شناسهٔ خبر: 26796287 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دکتر واعظی در پایان جلسه هیات دولت:

فقط شخص رئیس جمهور درخصوص تغییرات احتمالی کابینه تصمیم می گیرند

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان جلسه هیات دولت درباره تغییرات احتمالی در کابینه اظهارداشت: بعد از خروج آمریکا از برجام و موضوع بازگشت تحریم ها و از آن مهم تر جنگ روانی که با ارائه اطلاعات و تبلیغات غلط به راه انداخته اند و فشارهایی که سعی می کنند به ملت ایران تحمیل کنند، با شرایط جدیدی مواجه ایم و لذا نیازمند آن هستیم که اعضای محترم کابینه با توجه به شرایط جدید، امور را تنظیم کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،  دکتر محمود واعظی روز چهارشنبه گفت: جلسه ای که روز یکشنبه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد، بسیار جلسه خوبی بود. رئیس جمهور و اعضای دولت از حمایت ها و همین طور مطالب بسیار مهمی که ایشان در آن جلسه در ارتباط با وظایف دولت در شرایط حال حاضر کشور تبیین کردند، تشکر نمودند. تاکید ایشان و اطمینان خاطری که به دولت دادند و فرمودند که مطمئنم این دولت می تواند از این مرحله به خوبی و با شجاعت عبور کند، بسیار مهم بود.

وی افزود: همه اینها می طلبد که برخی اعضای کابینه که آقای رئیس جمهور آنان را برای شرایط عادی انتخاب کردند، تغییر کنند. آقای دکتر روحانی در حال بررسی گزینه های مختلف هستند تا در فرصت مناسب برخی تغییرات اعمال شود. این تغییرات شامل تیم اقتصادی دولت هم می شود اما این مسئله را که چند نفر و چه کسانی تغییر کنند، فقط شخص رئیس جمهور اطلاع دارند و تصمیم می گیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه بالاخره از طرف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تماس گرفته می شود تا مذاکره انجام شود، تصریح کرد: اولا تردیدی نداریم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و از 40 سال قبل، آمریکایی ها همواره نظام جمهوری اسلامی و این حکومت را به دلیل اسلامیت و استقلالش نپذیرفتند.

دکتر واعظی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همه امکانات و اختیارات این کشور در دست آمریکایی ها بود، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به روشهای مختلف تلاش کردند تا وضعیت را به قبل بازگردانند. فرق آقای ترامپ با دیگر روسای جمهوری آمریکا این است که ایشان چون سیاستمدار حرفه ای نیست، مطالبش را صریح می گوید.

وی تصریح کرد: واضح است که امروز آمریکایی ها همچنان در حال تلاش برای شکست انقلاب و نظام اسلامی هستند و یک اتاق جنگ روانی در خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا تاسیس کرده اند اما در ایران با ملتی مواجه ایم که فهیم هستند؛ مردم ایران ممکن است مطالباتی از دولت و قوا و دستگاههای مختلف داشته باشند، ولی وقتی آمریکا می خواهد برای مردم ایران تصمیم بگیرد، طبیعی است که مردم تصمیم خودشان را می گیرند و تحت تاثیر این مسائل قرار نمی گیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اینکه گفته شده بالاخره ایرانی ها مجبور می شوند با آمریکایی ها تماس بگیرند، تاکنون که برعکس بوده است. در سفر سال گذشته آقای رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این ترامپ بود که 8 بار تماس گرفت برای اینکه با دکتر روحانی ملاقات و صحبت کند و نتیجه نگرفت؛ این خیلی با حرفهایی که زده می شود، تفاوت دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران سیاست بسیار شفافی دارد و در رابطه با آمریکا هم موضع ما مشخص است. ویژگی های این نظام و مردم این است که زیر بار اینگونه فشارها نمی روند.

دکتر واعظی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط پیش رو که بی شباهت به شرایط جنگی نیست، نقشه راه مشخصی تدوین شده و آیا فرمانده واحدی برای تیم اقتصادی دولت معین شده است؟ ، اظهار داشت: در ارتباط با نقشه راه از حدود دو ماه، قبل یعنی همان زمانهایی که مطمئن شدیم آمریکا از برجام خارج خواهد شد، آقای رئیس جمهور دستور دادند گروهی با محوریت سازمان برنامه و بودجه سناریوهای مختلفی را طراحی و تنظیم کنند که سه سناریو تدوین شده است.

وی تصریح کرد: این گزینه ها در ستاد اقتصادی دولت مورد بحث واقع شده و پخته خواهد شد و سپس در جلسات نشست مشترک هماهنگی اقتصادی سه قوه که طبق دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است، به بحث گذاشته خواهد شد. در همین ارتباط مطالبی که روز یکشنبه از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تدوین نقشه راه و مشخصا در عرصه اقتصادی بیان شد، مدنظر دولت است و عملیاتی خواهد شد و در همین چارچوب فرمانده واحدی نیز برای تیم اقتصادی معین می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در واکنش به این سوال که با توجه به نظر مشورتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای نگهبان، درباره لایحه موسوم به FATF، نامه رئیس جمهور به دبیر شورای نگهبان حاوی چه نکاتی است؟ ، خاطرنشان کرد: بحث دولت FATF نیست، این اشتباهی است که در اذهان مطرح می شود. برخی از این لوایح مربوط به دولت دهم است که 4 لایحه را تنظیم و به مجلس فرستادند.

دکتر واعظی ادامه داد: دولت امروز بیشتر به دنبال بررسی همین 4 لایحه است. مجلس کار بررسی این لوایح را شروع کرده و دارد پیش می رود. لذا فکر می کنیم باید این مسیر طی شود. نامه ای که آقای محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از "طرف" امضا کرده و فرستاده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. بخشهایی از مطالبی که در این نامه مطرح شده، ارتباطی به مجمع ندارد و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است. کار عجولانه ای شده بود که پخته نبود و آقای رئیس جمهور پاسخ آن را دادند.

وی درباره جمع بندی جلسه امروز هیات دولت گفت: در شرایط فعلی به طور طبیعی یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه است، انسجام در داخل دولت است و اینکه توجه بیشتری صرف این مساله شود که مردم از نظر اقتصادی تحت فشار و آسیب نباشند. باید همه بخشهای دولت به این مساله توجه ویژه کنند.

نظر شما