شناسهٔ خبر: 26796890 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیش از ۷۵ هزار نفر در آزمون سردفتری ثبت نام کرده اند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: آزمون سردفتری بعد از ده سال در روز جمعه ۲۹ تیر در ۱۲ استان برگزار می‌شود که ۷۵ هزار و ۱۹۲ نفر برای شرکت در این آزمون ثبت نام کرده اند.

صاحب‌خبر -
احمد تویسرکانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : دفاتر اسناد رسمی از جمله نهادهایی است که مردم با آنها بسیار سروکار دارند و سالانه ده ها میلیون مراجعه به این نهاد صورت می گیرد و سالانه حدود 20 میلیون سند در این دفترخانه های اسناد رسمی صادر می شود.
وی گفت : به موجب قانون مکلف هستیم که به ازای هر 15 هزار جمعیت یک دفترخانه تاسیس کنیم که در شرایط فعلی براساس ارزیابی هایی که صورت گرفت و جمعیت شهرهای کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت ، تصمیم گیری شد که 965 دفترخانه جدید در شهرهای کشور تاسیس کنیم که خوشبختانه زمینه های آن فراهم است و جمعیتی از تحصیل کردگان نیز اشتغال پیدا می کنند.
رئیس سازمان ثبت اسناد کشور با بیان اینکه در هر دفترخانه حداقل سه نفر مشغول به کار خواهند شد ، افزود : براین اساس حداقل دو هزار و 900 نفر اشتغال پیدا می کنند.
تویسرکانی با بیان اینکه برای شرکت در این آزمون تاکنون 75 هزار و 192 نفر ثبت نام کرده اند ، گفت : از این تعداد 38 هزار و 192 نفر مرد و 37 هزار نفر زن هستند.
وی افزود : این آزمون روز جمعه 29 تیرماه در 12 استان از جمله استان های تهران، اصفهان، اراک، اهواز، تبریز، ساری، قزوین، مشهد، کرمانشاه، شیراز، کرمان و زاهدان برگزار می شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد کشور گفت: 57 هزار و 399 ثبت نام کننده دارای مدرک لیسانس، دو هزار و 258 نفر مدرک حوزوی، 14 هزار و 734 نفر فوق لیسانس و 227 نفر هم دارای مدرک تحصیلی دکتری هستند .
وی افزود: تلاش می کنیم حداقل تا دو ماه از تاریخ برگزاری آزمون نتایج را اعلام کنیم.
تویسرکانی درباره طولانی شدن مدت زمان آزمون نیز گفت: به جهت اینکه از لحاظ قانونی برای هر 15 هزار جمعیت باید یک دفترخانه داشته باشیم ، در گذشته تعداد دفترخانه ها از این نرم جمعیتی فراتر رفته بود به همین دلیل قریب ده سال است که آزمون سردفتری اسناد رسمی برگزار نشده بود اما در بررسی هایی که صورت گرفت به این جمع بندی رسیدیم که امسال آزمون برگزار شود.
 
ارائه 98 درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی
 
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : در سه ماهه ابتدای امسال 98 درصد خدمات ثبتی به مردم با روش الکترونیک بوده است.
احمد تویسرکانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : سال های گذشته در حوزه دفاتر اسناد رسمی تلاش های بسیاری صورت گرفته است به طوری که کارها به نحو دقیق ، سریع و با اتقان کامل انجام می شود و مردم در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ارائه خدمات اسنادی متوجه شده اند که امروز شرایط کاملاً با گذشته متفاوت شده است.
وی گفت : در گذشته باید مکاتبات و اقدامات کاغذی و دفتری بسیاری در دفترخانه ها صورت می گرفت که اشتباهات و تخلفاتی نیز در رابطه با تنظیم اسناد یا احیاناً جعل هویت افراد وجود داشت که خوشبختانه امروز این تخلفات به کلی از بین رفته و بسیاری از این فرآیندها اصلاح شده است.
تویسرکانی با بیان اینکه دفترنویسی در دفاتر اسناد رسمی حذف شده است ، افزود: مکاتبات میان ادارات ، سازمان ثبت اسناد و دفترخانه ها اکنون در محیط مجازی انجام می شود و بررسی های مربوط به سوابق مالکیتی اشخاص به شکل الکترونیکی صورت می گیرد .
وی گفت : در رابطه با اجرای احکام دستگاه قضایی برای ممنوع المعامله کردن اشخاصی که متخلف یا مجرم هستند یا در رابطه با شناسایی اقدامات و معاملات اشخاصی که احیانا در مظان اتهام و جرم قرار می گیرند ، خوشبختانه به جهت برخورداری از سیستم های الکترونیک و ورود سوابق سازمان ثبت به بانک های اطلاعاتی ، این کار که در گذشته تقریباً غیرممکن شده بود و مکاتبات وسیع و گسترده مجموعه دفاتر نمی توانست به نحو دقیق و صریح، ابلاغ و اجرا شود ، امروز به شکل متمرکز و سریع انجام می شود.
معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد : طبیعتاً افرادی هم که در رابطه با دفترخانه های جدید به کار گرفته می شوند علاوه بر احراز صلاحیت و احراز شرایط قانونی حتماً باید قبل از شروع به کار ، آموزش های لازم را ببینند و برنامه ریزی کرده ایم که این افراد تخصص های لازم را داشته باشند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : آمارها هم به صورت سه ماهه و هم به صورت شش ماهه ارائه می شود و در سه ماهه ابتدای امسال 98 درصد از خدمات ثبتی که به مردم ارائه داده ایم از طریق سیستم های الکترونیک بوده است و مردم در مراجعات به واحدهای سازمان ثبت و ارائه خدماتی که انجام می شود ، چه در حوزه دفاتر اسناد رسمی و چه در حوزه ثبت شرکت ها و مؤسسات ، ثبت اختراع ، علایم تجاری ، نشانه های جغرافیایی و همین طور درباره ثبت املاک فرآیندها اصلاح شده و از طریق سیستم ها به شکل الکترونیک ارائه می شود.
تویسرکانی افزود : تبدیل کردن شیوه های سنتی و دفتری و یا تبدیل اسناد مالکیتی منگوله دار قدیم به اسناد تک برگی یا استخراج مجموعه بانک های اطلاعاتی به عنوان خروجی خدمات و همین طور اطلاع رسانی متمرکز که صورت می گیرد حکایت از این دارد که یک عقبه بسیار گسترده ای در سازمان ثبت که 100 سال سابقه دفتری و کاغذی دارد ، خوشبختانه امروز به شکل الکترونیک داده آمایی شده و در بانک های اطلاعاتی ذخیره سازی شده است .
کارها با استفاده از سیستم های دقیق شفاف سازی صورت گرفته و ارائه خدمات به نحو دقیق و سریع انجام می شود .
وی گفت : بدیهی است که این روش ها خطاها را به شدت کاهش می دهد و جلوی سوء استفاده ها و ارتکاب جرایم و تخلفات به شکل چشمگیری گرفته می شود.
 

نظر شما