کسانی که داعیه ولایت مداری داشتند به تذکرات رهبری توجه نکردند، ایشان بارها به شهرداری توصیه کردند که نگذارند درختان در تهران از بین بروند، اما در مقابل این تذکرات مصوبه برج باغ‌ها نوشته شد. چرا به مالک پمپ‌بنزین اجازه نمی‌دهید برج بسازد اما به مالک باغ این اجاره را دادید؟ مدیریت شهری منافع شخصی را در حفظ باغات به منافع عموم ترجیح داد.

وی با اشاره به اینکه قانون شهرداری را مکلف است اگر مالک برای آبیاری درخواست کمک کرد، به مالک برای حفظ باغ کمک کند، تأکید کرد: قوانین ما در حفظ و گسترش باغات مشکل ندارد، مشکل اصلی نحوه اجرای قانون است.

این عضو شورای شهر تهران در دور چهارم درباره علت عدم موفقیت شورای چهارم برای لغو مصوبه برج باغ‌ها گفت: این مصوبه توسط آقای چمران و سایر افراد تهیه‌شده بود، چون او طراح این مصوبه بود و در شورای چهارم رئیس شورای شهر تهران بود، مانع از لغو آن می‌شد و هر بار به بهانه‌ای طرح لغو برج باغ‌ها به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌داد.

حافظی در ادامه راهکارهایی برای حفظ باغات باقی‌مانده شهر تهران ارائه کرد و گفت: در گام نخست باید مصوبه برج باغ‌ها لغو شود، در گام‌های بعدی باید در طرح‌های توسعه شهری لایه باغات را تعریف کنیم، همچنین شناسنامه‌دار درختان را با جدیت از مدیریت شهری بخواهیم و مطالبه کنیم و هرگونه ساخت‌وساز در باغات را ممنوع کنیم و این ممنوعیت را با جدیت پیگیری کنیم. نکته مهم دیگر این است که برای مالکان باغات خصوصی فضای اقتصادی و جاذبه‌های لازم را ایجاد کنیم تا نگهداری باغ را برای آن‌ها به‌صرفه باشد.

وی در پایان گفت: چالش اصلی در حفظ باغات تهران با نهادهای حاکمیتی و عمومی و دستگاه‌های دولتی است تا مالکان بخش خصوصی، انتظار داریم سازوکاری فراهم شود تا به‌تدریج این باغات از این نهادها آزادسازی شوند و در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما