شناسهٔ خبر: 26792291 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان اسناد عمان از کتابخانه مجلس بازدید کرد

تهران - ایرنا - محمد حمد الضویانی رییس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان از بخش‌های اسناد و خطی کتابخانه مجلس بازدید کرد و با فعالیت‌های آرشیوی این مرکز آشنا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خانه ملت، محمد حمد الضویانی رییس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان، پس از بازدید از بخش‌های مختلف این کتابخانه با حجت‌الاسلام سیّد علی عماد رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی به گفت و گو نشست و شرحی از فعالیت‌های اسنادی و آرشیوی در سلطنت عمان ارائه کرد.
رییس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان در این ملاقات به پیشینه روابط‌ این کشور با ایران اشاره کرد و گفت: علاقه مندیم با برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های مشترک با ایران به همکاری و تبادل تجربیات بپردازیم.
الضویانی ادامه داد: در عمان اسناد مشترک بسیاری با کشورهای مختلف از جمله هند، پاکستان، روسیه، انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد که در پی آن هستیم با برگزاری رویدادهای مشترک، عمق روابط خود با جهانیان را نشان دهیم. حسن همجواری و همسایگی می‌تواند روابط دو کشور را تعمیق بخشد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان تابع مجلس این کشور است اما به لحاظ اداری و سیاسی مستقل عمل می‌کند که وظیفه محافظت از اسناد و مدارک ملی را برعهده دارد، طبق قانون هر وزارتخانه یا سازمان بخش اسناد دارد که تابع شخص وزیر یا رییس آن است تا امکان هماهنگی در سطح عالی آن نهاد وجود داشته باشد.
رییس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان یادآور شد: این اتفاق حرکتی پیشرو بوده و به همین سبب سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان این مسیر را انتخاب کرد.
الضویانی ادامه داد: نگاه پیشرفته به این معنا است که از زمان نگارش یا انتشار سند تحت توجه ما قرار می‌گیرد، برای آرشیو اسناد رشته دانشگاهی تعریف شد تا در دو دانشگاه، تدریس شود و افراد متخصص به کار گرفته شوند، اکنون هرسال با برنامه‌‎ریزی وزارت اقتصاد افرادی به کار گرفته می‌شوند.
حجت‌الاسلام سیّد علی عماد رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس نیز در ادامه این دیدار با بیان اهمیت مناسبات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور، بر آمادگی این کتابخانه برای گسترش همکاری‌های عملیاتی درخصوص استخراج اسناد و منابع مرتبط و ارتباط با کتابخانه مجلس عمان تأکید کرد.
بر اساس این گزارش، تصمیم برای برپایی نمایشگاه اسناد موجود از ایران و عمان در روز ملی عمان، تبادل کارشناسان و دستیابی به تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک، بخشی دیگری از مذاکرات انجام شده در جلسه مشترک کتابخانه با هیأت عمانی است.
در این جلسه معاونان و مدیران کتابخانه با همراهی هیأت عمانی، به معرفی میدانی کتابخانه و منابع آن پرداختند.
همچنین در جریان بازدید این مقام عمانی ، محمود نظری مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی آماری از منابع و موضوعات کتب خطی ارائه کرد.
وی گفت:‌ حدود 30 هزار نسخه خطی در موضوعات متنوع اعم از کلام، فقه،‌ اصول، عرفان،‌ ادبیات فارسی،‌ ادبیات عرب، نجوم و... در کتابخانه مجلس موجود است. همه نسخ اسکن شده و تصویرش در اختیار محققان قرار می‌گیرد.
مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس همچنین نمونه‌هایی از نسخه‌های نفیسی که در نمایشگاه بخش خطی کتابخانه نگهداری می‌شود را به این هیات نشان داد.
نهج‌البلاغه کتابت شیخ‌زاده سهروردی شاگرد یاقوت مستعصمی به تاریخ 727 و قرآن نسخه هنری همراه تزئینات به خط احمد وقار فرزند وصال شیرازی ازجمله این نسخ است.
سیام**9121**1336

برچسب‌ها:

نظر شما