شناسهٔ خبر: 26793332 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیته ملی المپیک: مرزبندی جنسیتی نداریم

تهران - ایرنا - رییس کمیته ملی المپیک گفت: پیام ما به دنیا این است که در ایران مرزبندی جنسیتی نداریم و صلاحیت زنان ورزشکار برای کسب شایستگی در عرصه های جهانی و آسیایی چنین فضایی را فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «سید رضا صالحی امیری» روز چهارشنبه در حاشیه نشست سرپرستان و مربیان تیم های اعزامی به جاکارتا در گفت و گو با خبرنگاران درباره انتخاب بانوی المپیکی ایران به عنوان پرچمدار کاروان در بازی های آسیایی اظهار داشت: این انتخاب حق زنان است و آنها باید مانند مردان از این حقوق خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: قائل به مرزبندی جنسیتی نیستیم و حق طبیعی زنان است که پرچمداری کاروان ایران را در صحنه های بین المللی و جهانی بر عهده داشته باشند.
رییس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: انتخاب «کیمیا علیزاده» بر اساس صلاحیت این بانوی قهرمان بود که توانست برای نخستین مرتبه در تاریخ المپیک مدال آوری کند و علاوه بر آن او کارنامه خوبی در عرصه ورزش داشته است.
وی بیان داشت: پیام ما به دنیا این است که در ایران مرزبندی جنسیتی نداریم و صلاحیت زنان برای کسب شایستگی چنین فضایی را ایجاد کرده است.
صالحی امیری همچنین درباره فهرست نهایی کاروان اعزامی به بازی های آسیایی 2018 اندونزی گفت: این فهرست با ترکیب 600 ورزشکار، کادر فنی و همراه بسته شده است و تنها در موضوع والیبال مذاکراتی انجام شد تا تیم اصلی در این رقابت ها به جای تیم (ب) حضور یابد.
رییس دومین نهاد ورزشی کشور درباره پیش بینی نتایج کاروان ایران در جاکارتا گفت: هیچ پیش بینی و تصمیمی از سوی کمیته ملی المپیک برای کسب نتیجه گرفته نشده و نمی توان در این باره اظهار نظر کرد اما با قاطعیت اعلام می کنم که ورزشکاران همه ظرفیت های لازم را برای کسب بهترین جایگاه در قاره کهن را دارند.
وی اضافه کرد: ما به ملت ایران این وعده را می دهیم که ورزشکاران و قهرمانان تمام تلاش و توان خود را در بازی های آسیایی به نمایش خواهند گذاشت.
صالحی امیری درباره نشست امروز سرپرستان و مربیان تیم های اعزامی به جاکارتا با برشمردن چند نکته مهم گفت: آنچه در این جلسه به آن تاکید داشتیم، این بود که ملت، منهای نتایج، بازی جوانمردانه ای را از سفیران ایران در بازی های آسیایی ببینند و قهرمانان نیز منهای رسالت قهرمانی، یک سفیر و دیپلمات فرهنگی و انعکاس دهنده پیام کشورمان باشند.
رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: برای افتخار آفرینی قهرمانان و ورزشکاران باید از حاشیه ها پرهیز کرد و رسانه ها با فراهم کردن ثبات و آرامش در رفع دغدغه کاروان ایران بکوشند تا انگیزه لازم برای کسب بهترین نتیجه فراهم شود.
به گفته صالحی امیری، حاشیه ها گاهی فراتر از متن ظاهر می شوند، اما وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک در این مدت آنچه در توان داشتند به میدان آوردند تا ورزشکاران با کمترین دغدغه به آمادگی برسند. البته نباید از حضور رقبای جدی در این رویداد نیز غافل بود.
عضو ستاد عالی بازی های آسیایی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که هیچ شکافی بین دو نهاد ورزشی ایران (وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک) وجود ندارد و معتقدیم که در بازی های آسیایی باید یک ملت و یک صدا باشیم.
وی هزینه اعزام کاروان 600 نفره ایران به بازی های آسیایی را 15 میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: این رقم تامین شده و برای پاداش پای سکوی مدال آوران طلا، نقره و برنز به ترتیب 5000، 2000 و 1000 دلار در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: منابع محدود، اما مطالبات نامحدود است و ناچاریم در چارچوب منابع محدود، مدیریت کنیم و با این شرایط دولت با همکاری لازم 70 درصد بودجه کمیته ملی المپیک را در سه ماهه نخست تخصیص داد تا کاروان ایران دغدغه ای در این زمینه نداشته باشد.
رییس کمیته ملی المپیک در خصوص اینکه آیا رایزنی درباره کسب میزبانی بازی های آسیایی با شورای المپیک آسیا داشته اند یا خیر؟ گفت: این جزو مطالبات ما است که در دیدار با شیخ احمد الفهد رییس شورای المپیک آسیا مطرح کردیم. اما برای اینگونه میزبانی ها با محدودیت ها و موانع جدی روبرو هستیم.
وی اضافه کرد: تمایل داریم که میزبان بازی های آسیایی شویم، اما مساله ای است که در سطح ملی، باید آنرا در نظر گرفت که متناسب با ارزش های حاکم بر نظام باشد.
صالحی امیری تاکید کرد: از شورای المپیک آسیا درخواست کردیم که رویدادهای مشترکی را با کشورهای همسایه بگیریم تا با موانع جدی روبرو نشویم.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 از 27 مرداد تا 12 شهریور با حضور بیش از 11 هزار ورزشکار از 40 کشور به میزبانی کشور اندونزی برگزار خواهد شد و ایران با 380 ورزشکار زن و مرد از 29 فدراسیون ورزشی به این رویداد اعزام می شود.
ورزشی**9250**1597

نظر شما