شناسهٔ خبر: 26795358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

برندگان اصلی جام جهانی

صاحب‌خبر -

ه گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از 90، شاید در نگاه اول ابراز احساسات کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی صرفا ناشی از ملی‌گرایی آتشین او تلقی شده باشد اما وقتی با فاصله مناسب از آن شب به اتفاقات می‌نگریم، متوجه می‌شویم خانم کیتاروویچ و آقای ماکرون هم مانند بسیاری دیگر از سیاستمداران از نمد فوتبال کلاه گرم آینده خودشان را بافتند. زوم دوربین روی اشخاص اول سیاسی کرواسی و فرانسه، قطعا بر محبوبیت آن‌ها می‌افزاید و البته جایگاه سیاسی‌شان را تثبیت می‌کند پس بیراه نیست اگر ادعا کنیم برنده بلندمدت جام‌جهانی ۲۰۱۸ کسی نبود غیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی و البته ولادیمیر پوتین.

کیتاروویچ؛ آغوشی که به سوی آینده درخشان باز شد

ابراز احساسات خاص خانم رئیس جمهور کرواسی روی سکوها، اختتامیه جالبی برای جام بیست و یکم رقم زد. او وقتی روی سکوها در حال در آغوش گرفتن بازیکنان کرواسی بود، احتمالا می‌دانست تا چه اندازه از نگاه دوربین‌ها برای انتخابات سال آینده کشورش شخصیتی موجه و مردمی جلوه خواهد کرد. گروه ملی‌گرای او نتوانسته فکری به حال درصد بالای بیکاری در کشور منطقه بالکان کند و حالا شاید شور خانم رئیس جمهور نگاه‌های منفی را تعدیل و او را به قهرمان فداکار کشور کرواسی معرفی کند. در واقع در انتخابات ریاست جمهوری کرواسی در سال آینده مشخص خواهد شد بالا و پایین پریدن‎‌های او در تمام طول جام بیست و یکم چقدر موثر بوده است!

ماکرون؛ سوار بر موج قهرمانی

رئیس جمهور فرانسه برخلاف کیتاروویچ، دغدغه انتخاب شدن ندارد چون سال گذشته در رقابتی نزدیک با یک راست‌گرای افراطی به نام ماری لوپن، پرچم چپ‌ها در کشور سوسیالیسم زده فرانسه بالا نگه داشت و پس از دوگل، پمپیدو، ژیسکاردستن،میتران، شیراک و سارکوزی و اولان، مرد اول جمهوری پنجم فرانسه نام گرفت. این قهرمانی و در بوق و کرنا کردن ماجرایی مانند همزیستی مسالمت‌آمیز سیاه‌های مهاجر با سفیدهای فرانسوی،او را کاتالیزور همبستگی در فرانسه جلوه می‌دهد و طبیعتا بر میزان مشروعیش افزوده می‌شود. در شرایطی که جناح سیاسی مخالف ماکرون بر طبل نژادپرستی و بستن مرز روی خارجی‌ها می‌کوبد، او با یاد گرفتن یک مدل رقص از سیاه‌پوست مهاجر فرانسوی در رختکن فرانسه قلب کشور پرمهاجر را ربود و فعلا تمام فرانسه با اوست.

پوتین؛ سود یک میزبانی خوب

ضلغ سوم برنده‌های سیاسی جام، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نام دارد.محبوبیت عمده او همراه میزبانی مناسب روسیه از جام‌جهانی ۲۰۱۸، بیش از پیش قدرت کرملین‌نشین‌ها را نشان داد و به نوعی می‌توان احیاگر امپراطوری روسیه را برنده اصلی جام دانست. پوتین که به زعم عده‌ای پس از لابی قدرتمندانه با بلاتر، رئیس فیفا، میزبانی جام‌جهانی ۲۰۱۸ را از چنگ مدعیانی مانند انگلیس درآورد با خوش‌شانسی در زمان اولین میزبانی بزرگ روسیه در فوتبال مرد اول سیاسی کشورش بود و اتفاقا با اقداماتی نظیر مصاحبه‌های خاص و تمجید از فیفا از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد!

نظر شما