شناسهٔ خبر: 26793603 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شعله های جنگ تجاری آمریکا در دامن جنوب شرق آسیا

کوالالامپور - ایرنا - برخی صاحبنظران و کارشناسان روابط بین الملل هشدار می دهند: جنگ تجاری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، علیه چین به راه انداخته است کل منطقه جنوب شرق آسیا را نیز درگیر خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این کارشناسان حتی معتقدند جنگ تجاری علیه چین و اتحادیه اروپا نه تنها بر اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا بلکه در شرایط امنیتی دریای چین جنوبی و کل اقتصاد جهان از جمله خاورمیانه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
بر این اساس، تایوان ، کره جنوبی و 10 کشور مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و فیلیپین درمنطقه جنوب شرق آسیا ، که صادر کننده اصلی کالاهای واسطه ای به چین هستند از جنگ تجاری ایجاد شده آمریکا علیه پکن آسیب خواهند دید.
بخشی از «کالاهای واسطه ای» شامل تراشه های نیمه هادی و صفحه نمایش است که این اجزا معمولا در کشورهای مختلف جنوب شرق آسیا تولید می شوند تا پس از صادرات به چین بر روی محصولاتی مانند تلفن های همراه و رایانه منتقل و این کالاها پس از تولید به به مقصد آمریکا دوباره صادرات شود.
طبق این گزارش این کالاها عمدتا پس از صادرات به چین در آن جا مونتاژشده و پس از تکمیل مراحل تولید به آمریکا صادرات مجدد می شوند.
اکنون با تعرفه های گمرکی که آمریکا به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور علیه کالاهای چینی اعمال می کند در واقع این بخش ازکالاهای چینی که از مبدا کشورهای منطقه تهیه و تولید می شوند به شدت در این جنگ تجاری آسیب می بینند.
گرت لدر Gareth Leather کارشناس اقتصادی منطقه جنوب شرق آسیا در تارنمای دولتی و چند رسانه ای سی ان بی سی استرالیا گزارش داد: جنگ تجاری آمریکا- پکن ضربه بدی بر اقتصاد کشورهای یاد شده وارد می کند، زیرا آنها ناگزیر از کاهش صادرات خود به چین می شوند.
این گزارش حاکی است: در مجموع جنگ تجاری که ترامپ علیه چین به راه انداخته کل منطقه جنوب شرق آسیا را درگیر خواهد کرد.
وی افزود: مبارزه تجاری ترامپ علیه بزرگترین اقتصاد جهان و آسیا عجیب و غریب و بسیار عظیم است. بنابراین شعله های جنگ دامن سایر کشورها را نیز در منطقه خواهد گرفت.
طبق این گزارش، تحلیلگران می گویند آمریکا با یکجانبه گرایی تجاری به بهانه حراست از امنیت اقتصادی این کشور، منافع مردم آمریکا و حفظ فرصت های شغلی برای آمریکایی ها در حال فشار آوردن بیشتر نه تنها به چین بلکه تمام اقتصادهای بزرگ در دنیا در عرصه تجاری است.
رئیس جمهوری آمریکا حتی تهدید کرده است تعرفه 20 درصدی بر واردات خودروهای مونتاژ شده در اتحادیه اروپا وضع می کند.
آمریکا و چین نیز سه بار با یکدیگر مذاکره کردند تا نهایتا این توافق حاصل شد که طرفین تعرفه بر روی کالاهای یکدیگر را تعلیق کنند اما یک ماه پس از آن، آمریکا اعلام کرد روی 50 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه 25 درصدی وضع کرده است و چین هم تلافی و مقابله به مثل کرد.
طبق این گزارش هنوز آمریکا فهرست کالاهای وارداتی چین را که مشمول تعرفه های تجاری گسترده می شوند، اعلام نکرده است اما گفته می شود کالاهای الکترونیکی در صدر این فهرست هستند که مراحل اولیه تولید عمده این اقلام در کشورهای جنوب شرق آسیا کلید زده می شود.

** تاثیر بر بازارهای ارز جنوب شرق آسیا
از این رو بازارهای رایج ارزهای خارجی در جنوب شرق آسیا در روزهای گذشته تاثیر منفی از موضوع جنگ تجاری آمریکا علیه چین گرفته اند.
به گزارش رسانه های منطقه ای ، ارزش دلار سنگاپور به عنوان ارز ملی سنگاپور در هفته گذشته 1.5 درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته در برابر دلار آمریکا افت پیدا کرد و هر یک دلار آمریکا برابر 1.3567 دلار سنگاپور بود.
'بات' پول ملی تایلند نیز در این مدت 6 دهم درصد نسبت به دلار آمریکا در مدت مشابه سال 2017 افت ارزش داشت و هر دلار آمریکا 32.73 فروش رفت.
سایر ارزهای رایج کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله رینگیت مالزی و روپیه اندونزی نیز نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دادند و با کاهش ارزش نسبت به اوراق سبز داشتند.
کارشناسان اقتصادی در رسانه های مختلف جنوب شرق آسیا همچنین هشدار دادند در صورتی که جنگ تجاری میان دو اقتصاد برتر جهان شعله ور شود ، آثار منفی آن به سرعت تمام بازارهای آسیایی از جمله جنوب شرق آسیا را دربر خواهد گرفت.

** جنگ تجاری آمریکا علیه اتحادیه اروپا
از سوی دیگر اتحادیه اروپا که به تازگی در حیطه جنگ تجاری آمریکا قرار گرفته است با نگاه به شرق در دیپلماسی فعال اقتصادی درصدد ایجاد توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه جنوب شرق آسیا از یکسو و با تک تک کشورهای دهگانه این بلوک اقتصادی از سوی دیگر است .
ناظران منطقه ای معتقدند اتحادیه اروپا از یکسو و 'آسه آن' به عنوان دو قدرت اقتصادی در دو قاره درتلاش هستند تا با گام های موثر خود راهکارهای سازنده ای در قبال جنگ تجاری که واشنگتن به راه انداخته و بنیانهای اقتصادی جهان را هدف قرار داده ، پیدا کنند.
لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور در هفته جاری با سفری چند روزه به فرانسه و پس از دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور گفت دو قدرت اقتصادی در اروپا و آسیا درصدند تا برخلاف جنگ تجاری به راه افتاده کنونی، برای توسعه روابط تجاری میان خود همکاری های اقتصادی را گسترش دهند.
هسین لونگ که کشورش رئیس دوره ای آسه آن و هماهنگ کننده روابط این اتحادیه با اتحادیه اروپاست اظهار امیدواری کردکه دوطرف بتواند به یک توافقنامه آزاد تجاری دست یابند.
هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور پیشتر اعلام کرده بود که جنگ تجاری ایجاد شده در جهان به نفع هیچ یک از طرفین نیست .
کشورهای مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس و ویتنام اعضای اتحادیه جنوب شرق آسیا هستند که محور فعالیت های اقتصادی آنها بر مبنای توسعه روابط تجاری میان اعضا و سایر کشورهای مختلف جهان است.
نخست وزیر سنگاپور به عنوان رئیس آسه آن و دیگر مقام های مختلف این کشورها پیشتر اظهار کردند که جنگ تجاری ایجاد شده آثار منفی بر اقتصاد این کشور های جنوب شرق آسیا خواهد گذاشت.
اتحادیه اروپا همچنین علاوه بر آسه آن در پی ایجاد توافقنامه های تجارت آزاد با تک تک اعضای آسه آن است.
' ماریا کاستیلو فرناندز' Maria Castillo Fernandez سفیر اتحادیه اروپا در مالزی روز گذشته ابراز امیدواری کرد که دولت پاکاتان هاراپان به رهبری ماهاتیر محمد از گفت و گوها برای ایجاد توافقنامه تجارت آزاد میان دو طرف که بزودی آغاز می شود، استقبال کند.
به گفته وی ، اتحادیه اروپا پیشتر با ویتنام و سنگاپور دو کشور دیگر حوزه جنوب شرق آسیا قرارداد توافقنامه آزاد تجاری امضا کرده و گفت وگوها را با کشورهای فیلیپین و اندونزی برای ایجاد این قرارداد درحال پیگیری دارد که درصدد هستیم مالزی نیز به این جریان بپیوندد.

** جنگ تجاری تاثیر در وضعیت امنیتی منطقه
دکتر زید احمد تحلیلگر منطقه جنوب شرق آسیا در مرکز تحقیقات دانشگاه مالایا مالزی در گفت و گو با ایرنا گفت : جنگ تجاری آمریکا علیه چین نه تنها در اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا تاثیر سوء دارد بلکه برای منطقه به ویژه کشورهایی که منافع مستقیمی در دریای جنوبی چین دارند نیز نوعی تهدید امنیتی محسوب می شود.
وی در مورد تاثیر این جنگ تجاری در خاورمیانه نیز گفت: به دلیل حجم بالای تجارت در شرق و جنوب شرق آسیا، در صورتی که هر نوع نزاعی در دریای جنوبی چین و یا تنش های شدید اقتصادی ایجاد شود این موضوع بر اقتصاد تمام جهان حتی خاورمیانه نیز تاثیر خواهد گذاشت زیرا چین اکنون با تمام کشورهای جهان روابط تجاری گسترده دارد.
این تحلیلگر بین المللی و منطقه جنوب شرق آسیا تاکید کرد: تمام کشورهای این حوزه باید در مورد هرگونه اقدام که منجر به افزایش تنش ها در این حوزه به ویژه آبراه استراتژیک دریای جنوبی چین می شود، اعتراض کنند به ویژه گسترش فعالیت های نظامی تحت هر عنوانی (اعم از اقتصادی و سیاسی ...) در این پهنه آبی توسط هر کشوری که باشد اقدامی تحریک آمیز است.
وی از همه کشورهای این منطقه خواست تا همکاری ها را برای مصون نگه داشتن منطقه از هر نوع تنش و منازعات احتمالی افزایش دهند.
آساق**1599 *81663**

نظر شما