شناسهٔ خبر: 26792481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آخوندی: دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد

منتظر خبر خوب از دولتمردان باشیم؟/ مسکن مهر پیشکش؛ نظر وزیر درباره مسکن‌سازی دولت چیست؟

صاحب‌خبر -
 گروه سیاسی جهان نيوز: در انبوه مشکلاتی که مردم به دنبال شنیدن خبرهای خوب از دولت و تلاش دولتمردان برای بهبود اوضاع کشور هستند، متاسفانه دیده می شود که دولتمردان خود ناامیدی را به جامعه تزریق می کنند. کابینه دولت روحانی نشان داده است که در مواقع بحران مدیریت بحران حتی در حوزه افکارعمومی بلد نیست. برخی از صداهایی که از دولت در این شرایط شنیده می شود بیشتر از اینکه حاکی از تلاش دولتمردان برای بهبود شرایط باشد بوی بی اعتنایی و بی مسئولیتی می دهد.

فضای دولت در شرایط سخت کشور نشان از اختلافات و بروز مشکلاتی در خود دولت دارد که به خوبی نشان می دهد که مشکلاتی که امروز در حوزه مدیریتی وجود دارد برون داد همین شیوه مدیریتی است. برخی ازدولتمردان با یک توئیت بیشتر از اینکه جامعه را آرام سازند به التهابات موجود دامن می زنند و درواقع خود بخشی از جنگ روانی در خیل مشکلات می شوند. از سخنگو گرفته تا مشاور و وزیر دولت یکپارچه در صدد است تا ناامیدی را به جامعه تزریق کند، درحالی که نام خود را دولت تدبیر و امید نهاده است.

یکی از این نمونه ها درباره تزریق ناامیدی در جامعه و اخبار بدی که از دولتمردان به گوش می رسد، صحبت های اخیر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی جمعه گذشته در اظهاراتی جنجالی با اشاره به این‌که  مسکن مهر باعث شد تا چوپان‌ها کار خود را رها کرده و به شهر بیایند گفته بود: «من از مجموعه  وزارت راه و شهرسازی سخن  می‌گویم...  مسکن مهر امکاناتی را ایجاد کرد برای عده‌ای در شهرها، مردم از روستاها به شهر آمدند. مسکن مهر فقط صدمه‌اش این نبود که یک برنامه دولتی بود. بلکه مناسبات مربوط به جمعیت را بر هم زد. 45 هزار تومان یارانه را گرفت آمد در مسکن مهر نشست، کارش را هم ول کرد، چوپان بود. در سمنان نمونه‌هایش را برای من بارها گفته اند که مناسبات کاری را بر هم زد.»

عبده‌تبریزی این را هم گفت که دولت با آن‌که اصلا اعتقادی به  مسکن مهر نداشت اما یک میلیون و 350 واحد را به اتمام رسانده است، فقط مسکن مهر پردیس باقیماند که 70 درصد مسکن مهر این شهر در دادگاه است.

حالا عباس آخوندی در نشست با نمایندگان استان تهران در مجلس با اشاره به این‌که هر واحد باقیمانده  مسکن مهر پردیس -که مهمترین مشکل ما در این بخش است- برای تکمیل زیرساخت‌ها به 32 میلیون تومان پول نیاز دارد که دولت نیز یک ریال اعتبار برای آن ندارد، در این حوزه باید بگوییم که فردی در سال 91 این واحدها را با هزینه متری 340 هزار تومان به مردم ارائه کرد حال آنکه این رقم در زمان فعلی با توجه به افزایش قیمت مصالح و ... به 700 هزار تومان رسیده است که همراه با کمبود اعتبار 32  میلیون تومانی برای زیرساخت باید بگوییم برای هر واحد بیش از 60میلیون تومان کسری اعتبار وجود دارد.

وی همچنین اظهار داشت: بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه‌گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.

وزیر راه و شهرسازی درحالی بیان می کند که وظیفه دولت ساخت حتی یک خانه نیست که در 5 سالی که وزارت راه و شهرسازی با مسئولیت وی اداره می شده است اخبار ضد و نقیضی درباره مسکن ارائه شده است. مخالفت تمام قد آقای وزیر با مسکن مهر و همواره ناامید کردن کسانی که در دولت قبل سرمایه گذاری کرده و به امید خانه دار شدن به این پروژه پیوسته اند، چیز تازه ای نیست اما این روزها توهین هم چاشنی کار مسئولان این وزارتخانه شده است.

امروز مشاور وزیر با توهین نسبت به متقاضیان مسکن مهر صحبت می کند و دیروز نیز خود وزیر این پروژه را مزخرف خوانده بود. اما حرف جدید دولت این است که در حوزه مسکن حتی نمی خواهد یک خانه بسازد. این درحالی است که با وجود مخالفت های جدی آخوندی با مسکن مهر، وی قول داده بود که پروژه مسکن اجتماعی را کلید بزند که خبری از آن تا به حال در دولت نبوده است. حال با این صحبت‌های آخوندی مشخص می شود که دولت فاتحه مسکن اجتماعی را خوانده است؛ چراکه اصلا وی اعتقادی به ساخت مسکن از سوی دولت ندارد.

با این اوصاف بعد از 5 سال توهین و بی توجهی دولت به مسکن مهر در شرایطی که گرانی ها افسارگسیخته در حوزه های مختلف از جمله مسکن سبب شده تا خانه دار شدن برای بسیاری به آرزوی دست نیافتنی بدل شد، دولت نیز با ناامید سازی بیشتر مردم موضوع انبوه سازی را نیز از ریشه انکار کرده و لااقل در حوزه مسکن آب پاکی را به روی دست مردم ریخت که دولت در این زمینه مسئولیتی بر عهده نمی گیرد.

نظر شما