شناسهٔ خبر: 26793238 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

تربتی نژاد:

اجرای طرح آمایش سرزمینی کلید مدیریت بحران کم آبی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با وجود به اوج رسیدن بحران آبی کشور، برنامه های آمایش سرزمینی برای مدیریت بحران آب کشور، مانند گذشته اجرا نمی شود.

صاحب‌خبر -

 نورمحمد تربتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تاثیر اجرای طرح های آمایش سرزمین در مدیریت آب کشور گفت: آمایش سرزمین به برنامه های کلی، بلند مدت و مداومی گفته می شود که طرح ها  را بر اساس شرایط محیطی آن سرزمین هماهنگ می کند. در برنامه های توسعه پیشین ما، طرح های آمایش سرزمین گنجانده شده بود که متاسفانه در هیچ کدام از آن ها اجرایی نشد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه بحران آب هم همینطور است. مدیریت منابع آبی نیز بخش مهمی از برنامه های آمایش سرزمینی بوده که به دلیل اجرا نشدن این برنامه ها ما امروز با بحران کم آبی مواجه شده ایم. متاسفانه ما همیشه زمانی که بحران ایجاد می شود تازه به این فکر می افتیم که باید چه کار کنیم. در حالی که سال های گذشته این موضوع در برنامه های توسعه و آمایش سرزمینی ما پیش بینی شده بود و اگر طبق روال و با هزینه های جاری، آن برنامه ها اجرا می شد ما امروز درگیر بحرانی نمی شدیم که برای رفع آن هزینه های کلانی نیاز داشته باشیم.

وی در مورد نظارت مجلس بر اجرای این برنامه ها در برنامه های توسعه، اظهار داشت: طبیعتاً یکی از وظایف اصلی مجلس نظارت بر اجرای کامل و صحیح قوانین و برنامه های مصوب است به نظر می رسد این ایراد به مجالس دوره های مختلف ما هم وارد است که نسبت به اجرای برنامه های آمایش سرزمینی که مدیریت منابع آبی هم بخشی از آن است، نظارت کافی را نداشته اند.

تربتی نژاد افزود: البته ما نظارت مقطعی و جدا گونه داشته ایم. مثلا ممکن است یک نماینده ای در مقطعی به صورت موردی تذکری نسبت به بخشی از این برنامه داده باشد اما یک سیستم نظارتی منسجم که به به صورت مداوم از ابتدا تا انتها به این برنامه ها نظارت داشته باشد، نداریم.

وی خاطر نشان کرد: که ممکن است که ما دستگاه های نظارتی مختلفی در قوای کشور داشته باشیم اما یکی از معضلات اصلی کشور این است که سیستم های نظارتی ما بهینه و به موقع عمل نمی کنند.

امکان نظارت دقیق بر اجرای برنامه های آمایش سرزمینی را نداریم

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز که بحران آبی کشور به اوج خود رسیده است و ما نیاز مبرمی به اجرای صحیح برنامه های آمایش سرزمینی داریم این برنامه به صورت کلی  و هماهنگ اجرا نمی شود. ممکن است من نماینده به صورت بخشی عمل کنم. مثلا اگر در استان گلستان کشت برنج و شالی را ممنوع کرده اند این در راستای همان برنامه آمایش سرزمینی است و کنترل مصرف آب است. اما منِ نماینده ممکن است به این مساله اعتراض کنم به این دلیل که ممکن است کشت برنج بیشتر از گندم که آب کمتری مصرف می کند، درآمد زایی داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: بنابراین ما در حوزه مدیرت بحران آب نیازمند اجرای برنامه های  آمایش سرزمینی طبق برنامه ششم توسعه  و نظارت سیستمی مجلس بر این مساله هستیم اما همین حالا که در اوج بحران آبی کشور قرار داریم این برنامه اجرایی نمی شود. متاسفانه شعار می دهیم و کلی گویی می کنیم اما 10 سال بعد اگر به امروز نگاه کنیم، میبینیم که برنامه های موجود را هم اجرایی نکرده ایم./

پایان پیام

نظر شما