شناسهٔ خبر: 26792220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت خبر داد؛

بررسی رئیس جمهوربرای تغییرات دردولت/درخواست ملاقات ترامپ ازروحانی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در سفر قبلی روحانی به نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ ۸ بار درخواست گفتگو و ملاقات با رئیس‌جمهور را از تیم ایرانی مطرح کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار اخیر اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: جلسه با مقام معظم رهبری بسیار خوب بود و هم شخص آقای رئیس‌جمهور و هم اعضای دولت از حمایت های ایشان و اطمینان خاطری که دادند و فرمودند این دولت حتما می تواند با شجاعت از این مرحله عبور کند، تشکر کردند.

وی افزود: امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم. بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌هایی به وجود آمده است و جنگ روانی را از نظر اطلاعات غلط به راه انداخته‌اند تا به ملت ایران تحمیل کنند.

وی همچنین در خصوص موضوع ترمیم کابینه گفت: همه این شرایط می‌طلبد که برخی اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط آقای رئیس جمهور انتخاب شده اند، تغییر کنند و اسامی مختلفی هم در دست بررسی است تا در فرصت مناسب این تغییرات صورت بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: اسامی و تعداد تغییرات در دولت را شخص آقای رئیس جمهور اعلام خواهد کرد.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در تیم اقتصادی دولت خواهد بود، گفت: تغییر در تیم اقتصادی هم خواهد بود.

وی در خصوص اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص کشورمان، گفت: از چهل سال قبل آمریکایی ها نظام جمهوری اسلامی ایران را بدلیل اسلامیت، استقلال و اینکه در گذشته امکانات کشور در اختیار آنها بوده، تهدید می کردند. فرق آقای ترامپ با دیگران این هست که او چون سیاستمدار نیست مطالبی را مطرح می کند. در اینکه آنها یک اتاق جنگ روانی در خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا تاسیس کرده اند تردید نداریم اما با ملتی فهیم مواجه هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است مردم برخی مطالبات را از حکومت داشته باشند، اما وقتی که آمریکا بخواهد برای مردم ایران تصمیم بگیرد، طبیعی است که مردم تصمیم خود را می گیرند و تحت تاثیر این گونه موارد قرار نخواهند گرفت.

واعظی از درخواست ترامپ برای ملاقات با روحانی خبر داد و گفت: در سفر قبلی روحانی به نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ ۸ بار تماس گرفت و درخواست گفتگو و ملاقات با رئیس‌جمهور را از تیم ایرانی مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: ما یک سیاست شفافی در رابطه با آمریکا داریم و موضع مان مشخص است. ویژگی این نظام و مردم در این است که زیربار فشار نمی روند و ترامپ باید بداند که ایران و مردمش با کره شمالی و مردم آن کشور متفاوت هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون لزوم تدوین نقشه راه اقتصادی کشور، تصریح کرد: از حدود۲ ماه قبل و زمانی که مطمئن شدیم آمریکا از برجام خارج می شود، رئیس جمهور به گروهی با محوریت سازمان برنامه و بودجه دستور دادند که سناریوهای مختلفی را طراحی کنند. سه سناریو مشخص شده و در ستاد اقتصادی دولت مورد بحث قرار گرفته است.

واعظی تاکید کرد: در جلسه سران سه قوه در خصوص این سناریوها بحث خواهد شد. مطلبی را که مقام معظم رهبری در خصوص نقشه راه اقتصادی کشور فرمودند انجام خواهیم داد و وقتی این کار انجام شود در مورد محوریت آن بحث خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون لوایح چهارگانه و نامه اخیر آیت الله هاشمی شاهرودی به دبیر شورای نگهبان، اظهار داشت: بحث ما FATF نیست. برخی از این موارد مربوط به دولت دهم است که لوایحی را تنظیم کردند و برای مجلس فرستادند. ما به دنبال بررسی این لوایح هستیم که مجلس دارد مسیر خود را طی می کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور، ادامه داد: آن نامه ای را که آقای محسن رضایی از طرف آقای هاشمی شاهرودی امضا کرده بودند بررسی کردیم. بخش هایی از مطالبی که در آن نامه مطرح شده ارتباطی با مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و بنظرم کار عجولانه ای انجام شد و پخته نشده بود. پاسخ آن نامه را آقای رئیس جمهور دادند.

واعظی در خصوص مصوبات امروز هیئت دولت نیز گفت: در هیئت دولت یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه بوده بحث انسجام در داخل دولت است و اینکه بیشتر توجه کنیم به آنچه مردم را از نظر اقتصادی آسیب پذیر کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور، عنوان کرد: آیین نامه ای را راجع به کمک به پژوهش داشتیم و با توجه به اینکه آقای همتی سفیرمان در چین شدند، انتصاب آقای سلیمانی بعنوان رئیس کل بیمه مرکزی ایران به تصویب هیئت دولت رسید.

واعظی در پایان تاکید کرد: مشخصا فضایی که در دولت حاکم است فضای آمادگی برای مواجهه با شرایط پیش رو است.

نظر شما