شناسهٔ خبر: 26795423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در همایش مرز‌های علوم ریاضی؛

چهر‌ه‌های ماندگار ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تقدیر شدند

برنامه بزرگداشت عباداله محمودیان با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه، اساتید و دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی، برنامه بزرگداشت عباداله محمودیان عصر روز دوشنبه ۲۵ تیرماه سال جاری با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، اساتید و دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این مراسم رشتچیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با ارائه سخنانی گفت: امروز افتخار است در مجلسی شرکت کنیم که در نکوداشت عبداله محمودیان، چهره ماندگار ریاضیات کشور تشکیل شده است. تقدیر از استادان و پیشکسوتان یک رشته از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه هم تلاش‌های مستمر نسلی را ارج می‌نهیم و هم به نسل جدید قدرشناسی از زحمات و خدمات را یادآور می شویم.

وی افزود: گرچه حرفه تعلیم و تربیت و پژوهش تعطیل بردار نیست، ولی در هر یک از نقاط عطف و به هر بهانه‌ای تکریم و تقدیر از اساتید مغتنم است.

رشتچیان اظهار داشت: معلمان و اساتید همواره در خط مقدم اصلاحات و تحولات آموزشی و پژوهشی هستند و همکار عزیز دکتر محمودیان یکی از شاخص‌ترین آن‌ها در این دانشگاه است. بی شک ایشان یکی از افرادی هستند که فرهنگ پژوهش را در رشته ریاضی و در دانشکده علوم ریاضی این دانشگاه نهادینه کردند و جمع حاضر که تعدادی از همکاران، دوستان و دانشجویان ایشان را به عنوان مدعو و سخنران دربردارد خود گواه این مدعاست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه افزود: کارنامه علمی شاخص، فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی فراوان و مسئولیت‌های مدیریتی خاص همه و همه مواردی هستند که افرادی نظیر محمودیان را در خانواده شریف و خانواده ریاضی کشور به الگو و نماد تبدیل میکنند و بدیهی است که دانشگاه صنعتی شریف نیز همواره به حضور ایشان در این دانشگاه افتخار کرده و خواهد کرد.خوشحالم که در این گردهمایی به جنبه‌های مختلف فعالیت‌های علمی و آموزشی ایشان پرداخته میشود و اطمینان دارم که چنین مجالسی راهگشای نسل جوان برای ادامه راه خواهد بود.

وی در پایان سخنانش خطاب به محمودیان گفت: امیدوارم همان گونه که تاکنون منشأ خیر و تعالی علم در دانشگاه و کشور بوده اید کماکان و برای سالیان طولانی در عین سلامت، جامعه علمی کشور را از برکات وجود خود بهره‌مند سازید. خانواده شریف به اعضایی، چون شما میبالد و حضور شما در دانشگاه همواره منشأ خیر و مایه دلگرمی همکاران و مسئولین خواهد بود.

در ادامه برنامه برخی از اساتید که دوران دانشجویی خود در دانشگاه صنعتی شریف را با محمودیان گذرانده بودند به بیان بخشی از تحقیقات و دستاورد‌های علمی استاد در حوزه ریاضی و همچنین خاطرات دوران دانشجویی خود با استاد پرداختند.

عبادالله محمودیان متولّد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۲ در زنجان، محقق و استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است. او از مؤسسان انجمن رمز ایران است.

وی در سال ۱۳۴۴ دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران به پایان رسانده و در سال ۱۳۴۷ در دانشگاه شیراز مدرک کارشناسی ارشد اخذ نمود. در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پنسیلوانیا را گذراند. او از سال ۱۳۶۲ تاکنون استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف است.

رییس انجمن ریاضی ایران از سال ۱۳۸۲ به مدت ۳ سال، رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳، عضو کمیته ملی المپیاد ریاضی ایران و عضو اجرایی دوره علمی ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸، عضو کمیته المپیاد کامپیوتر ایران (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳)، عضو کمیته المپیاد ریاضی ایرانو عضو اجرایی دوره‌های علمی (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸) و همچنین کمیته ملی المپیاد کامپیوتر ایران، (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳)، از جمله مسئولیت‌های اجرایی و فعالیت‌های علمی ایشان است.

از جوایز و افتخارات  محمودیان می‌توان به استاد برجسته کشور (جایزه طباطبایی) در سال ۱۳۹۰، چهره ماندگار ریاضی ایران در سال ۱۳۸۹، دریافت جایزه بین‌المللی خوارزمی برای پژوهش بنیادی و استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۸۲، پژوهشگر نمونه دانشگاه در سال ۱۳۸۱، عضو فرهنگستان علوم از سال ۱۳۸۰ و استاد نمونه دانشگاه در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۶ اشاره کرد.

عضویت در هیئت تحریریه بولتن انجمن ریاضی ایران در خلال سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸، فرهنگ و اندیشه ریاضی در طی سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲، مجری بیش از ده طرح پژوهشی، ارائه بیش از ۹۰ مقاله به زبان انگلیسی و فارسی، داوری مقاله برای بیش از ۱۰ مجله معتبر ریاضی بین المللی، عضویت در هیأت تحریریه ۴ مجله ریاضی داخلی و خارجی تألیف چندین مقاله و کتاب به زبان فارسی، یک جلد کتاب به زبان انگلیسی و داوری مقالات متعدد برای مجلات ریاضی و شرکت در بیش از ۴۰ کنفرانس بین‌المللی ریاضی برای ارائه مقاله و سخنرانی از دیگر توفیقات علمی ایشان است.

نظر شما