شناسهٔ خبر: 26793504 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دو آزمون سخت بسکتبالیست جوان در پنج هفته

عضو تیم جوانان ایران بعد از تجربه آزمون سراسری دانشگاه‌ها برای رقابت سخت بسکتبال با جوانان آسیا و اقیانوسیه در تایلند آماده می‌شود.

صاحب‌خبر -

دو آزمون سخت بسکتبالیست جوان در پنج هفتهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ ملی پوشان رده سنی زیر ۱۸ سال بسکتبال در سال‌هایی که باید برای کنکور آماده شوند، مسابقات قهرمانی زیر ۱۸ سال آسیا یا جام جهانی زیر ۱۹ سال را در پیش دارند. بیشتر ملی پوشان زیر ۱۸ سال ایران امسال به جای شرکت در کنکور سراسری ترجیح دادند وقت خود را برای آماده سازی مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند صرف کنند؛ اما متین آقاجانپور و بهشاد عرب زاده در کنکور سراسری هم شرکت کردند.


عرب زاده گارد رأس بلندقامت تیم جوانان درباره شرایط قبل از کنکور می‌گوید: "شرایط کمی سخت بود، چون هر روز حدود ده ساعت درس می‌خواندم. شاه علی سرمربی تیم خیلی با ما راه آمد. البته در بیشتر تمرینات بودم و فقط اردوی لاهیجان، تیم را بعد از دو جلسه تمرین برای کنکور ترک کردم."


او که در کنکور ریاضی شرکت کرده و به نظرش آزمون خوبی را هم پشت سر گذاشت، درباره استرس کنکور و شباهت آن با مسابقات قهرمانی بسکتبال جوانان آسیا توضیح می‌دهد: "قبل از جلسه کنکور اضطراب نداشتم؛ اما با شروع آزمون اضطراب گرفتم. اتفاقا حالا هم اضطرابی درون بازیکنان قبل از مسابقات قهرمانی آسیا دیده نمی‌شود و می‌توان گفت: بازیکنان خیلی از تیم مطمئن هستند. به نظرم اگر نزدیک مسابقات هم دچار اضطراب شوند، مربیان می‌توانند مشکل را برطرف کنند."


بازیکن مهرام تهران مسابقات پلی آف لیگ برتر پارسال را به یاد می‌آورد که در مرحله نیمه نهایی به پتروشیمی برخورد کردند. او ادامه می‌دهد: "هیچ کدام از بازیکنان فکر نمی‌کردند که این سری را ببریم؛ اما انقدر از نظر روحی و روانی خوب روی تیم کار شد که دیگر به جز اینکه حریف را شکست می‌دهیم، به چیزی فکر نمی‌کردیم."


دو آزمون سخت بسکتبالیست جوان در پنج هفته ۴، ۵ بازیکن باقی مانده از تیم اولیه


تیم جوانان فعلی کار خود را با عباس آقاکوچکی شروع کرد و حدود یک سال قبل با محسن شاه علی ادامه داد. عرب زاده یادآور می‌شود که از آن ترکیب اولیه شاید چهار یا پنج بازیکن باقی مانده باشند که فقط خودش، محمدرضا تقی لو و امیرحسین رضایی فر بازی در لیگ برتر را تجربه کردند.


ملی پوش جوان که کار خود را از تیم‌های پایه شیمیدر آغاز کرده بود، حتی نشستن روی نیمکت لیگ برتر را مفید می‌داند و می‌گوید: " این تجربه شخصا به من خیلی کمک کرد. اصلا تفکر بازی در رده جوانان خیلی با سوپرلیگ فرق دارد و چیز‌های زیادی از مصطفی هاشمی سرمربی مهرام یاد گرفتم."


گارد بلندقامت جوان


بازیکنان پست یک ایران در سال‌های گذشته معمولا قد بلندی نداشتند؛ اما عرب زاده ۱۹۵ سانتیمتری عمدا با توجه به قد خود، بازی در این پست را انتخاب کرد. او که پیش از این در یکی از سایت‌ها با مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی مقایسه شده بود، درباره روند تکامل بازی خود تاکید می‌کند:" پارسال در سوپرلیگ این تکامل را خیلی حس کردم، چون سرمربی تیم هم خیلی روی ما فشار می‌گذاشت. حامد حسین زاده گارد رأس تیم بود که دفاع عجیب و غریبی می‌کرد."


عرب زاده با اشاره به دو بازی سخت با تیم‌های ملی بزرگسالان ادامه می‌دهد: "خدا را شکر حالا حس می‌کنم خیلی راحتتر توپ می‌آورم. به خصوص در دو بازی با تیم‌های بزرگسالان به نظرم راحت بودم."


دو آزمون سخت بسکتبالیست جوان در پنج هفتهفیزیک بهتر جوانان ایران نسبت به حریفان


عضو تیم ملی جوانان همچنین درباره تدارکات تیم تاکید می‌کند که سطح بازی‌ها در اردوی لاهیجان به گفته هم تیمی هایش اصلا خوب نبود؛ اما محک خوبی در مسابقات چهارجانبه با تیم‌های ملی بزرگسال خوردند. با این وجود سبک بازی تیم‌های حاضر در مسابقات قهرمانی آسیا متفاوت است و همچنین شرایط بدنی حریفان تدارکاتی ایران با بازیکنان زیر ۱۸ سال آسیا تفاوت دارد. عرب زاده می‌گوید:"ما از نظر بدنی با تیم‌های بزرگسالان تفاوت زیادی داشتیم و خیلی پایینتر بودیم. با این وجود در مسابقات آسیایی وضعیت فیزیکی ما تقریبا از همه تیم‌ها بهتر است. بازیکنان متولد ۸۰ که به مسابقات رفته بودند، می‌گفتند نیوزیلند از نظر فیزیکی تیم خیلی خوبی است که احتمالا ما در مرحله یک چهارم نهایی به این تیم می‌خوریم. در مقابل ایران نسبت به بقیه تیم‌ها از نظر قدی و بدنی خیلی بهتر است."


او ادامه می‌دهد: "مسابقات تدارکاتی که اینجا پشت سر می‌گذاریم، کمی با مسابقات جوانان آسيا متفاوت است. به خصوص تیم‌های شرق آسیا که سرعتی هستند و در دفاع خیلی فشار می‌آورند. به نظرم کمی در شروع مسابقات سورپرایز می‌شویم. تلاش خود را می‌کنیم؛ اما تا عادت کنیم کمی زمان می‌برد."

نظر شما