شناسهٔ خبر: 26796471 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سواحل کشور نیاز به طرح مدیریت یکپارچه دارد

نوشهر - ایرنا - معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشورگفت : تنها راه جلوگیری از تخریب مناطق ساحلی کشور، اجرای طرح مدیریت مناطق یکپارچه ساحلی با همکاری ساکنان مناطق ساحلی و نیز مسئولان دستگاههای اجرایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، محمدرضا الله یار در دومین روز از بیست و هفتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی ، سواحل و بنادر و کمیته ساماندهی مدیریت سواحل استان مازندران در نوشهر افزود : در قانون پنچ ساله سوم ، ‌چهارم و پنجم توسعه طرح جامع ساحلی مصوب شده که این طرح نیز بخشی از طرح مطالعات یکپارچه ساحلی است که از اوایل دهه 80 شروع شده است .
وی اظهار داشت: در طرح مطالعات یکپارچه ساحلی حدود 18 ارگان مرتبط و نهادهای نظامی و انتظامی همکاری دارند و این طرح در سه مرحله باید اجرایی شود و حتی از طریق شورای عالی معماری شهرسازی نیز به این دستگاه ها ابلاغ شده است .
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت : در این طرح مکانیزیم هایی برای ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است و حتی به مسائل محیط زیست،‌ پدافند غیرعامل ، سیاسی و امنیتی و ظرفیت های دریایی نیز توجه شده است .
الله یار با اشاره به اینکه این طرح، محدوده ساحلی به عمق شش تا 10 کیلومتری دریا را در نظر گرفته است ،گفت : امروز باید برای حفظ مناطق ساحلی تلاش های بیشتری صورت گیرد و ضمن اینکه تاکنون در شناخت پدیده های دریایی نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزود: کمیته ساماندهی سواحل نیز از دیگر اقداماتی است که در استان های ساحلی شکل گرفته و البته باید در این حوزه ، نیز فرهنگ سازی شود تا مردم از ابعاد مختلف طرح مدیریت یکپارچه ساحلی آگاهی یابند.‌
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز اعلام کرد: تاکنون تعداد 458 سازه ساحلی و دریایی در سواحل استانهای شمالی کشور شناسایی شده که 259 سازه فاقد مجوز است.
حمید خلیلی در نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی ، سواحل و بنادر و کمیته ساماندهی مدیریت سواحل استان مازندران در نوشهر افزود : 138 مورد از این سازه ها تخریب شده ، 32 مورد مجوز آنان منقضی شده و 29 مورد هم دارای مجوز هستند.
وی گفت : از این تعداد هم 330 مورد در مازندران، 104 سازه در گیلان و 24 مورد نیز در استان گلستان وجود دارد.
مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوری کشور خاطر نشان کرد : از تعداد سازه های تخریبی، 127 مورد در مازندران 10 مورد در گیلان و یک مورد در گلستان وجود داشته است.
خلیلی با بیان اینکه بیشترین درصد مالکیت سازه های سواحل شمالی کشور مربوط به بخش خصوصی است، گفت : 22 درصد از ساخت و سازهای غیر مجاز استانهای شمالی کشور دولتی و بقیه بخش خصوصی هستند.
وی خاطر نشان کرد : براساس نوع کاربری هم 91 درصد سازه های سواحل شمالی را سازه های تفریحی و مابقی تجاری، شیلاتی و صنعتی تشکیل می دهد
وی ادامه داد: 94 درصد از سازه های غیرمجاز در مازندران ، 84 درصد در گیلان و 42 درصد در استان گلستان در بخش گردشگری استفاده می شوند.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور خواستار عدم تخصیص تسهیلات برای سازه های غیر مجاز شد و اظهار داشت: در 3 استان شمالی نیز باید شعب اختصاصی و کمیته های ساماندهی سواحل نیز با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شود و همچنین نقشه حدنگار (کاداستر) هرچه سریعتر برای مشخص شدن حدود تصرفات استخراج شود.
خلیلی افزود : همچنین در سال های اخیر مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور(ICZM) با موضوع کمیته ساماندهی و مدیریت در هشت استان ساحلی کشور به ریاست استانداران و دبیری مدیران کل بنادر و دریانوردی استان های ساحلی ابلاغ شده است.
بیست و هفتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل و بنادر، کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان مازندران با عنوان شورای حفظ حقوق بیت المال استان های شمالی از روز گذشته باحضور کارشناسان در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر آغاز شده و امروز هم ادامه دارد.
بررسی میزان همکاری سازمان های دولتی، مراجع قضایی ، نیروهای مسلح ، شهرداری ها با سازمان بنادر و دریانوردی،‌ بررسی تحقق مصوبه کارویژه مرز شورای امنیت ملی مبنی بر ایجاد شعب تخصصی از سوی قوه قضائیه به منظور تسریع در رسیدگی به جرائم دریایی و جلوگیری از اطاله دادرسی ، ساخت و بهره برداری از سازه ها و تاسیسات دریایی از سوی دستگاههای دولتی ، نظامی ، انتظامی ، مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی ، شهرداری ها و بخش خصوصی از مهم ترین اهداف این نشست اعلام شده است.
7078/ 1602/ /1295/

نظر شما