شناسهٔ خبر: 26793547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عفو بین الملل:

ائتلاف آمریکایی درحفظ جان غیرنظامیان سوری کوتاهی کرده است

تهران-ایرنا- سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای با نادرست دانستن گزارش های ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا درباره انجام اقدامات لازم برای حفظ جان غیر نظامیان سوری در حملات هوایی، تاکید کرد ائتلاف در این زمینه کوتاهی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، عفو بین الملل در بیانیه ای ائتلاف بین المللی را به کوتاهی در حفاظت از جان غیر نظامیان در حین عملیات نظامی متهم کرد و نوشت: ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق و سوریه به رهبری آمریکا مسئولیت خود در قبال کشتار مردم رقه سوریه در حملات هوایی انکار می کند.
طبق گزارش این سازمان، ائتلاف بین المللی که مدعی مبارزه با گروه تروریستی داعش است احتیاط های لازم را برای حفظ جان غیر نظامیان در زمان حمله به پایگاه های این گروه تروریستی در استان رقه در نظر نگرفته است.
این سازمان اعلام کرد که ائتلاف بین المللی به ریاست آمریکا تلاش های لازم را تحقیق درباره موارد کشته شدن غیر نظامیان در عملیات نظامی انجام نمی دهد و آمارهایی را که از سوی سازمان های حقوق بشری در خصوص شمار قربانیان غیرنظامی منتشر می شود، قبول ندارد.
در این بیانیه آمده است که ائتلاف بین المللی تا ماه جولای 2018 (تیر- مرداد) حمله خود را به یک مدرسه در منطقه «المنصوره» در شمال شرق رقه در مارس (اسفند -تیر ماه) 2017 و کشته شدن 40 غیرنظامی، انکار می کرد.
عفو بین الملل خاطر نشان کرد که ائتلاف بین المللی در گزارش های خود به برخی مسایل اصلی از جمله مناطق مورد حمله و تحقیق از شاهدان محلی در این مناطق نمی پردازد.
این سازمان همچنین تاکید کرد که ائتلاف بین المللی در رقه و موصل هیچ گزارشی از شاهدان محلی تهیه نکرده است.
طبق این گزارش در جریان نبردهایی که طی هفت سال گذشته با گروه تروریستی داعش در شهر رقه صورت گرفته است گاهی 90 درصد محله های این شهر در حملات هوایی جنگنده های ائتلاف و حمله نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (پ ی د) تخریب شده اند.
شهر رقه که در سال 2014 به اشغال گروه تروریستی داعش در آمده است در نیمه اکتبر 2017 (مهر-آبان 96) آزاد شد.
سازمان ملل متحد در ماه آوریل گذشته (فرودین -اردیبهشت) اعلام کرد که 70 تا 80 درصد شهر رقه در نتیجه حمله هوایی ائتلاف بین المللی ویران شده است.
آمریکا از ابتدای ماه آگوست 2014(نیمه مرداد 93)، حمله‌های هوایی بر ضد مواضع داعش در نزدیکی سد موصل را آغاز کرد. پس از آن «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در سالگردحملات 11 سپتامبر، ائتلاف علیه داعش را کلید زد. در ابتدای تشکیل ائتلاف، حدود 60 کشور برای پیوستن به آن اعلام آمادگی کردند اما این تعداد با گذشت مدتی اندک به حدود 40 کشور و در زمان اجرایی شدن ائتلاف و عملیات­‌ها به تعداد کمتری کاهش یافت.
«جیمز جرارد» فرمانده عملیات ویژه ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق و سوریه اخیرا اعلام کرد که نیروهای این ائتلاف تا پایان روند سیاسی در سوریه از این کشور خارج نخواهند شد.
خاورم**9366**1049

نظر شما