شناسهٔ خبر: 26793116 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ده رقیب بزرگ تهران در ترافیک کدامند؟

ایران رتبه نخست اتلاف وقت در ترافیک را دارد

سیناپرس: امروزه مساله ترافیک و اتلاف وقت شهروندان با گسترش شهرنشینی و رشد روز افزون وسایل نقلیه، تبدیل به معضل بزرگی برای کلانشهرهای دنیا از جمله تهران شده است.

صاحب‌خبر -

موسسه تحقیقاتی به نام Numbeo ، به بررسی و رده بندی کشورها از لحاظ میزان زمان سپری شده در ترافیک پرداخته و نتایج آن را منتشر کرده است. در این پژوهش فاکتورهای مختلفی مانند مدت زمان لازم برای رسیدن از مبدا به مقصد، میزان نارضایتی افراد حاضر در ترافیک، ناکارامدی و میزان دی اکسید کربن آزاد شده مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

بر اساس جدول رده بندی این موسسه ایران با میانگین زمان 50 دقیقه و 17 ثانیه، از لحاظ شاخص بیشترین زمان سپری شده در ترافیک رده نخست را به خود اختصاص داده؛ بعد از ایران نیز روسیه با 49.50 و مصر با 47.60 دقیقه در رده های بعدی قرار دارند. کشورهای اسلونی، لیتوانی و اتریش به ترتیب با زمان های 26.51، 27.03 و 27.10 دقیقه کمترین زمان سپری شده در ترافیک را دارا هستند.

رتبه ششم ایران از لحاظ شاخص دی اکسید کربن

کشور ما از لحاظ مدیریت ترافیک و گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروهای عمدتا با تکنولوژی متعلق به چند دهه پیش، وضعیت مطلوبی نداشته و بنابر اعلام این موسسه از لحاظ شاخص دی اکسید کربن، ایران پس از کشورهای آفریقای جنوبی، مصر، قطر، امارات متحده عربی و تایلند در جایگاه ششم ایستاده است. جالب اینکه بعد از ایران آمریکا در جایگاه هفتم قرار دارد.

ده رقیب بزرگ تهران در ترافیک

کمپانی معروف TomTom با بررسی شبکه خیابان های 295 شهر جهان، ده شهر پر ترافیک را معرفی کرده که می توانید لیست آن را در ادامه مشاهده کنید.

1. مکزیکو سیتی در مکزیک: در این شهر 22 میلیون نفری، در ساعات اوج ترافیک رانندگان برای طی یک مسیر باید دو برابر وقت سپری کنند. به طور میانگین رانندگان در مکزیکو سیتی سالانه بیش از 9 روز (219 ساعت) از عمر با ارزش خود را در ترافیک می گذرانند، این شهر که در واقع بر روی یک حفره باستانی ماحصل از برخورد شهاب سنگ ساخته شده و مانند گودالی توسط کوه ها محصور است، البته با بسیاری مشکلات زیست محیطی دیگر نیز دست و پنجه نرم می کند که ترافیک عجیب و غریب تنها یکی از ساده ترین آن هاست.

2. بانکوک تایلند: بیش از 5 میلیون خودرو در خیابان های پایتخت این کشور تردد دارند که به خاطر نبود زیرساخت ها و شبکه خیابانی مناسب گهگاه به یک کابوس بزرگ تبدیل می شوند. باران های موسمی و سیستم حمل و نقل عمومی ناکارآمد هم مزید بر علت شده و این کابوس را ترسناک تر می کنند! شدت ترافیک در این کشور به قدری است که ماموران پلیس شهر بانکوک، دوره های اولیه مامایی را سپری می کنند تا در صورت گیر کردن یک زن باردار در ترافیک و عدم وجود امکان برای انتقال وی به بیمارستان بتوانند به او کمک های لازم را بکنند.

3. استانبول ترکیه: بدترین شهر برای رانندگی در اروپا استانبول ترکیه است. این شهر بین دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و تردد در آن بسیار زیاد است. برای تسهیل رفت و آمد چند پل بین بخش اروپایی و آسیایی ساخته شده اما این پل ها کافی نبوده و کمک چندانی به کاهش بار ترافیکی نمی کنند. به دلیل توریستی بودن، وجود مناطق اقتصادی و جریان یافتن زندگی در شب خیابان های این شهر همواره شلوغ بوده و ساعات خلوتی در آن دیده نمی شود.

4. ریو دو ژانیرو برزیل: رانندگان این شهر سالانه 165 ساعت از عمر خود را در ترافیک هدر می دهند. تحقیقی که در سال 2014 انجام شد، نشان داد ترافیک شلوغ ریو و سائوپائولو به دلیل هدر رفتن سوخت و ایجاد تاخیر در چرخه تولید زیانی 43 میلیون دلاری به اقتصاد برزیل وارد می کنند که این رقم برابر با 2 درصد درآمد ناخالص ملی این کشور است.

5. مسکو روسیه: مسکو با جمعیت 12 میلیون نفری میزبان 4 میلیون خودرو در خیابان های خود است. همین امر در کنار فرهنگ رانندگی پایین باعث شده که ترافیک این شهر بسیار نامنظم و شلوغ باشد. رانندگان پایتخت روسیه همانند برخی از همتایان ایرانی هر جا که دلشان خواست خودروی خود را پارک می کنند! در طول زمستان های سخت و بارش سنگین برف طی مسافت های کوتاه، گاها تا یک و نیم ساعت به طول می انجامد.

6. بخارست رومانی: ترافیک این شهر در مقایسه با شهرهایی نظیر لندن و پاریس، شلوغ‌تر است. بر اساس یک تحقیق انجام شده، دلیل این امر نبود هزینه پارک کردن خودرو و تمایل شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی است. سیستم حمل و نقل عمومی نیز بسیار معیوب بوده و نمی تواند کارایی چندانی داشته باشد. نتیجه این وضع در ترکیب با بارش باران و برف و خودروهای قدیمی و خیابان هایی نه چندان مدرن، معجون اسفناکی از اعصاب خوردی، صدای بوق و آلایندگی است.

7. سالوادور در برزیل: شهر ساحلی سالوادور پایتخت ایالت باهیا در شمال شرق برزیل است که جمعیتی حدود 3 میلیون نفری را در خود جای داده است. رسیدن به مقصد در ساعات اوج ترافیک در این شهر 43 درصد زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. کاربران وبسایت Quora خیابان های سالوادور را تو در تو دانسته، مدیریت ترافیک و رانندگان آن را جزو بدترین ها در برزیل عنوان کرده اند.

8. ریسیفی در برزیل: ریسیفی (Recife) ششمین شهر بزرگ برزیل و مرکز ایالت پرنامبوکو در شمال شرق کشور قهوه است. این شهر ساحلی با جمعیت بیش از 3.5 میلیون نفری سالانه 94 ساعت از وقت گران بهای شهروندان خود را در ترافیک خیابان‌ها تلف می کند. مشکلات ترافیکی این شهر برای اولین بار در طول برگزاری رقابت های جام جهانی 2014 مورد توجه قرار گرفت.

9. چنگدو در چین: شهر چنگدو مرکز ایالت سیچوان در جنوب غرب چین با جمعیت 14 میلیون نفری، سه میلیون خودروی ثبت شده در خیابان های خود دارد و یک جهنم چینی تمام عیار محسوب می شود. طبق پیش بینی های انجام شده جمعیت این شهر تا سال 2027 به 20 میلیون نفر خواهد رسید که در این صورت وضعیت بسیار بدتر از این هم خواهد شد.

10. لس آنجلس کالیفرنیا: تنها شهری که از ایالات متحده در این لیست حضور دارد لس آنجلس است. در طول پر ازدحام‌ترین ساعات، رانندگان باید انتظار این را داشته باشند که 41 درصد زمان بیشتری را نسبت به ساعات خلوت برای رسیدن به مقصد صرف کنند. نکته جالب اینجاست که لس آنجلس یکی از ایرانی ترین شهرهای جهان (در میان کشورهای خارجی) محسوب می شود. گویا ایرانی ها هر جا بروند، اوضاع ترافیک هم رنگ تهران است.

رضایت بیشتر ساکنان جنوب تهران برای زندگی در پایتخت

هرچند تهران رتبه نخست اتلاف وقت در ترافیک را دارد. آلودگی صوتی و هوا و مشکل های زیست محیطی در آن بیداد می‌کند اما همچنان بسیاری از مردم زندگی در شهر پایتخت را نسبت به شهرهای دیگر ترجیح می دهند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده از سوی مدیریت شهری که از ساکنان ۲۲ منطقه شهر تهران در سه حوزه «مشکلات»، «ویژگی‌ها» و «سطح نارضایتی از زندگی در پایتخت» انجام شده، حاکی از آن است: ساکنان مناطق نیمه جنوبی پایتخت میزان رضایت بیشتری از زندگی در شهر دارند، این در حالی است که نسبت به زندگی در محله خود احساس نارضایتی دارند. آنها معتقدند شهر تهران نسبت به سایر شهرها دارای مزیت بیشتری برای زندگی است.

براساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۴۰ درصد از ساکنان مناطق جنوبی شهر همچون منطقه ۱۱ و ۱۲، شهر تهران را دارای امکانات متمایزی نسبت به سایر شهرها می‌دانند، این در حالی است که در پنج منطقه شمالی شهر تهران به‌طور متوسط حدود ۳۰ درصد از ساکنان، پایتخت را دارای ویژگی‌های خوب سکونتی معرفی می‌کنند.

نتایج این نظرسنجی مشخص کرده است: حدود ۷ تا ۸ درصد ساکنان پنج منطقه شمالی پایتخت عنوان می‌کنند تهران هیچ ویژگی خوبی برای زندگی ندارد در حالی که یک تا دو درصد ساکنان مناطق جنوبی شهر تهران چنین باوری نسبت به شهر دارند. در واقع بررسی جزئیات این نظرسنجی مشخص می‌کند: بین شمال و جنوب پایتخت، افرادی که رضایت بیشتری از محله زندگی خود دارند، در شمال شهر ساکن هستند و در مقابل ساکنان جنوب شهر کمترین میزان رضایت را از زندگی در محله خود دارند. نکته جالب آنکه نمره رضایت از زندگی در محله، میان مناطق شمال و جنوب اختلاف قابل توجهی دارند. ساکنان شمال شهری نمره بیش از سه و ساکنان جنوب شهر نمره کمتر از سه به رضایت از زندگی در محله سکونت خود داده‌اند.

۵۸ درصد مردم تمایل به ترک تهران دارند

با این حال سطح پایین رضایت از زندگی در محله و شهر باعث شده است در بخش دیگری از این نظرسنجی، از افراد پرسیده شود که اگر شرایط فراهم باشد از تهران خارج و در شهر دیگری زندگی می‌کنید یا خیر، که ۵۸ درصد از شرکت‌کننده‌ها در این نظرسنجی به این سوال پاسخ مثبت داده‌اند. در این میان بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد ساکنان مناطق جنوبی شهر شامل منطقه ۱۰، ۱۱،۱۲،۱۴، ۱۵ و ۱۷ تمایل به ترک شهر تهران و زندگی در شهر یا محله دیگر را دارند. مطابق با آنچه از تحلیل و مقایسه نتایج نظرسنجی شهرداری تهران که در دوره مدیریت شهردار شانزدهم انجام شده است به دست می‌آید: یکی از مهم‌ترین دلایلی که به نظر می‌رسد ساکنان مناطق جنوبی تمایل به ترک تهران دارند حادبودن مشکلات منطقه سکونتی آنها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ساکنان مناطق ۱۲،۱۱،۱۸،۱۷،۱۴ و ۱۰ ابراز نارضایتی زیادی از چالش‌های شهر تهران همچون جرم و جنایت، ناامنی در تردد، زلزله و آلودگی هوای پایتخت دارند. ساکنان مناطق کم‌برخوردار همچون منطقه ۱۹ و ۲۰ به همراه ساکنان مناطق ۲۱ و ۲۲ بیشتر از سایر مناطق، فاصله شمال و جنوب شهر را مساله‌ای برای تهران تصور می‌کنند. این در حالی است که ساکنان مناطق یک و ۲۲ بیش از سایر مناطق جمعیت زیاد را مساله‌ای برای شهر تهران می‌دانند.

سالخورده‌های پشیمان از زندگی در پایتخت

یکی از بخش‌های جالب این نظرسنجی، میزان رضایت گروه‌های سنی مختلف از زندگی در شهر تهران را مورد بررسی قرار داده است. این بررسی نشان می‌دهد از نظر میزان رضایت از زندگی در شهر تهران، هر چه سن بالاتر باشد میزان رضایت پایین‌تر است به‌طوری که گروه‌های مسن ساکن پایتخت(بیش از ۵۰ سال) معتقدند زندگی در تهران هیچ خصوصیت خوبی ندارد. به‌طوری که ۶۰ درصد بازنشستگان بیش از دیگران به ترک تهران فکر کرده‌اند. افراد با تحصیلات کارشناسی و بالاتر بیشترین رضایت از شهر و محله را ابراز کرده‌اند؛ در حالی که کمترین میزان رضایت به افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم تعلق دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

نظر شما