شناسهٔ خبر: 26794302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۶۳۴ خانوار زیرکوه مستمری بگیر بهزیستی هستند

رئیس اداره بهزیستی زیرکوه با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ خانوار زیرکوهی تحت پوشش این نهاد هستند، گفت: از این تعداد ۶۳۴ خانوار از بهزیستی مستمری ماهیانه و خدمات غیرمستمر دریافت می کنند و مابقی تنها از خدمات غیرمستمر بهره مند می شوند.

صاحب‌خبر -

محمد بارانی به خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: حوزه توانبخشی بهزیستی زیرکوه به یک هزار و ۲۶۷ معلول و سالمند خدماتی از قبیل کمک هزینه درمان، کمک هزینه تحصیل، ایاب و ذهاب، کمک بلاعوض مسکن، کمک خرید جهیزیه، مناسب سازی مسکن، محل کار و اتومبیل، ایجاد اشتغال، پراخت کمک هزینه حق پرستاری و نگهداری و ... ارائه می دهد که در سال گذشته بالغ بر 4 میلیارد و 94 میلیون و 28 هزار و 768 ریال در این زمینه هزینه شده است.

 

وی، با اشاره به اینکه از این تعداد 332 نفر معلول ذهنی، 363 نفر معلول جسمی حرکتی، 219 نفر معلول بینایی، 191 نفر معلول شنوایی و 110 نفر معلول اعصاب و روان هستند، گفت: سه مرکز غیردولتی در حوزه توانبخشی وجود دارد که در مجموع 76 معلول و سالمند از خدمات این مراکز از قبیل آموزش، نگهداری و توانبخشی بهره‌مند می شوند، که در سال گذشته بالغ بر سه میلیارد و 80 میلیون ریال یارانه دولتی به این مراکز پرداخت شده است

 

بارانی گفت: حوزه اجتماعی بهزیستی زیرکوه به 300 زن سرپرست خانوار و 60 یتیم خدماتی از قبیل ودیعه مسکن، کمک به زنان و دختران در معرض آسیب، کمک به سلامت جسمی زنان، پرداخت شهریه و کمک هزینه غذای گرم به مهدکودک ها، پرداخت کمک هزینه نگهداری، کمک هزینه تحصیل، کمک هزینه درمان، ایجاد اشتغال و ... ارائه می دهد، که در سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد و 38 میلیون و 173 هزار ریال در این زمینه هزینه شده است.

 

این مسئول ادامه داد: حوزه اجتماعی در بخش غیر دولتی، دارای 40 مهدکودک با ظرفیت یک هزار و ۱۵۰ کودک، یک مرکز نگهداری فرزندان دختر بی سرپرست با ظرفیت 16 نفر و یک کلینیک مددکاری است که در سال گذشته بالغ بر 9 میلیارد و 328 میلیون و 862 هزار و 726 ریال جهت ارائه خدمات نگهداری، آموزشی، مددکاری و مشاوره به آنها یارانه دولتی پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال پایدار از جمله راه های توانمندسازی، استقلال و خودکفایی معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجویان است، گفت: بهزیستی در سال گذشته برای 53 نفر از جامعه هدف اشتغال در زمینه هایی چون کشاورزی، دامپروری، پوشاک، عطاری، لباس فروشی، سوپر مارکت، پارچه فروشی و ... ایجاد کرده که بالغ بر 5 میلیارد و 820 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

 

وی در این خصوص تشریح کرد: از این تعداد 34 نفر معلول مبلغ 3 میلیارد و 750 میلیون ریال، 9 زن سرپرست خانوار 840 میلیون ریال و 10 نفر معتاد بهبود یافته یک میلیارد و 230 میلیون ریال تسهیلات اشتغال دریافت ‌کردند.

نظر شما